Avhopp och nyrekryteringar på Transport

Personalförändringar. Flera anställda i Transports toppskikt har sagt upp sig på kort tid. – Det finns risk att vi förlorar kompetens, men samtidigt gör vi bra rekryteringar och får in nya kunskaper, säger förbundskassör Anna Ryding.

Hon valdes in i förbundets högsta ledning, verkställande utskott, tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson vid Transports kongress i juni. Där sitter också förbundets nya ordförande Tommy Wreeth, sedan tidigare.

Förändringarna på förbundskontoret i Stockholm och lokalavdelningarna fortsätter efter att Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt sa upp sig i somras. Han har haft stort ansvar för förbundets avtalsförhandlingar under många år.

Nu anlitar förbundet i stället LO-TCO Rättsskydd för juridiskt stöd. Och centrala ombudsmannen Peter Winstén, som nu ansvarar för flyg- och hamnavtalet, går in som avtalssekreterare. Det innebär en sammanhållande roll i kommande avtalsförhandlingar.

Fram till kongressen var Matts Haglund organisationssekreterare och arbetade nära förbundssekreterare Markus Pettersson i verkställande utskottet. Pettersson kandiderade till förbundsordförande, men förlorade mot Tommy Wreeth och lämnade Transport efter kongressen.

Under sommaren sa även Matts Haglund upp sin anställning. Han ersätts den 1 september av Per Dufvenberg med den nya titeln organisationschef.

Per Dufvenberg arbetar som lokalombudsman sedan 2002 och lämnar sin anställning på avdelning 32 Mellersta Norrland, i Östersund.

– Jag kommer inte att bli någon fotokopia av min företrädare. Exakt vad jag ska göra bestäms i samråd med verkställande utskottet, men jag kommer att arbeta nära vu och allra närmast Lars Mikaelsson, säger han.

Det innebär inriktning på Mikaelssons ansvarsområden: politik, facklig organisering ute på arbetsplatserna och Transports omfattande studieverksamhet.

Per Dufvenberg var från början hundförare på Securitas och betonar vikten av att behålla kopplingen till det lokala fackliga uppdraget på arbetsplatsen.

– Bara för att man verkar på förbundskontoret ska man inte glömma var man kommer ifrån, säger han.

Att det blir en del personalomsättning efter en kongress med många nyval och ny ledning får man nästan räkna med, anser Anna Ryding.

– Speciellt på poster nära ledningen. Men jag vill inte gå in på vad folk tycker och tänker och vad orsaken är att de slutar. Alla har inte sagt upp sig heller, ett par personer har fått tjänstledigt, tillägger hon.

Till dem hör utredaren Antti Vainio från förbundets samhällspolitiska enhet som nyss headhuntats till politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

– Det innebär att han kan ta med sig Transports frågor till regeringen och det är ju positivt för oss, säger Anna Ryding.

Flera kunniga personer har redan hört av sig med intresse för utredartjänsten och samhällspolitiska avdelningen kommer att behöva ytterligare förstärkning inför kommande riksdagsval, berättar hon.

– Det kan verka lite råddigt nu, men om några månader tror jag att det har löst sig och att vi har fått nya kunniga medarbetare på plats. De kanske inte har precis samma kompetens, men andra kunskaper.

Som personalansvarig är Anna Ryding i full färd med att uppfylla sitt löfte från kongressen, att åka runt och träffa anställda på Transports olika lokalavdelningar. Sex har hittills fått besök.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Annika Flack

Transport tappar medlemmar – men inte i Halmstad

Facket. Minus 1 450 medlemmar. Så ser facit ut när Transport räknar samman siffrorna för förra året. En handfull avdelningar ökade i stället, och vi frågade hur det kommer sig att medlemmarna blir fler i Halmstad. Annika Flack är bara ett av svaren.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

”Prövningen borde vara hårdare än i dag”

Transport. – Det är beklagligt att en myndighet som Arbetsförmedlingen har så njugg inställning till kollektivavtal. Utan avtal får de anställda sannolikt ingen tjänstepension och då får samhället täcka upp en gång till, när pensionen blir mager.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.