Avtal klart även för miljöarbetarna

Lönerna är klara för Transports sopgubbar och gummor. Avtalet är ettårigt och ger 590 kronor mer i månaden. Tillägg och lokala premielönesystem höjs med 2,2 procent. – Det blev en del tjafs om lönenivån, men nu är det klart att alla får minst 590 kronor, säger Transports förhandlare Joakim Guttman.

Förhandlingarna startade i mitten av april och efter fyra dagars drabbning kunde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) enas vid lunchtid i dag, torsdag.

Överenskommelsen gäller under perioden den 1 april 2016 till den 31 mars 2017. Lönerna höjs alltså med 590 kronor.

– Vi la också fast att lokala lönesystem följer med. Det gör att många miljöarbetare i praktiken får mer än 590 kronor, poängterar ombudsman Joakim Guttman som ansvarar för Transports miljöarbetareavtal.

Trygga jobb är Transports viktigaste fråga i avtalsrörelsen. Deltider och osäkra anställningar har ännu så länge inte varit ett stort problem i renhållningsbranschen. Men i det nya avtalet enades parterna ändå om samma regleringar som skrevs in i det nya stora åkeri- och terminalavtalet.

Det innebär att:

  •  Vikariat övergår i visstidsanställning när en person varit anställd som vikarie i mer än två år under en femårsperiod. Detsamma gäller om en person haft en eller flera anställningar på visstid eller så kallad allmän visstid.
  • Anställning för viss tid får bara användas vid tillfälliga och kortsiktiga behov av arbetskraft, inte för att täcka kontinuerligt behov.

Mertiden regleras också. Mertid får tas ut med högst 200 timmar per person under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– Nu förebygger vi framtida problem. Trygga anställningar är en arbetsmiljöfråga också, säger Joakim Guttman.

Arbetsgivaren blir även skyldig att föra journal över övertid, mertid och jourtid. Arbetstagararen har rätt att ta del av uppgifterna. Samma sak gäller för facket, förutsatt att man företräder medlemmar på arbetsplatsen.

Transport gjorde ett par eftergifter i avtalet. En handlar om övertidsarbete. Arbetsgivarna får nu möjlighet att ta ut 200 timmar i extra övertid per år och person. Tidigare var taket 150 timmar. Precis som tidigare gäller att det krävs överenskommelse med facket innan extra övertid får användas.

För renhållningsarbetare finns en flora av nödvändiga utbildningar, bland annat yrkeskompetensbevis (YKB). Vem som ska betala kurserna har varit en tvistefråga, men nu är Transport och BA överens om tagen.

Följande gäller, ordagrant: ”Företagen ska tillhandahålla varje enskild arbetstagare all kompetensutveckling nödvändig för arbetet.”

I utbyte gick Transport med på att all utbildning betalas med bara grundlön, utan ob- och övertidsersättning.

Lönen kan bytas mot kompledigt, timme för timme. Men det förutsätter i så fall en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.