Avhopp och nyrekryteringar på Transport

Personalförändringar. Flera anställda i Transports toppskikt har sagt upp sig på kort tid. – Det finns risk att vi förlorar kompetens, men samtidigt gör vi bra rekryteringar och får in nya kunskaper, säger förbundskassör Anna Ryding.

Hon valdes in i förbundets högsta ledning, verkställande utskott, tillsammans med förbundssekreterare Lars Mikaelsson vid Transports kongress i juni. Där sitter också förbundets nya ordförande Tommy Wreeth, sedan tidigare.

Förändringarna på förbundskontoret i Stockholm och lokalavdelningarna fortsätter efter att Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt sa upp sig i somras. Han har haft stort ansvar för förbundets avtalsförhandlingar under många år.

Nu anlitar förbundet i stället LO-TCO Rättsskydd för juridiskt stöd. Och centrala ombudsmannen Peter Winstén, som nu ansvarar för flyg- och hamnavtalet, går in som avtalssekreterare. Det innebär en sammanhållande roll i kommande avtalsförhandlingar.

Fram till kongressen var Matts Haglund organisationssekreterare och arbetade nära förbundssekreterare Markus Pettersson i verkställande utskottet. Pettersson kandiderade till förbundsordförande, men förlorade mot Tommy Wreeth och lämnade Transport efter kongressen.

Under sommaren sa även Matts Haglund upp sin anställning. Han ersätts den 1 september av Per Dufvenberg med den nya titeln organisationschef.

Per Dufvenberg arbetar som lokalombudsman sedan 2002 och lämnar sin anställning på avdelning 32 Mellersta Norrland, i Östersund.

– Jag kommer inte att bli någon fotokopia av min företrädare. Exakt vad jag ska göra bestäms i samråd med verkställande utskottet, men jag kommer att arbeta nära vu och allra närmast Lars Mikaelsson, säger han.

Det innebär inriktning på Mikaelssons ansvarsområden: politik, facklig organisering ute på arbetsplatserna och Transports omfattande studieverksamhet.

Per Dufvenberg var från början hundförare på Securitas och betonar vikten av att behålla kopplingen till det lokala fackliga uppdraget på arbetsplatsen.

– Bara för att man verkar på förbundskontoret ska man inte glömma var man kommer ifrån, säger han.

Att det blir en del personalomsättning efter en kongress med många nyval och ny ledning får man nästan räkna med, anser Anna Ryding.

– Speciellt på poster nära ledningen. Men jag vill inte gå in på vad folk tycker och tänker och vad orsaken är att de slutar. Alla har inte sagt upp sig heller, ett par personer har fått tjänstledigt, tillägger hon.

Till dem hör utredaren Antti Vainio från förbundets samhällspolitiska enhet som nyss headhuntats till politiskt sakkunnig hos nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).

– Det innebär att han kan ta med sig Transports frågor till regeringen och det är ju positivt för oss, säger Anna Ryding.

Flera kunniga personer har redan hört av sig med intresse för utredartjänsten och samhällspolitiska avdelningen kommer att behöva ytterligare förstärkning inför kommande riksdagsval, berättar hon.

– Det kan verka lite råddigt nu, men om några månader tror jag att det har löst sig och att vi har fått nya kunniga medarbetare på plats. De kanske inte har precis samma kompetens, men andra kunskaper.

Som personalansvarig är Anna Ryding i full färd med att uppfylla sitt löfte från kongressen, att åka runt och träffa anställda på Transports olika lokalavdelningar. Sex har hittills fått besök.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Transportarbetarens logga

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Transportarbetarens logga

Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.