Avhopp och nyrekryteringar på Transport

Personalförändringar. Flera anställda i Transports toppskikt har sagt upp sig på kort tid. – Det finns risk att vi förlorar kompetens, men samtidigt gör vi bra rekryteringar och får in nya kunskaper, säger förbundskassör Anna Ryding.

Hon valdes in i förbundets högsta ledning, verkställande utskott, tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson vid Transports kongress i juni. Där sitter också förbundets nya ordförande Tommy Wreeth, sedan tidigare.

Förändringarna på förbundskontoret i Stockholm och lokalavdelningarna fortsätter efter att Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt sa upp sig i somras. Han har haft stort ansvar för förbundets avtalsförhandlingar under många år.

Nu anlitar förbundet i stället LO-TCO Rättsskydd för juridiskt stöd. Och centrala ombudsmannen Peter Winstén, som nu ansvarar för flyg- och hamnavtalet, går in som avtalssekreterare. Det innebär en sammanhållande roll i kommande avtalsförhandlingar.

Fram till kongressen var Matts Haglund organisationssekreterare och arbetade nära förbundssekreterare Markus Pettersson i verkställande utskottet. Pettersson kandiderade till förbundsordförande, men förlorade mot Tommy Wreeth och lämnade Transport efter kongressen.

Under sommaren sa även Matts Haglund upp sin anställning. Han ersätts den 1 september av Per Dufvenberg med den nya titeln organisationschef.

Per Dufvenberg arbetar som lokalombudsman sedan 2002 och lämnar sin anställning på avdelning 32 Mellersta Norrland, i Östersund.

– Jag kommer inte att bli någon fotokopia av min företrädare. Exakt vad jag ska göra bestäms i samråd med verkställande utskottet, men jag kommer att arbeta nära vu och allra närmast Lars Mikaelsson, säger han.

Det innebär inriktning på Mikaelssons ansvarsområden: politik, facklig organisering ute på arbetsplatserna och Transports omfattande studieverksamhet.

Per Dufvenberg var från början hundförare på Securitas och betonar vikten av att behålla kopplingen till det lokala fackliga uppdraget på arbetsplatsen.

– Bara för att man verkar på förbundskontoret ska man inte glömma var man kommer ifrån, säger han.

Att det blir en del personalomsättning efter en kongress med många nyval och ny ledning får man nästan räkna med, anser Anna Ryding.

– Speciellt på poster nära ledningen. Men jag vill inte gå in på vad folk tycker och tänker och vad orsaken är att de slutar. Alla har inte sagt upp sig heller, ett par personer har fått tjänstledigt, tillägger hon.

Till dem hör utredaren Antti Vainio från förbundets samhällspolitiska enhet som nyss headhuntats till politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

– Det innebär att han kan ta med sig Transports frågor till regeringen och det är ju positivt för oss, säger Anna Ryding.

Flera kunniga personer har redan hört av sig med intresse för utredartjänsten och samhällspolitiska avdelningen kommer att behöva ytterligare förstärkning inför kommande riksdagsval, berättar hon.

– Det kan verka lite råddigt nu, men om några månader tror jag att det har löst sig och att vi har fått nya kunniga medarbetare på plats. De kanske inte har precis samma kompetens, men andra kunskaper.

Som personalansvarig är Anna Ryding i full färd med att uppfylla sitt löfte från kongressen, att åka runt och träffa anställda på Transports olika lokalavdelningar. Sex har hittills fått besök.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.