Avtal klart även för miljöarbetarna

Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.

Förhandlingarna startade i mitten av april och efter fyra dagars drabbning kunde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) enas vid lunchtid i dag, torsdag.

Överenskommelsen gäller under perioden den 1 april 2016 till den 31 mars 2017. Lönerna höjs alltså med 590 kronor.

– Vi la också fast att lokala lönesystem följer med. Det gör att många miljöarbetare i praktiken får mer än 590 kronor, poängterar ombudsman Joakim Guttman som ansvarar för Transports miljöarbetareavtal.

Trygga jobb är Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Deltider och osäkra anställningar har ännu så länge inte varit ett stort problem i renhållningsbranschen. Men i det nya avtalet enades parterna ändå om samma regleringar som skrevs in i det nya stora åkeri- och terminalavtalet.

Det innebär att:

  •  Vikariat övergår i visstidsanställning när en person varit anställd som vikarie i mer än två år under en femårsperiod. Detsamma gäller om en person haft en eller flera anställningar på visstid eller så kallad allmän visstid.
  • Anställning för viss tid får bara användas vid tillfälliga och kortsiktiga behov av arbetskraft, inte för att täcka kontinuerligt behov.

Mertiden regleras också. Mertid får tas ut med högst 200 timmar per person under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– Nu förebygger vi framtida problem. Trygga anställningar är en arbetsmiljöfråga också, säger Joakim Guttman.

Arbetsgivaren blir även skyldig att föra journal över övertid, mertid och jourtid. Arbetstagararen har rätt att ta del av uppgifterna. Samma sak gäller för facket, förutsatt att man företräder medlemmar på arbetsplatsen.

Transport gjorde ett par eftergifter i avtalet. En handlar om övertidsarbete. Arbetsgivarna får nu möjlighet att ta ut 200 timmar i extra övertid per år och person. Tidigare var taket 150 timmar. Precis som tidigare gäller att det krävs överenskommelse med facket innan extra övertid får användas.

För renhållningsarbetare finns en flora av nödvändiga utbildningar, bland annat yrkeskompetensbevis (YKB). Vem som ska betala kurserna har varit en tvistefråga, men nu är Transport och BA överens om tagen.

Följande gäller, ordagrant: ”Företagen ska tillhandahålla varje enskild arbetstagare all kompetensutveckling nödvändig för arbetet.”

I utbyte gick Transport med på att all utbildning betalas med bara grundlön, utan ob- och övertidsersättning.

Lönen kan bytas mot kompledigt, timme för timme. Men det förutsätter i så fall en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).