Close
En av Brings släpvagnar med dubbelplan. Här har den bakre högra låsklacken inte fungerat.
Close

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

– Vi beordrades att gå in och lasta, trots att mellanplanet var osäkrat och bara hängde i vajrarna. Det var fruktansvärt obehagligt, säger en chaufför.

Matjätten Ica har i många år haft ett transportsystem där burar med livsmedel fraktas i två våningar på lastbilar och släp. Det övre planet lastas först och hissas sedan upp och ska säkras genom särskilda låsklackar.

Tommy Nordberghs åkeri kör för Ica – med dubbeldäckare. Där har arbetsmiljön och säkerheten blivit en stridsfråga mellan fack och arbetsgivare.

Tvisten startade sedan det kommit fram att chaufförer tvingats jobba under låg takhöjd. Och i vissa fall under lastplan som inte säkrats på rätt sätt.

Nu larmar anställda som kör eller har kört Ica-gods på Bring Frigo i Helsingborg om samma problem. Tre Bring-trailrar som är omkring tio år gamla har dubbla lastplan.

– De här släpvagnarna är så illa skötta att de är rena dödsfällorna, säger en förare som inte vill framträda med namn.

Chauffören och en kollega som också jobbat flera år på Bring beskriver detaljerat en mängd tillfällen när låssystemet havererat. Ibland är det klackarna som strulat, andra gånger är det varningslamporna som varit ur funktion. Bak i trailrarna sitter fyra lampor som ska indikera att låsklackarna sitter i rätt läge.

– Är lamporna svarta vet du inte om lastplanet är säkrat. Man får försöka lyssna och höra när klackarna klickar i, säger en förare.

En tredje förare berättar hur han brukar gå in under det osäkrade lastplanet och knacka på låsmekanismen med något verktyg, för att om möjligt få fart på det lufttrycksdrivna systemet.

Flera förare uppger att de många gånger jobbat under lastplan som inte kunnat säkras – och som bara hängt i de vajrarna som används för att höja och sänka våningsplanen.

En kollega berättar om en allvarlig incident på Icas lager i Kungälv. En kvinnlig chaufför skulle sänka det fullastade mellangolvet när vajrarna brast.

– Som tur var stod föraren på lastbryggan när alltihop dråsade ner, säger han.

Chauffören som berättar har själv varit med om att dubbelplanet fått eget liv. Vid ett tillfälle när han trodde att det var låst och säkrat började det åka, trots att ingen rörde manöverdosan.

– I princip är det dagliga problem med tekniken. Varje arbetspass är det någon som riskerar sitt liv. Släpen skickas till verkstad, dagen efter är det samma problem igen. Det allvarligaste är att chaufförerna som kör inte får ordentliga instruktioner eller utbildning.

De kritiska förarna på Bring uppger att vajersystemet som används för att manövrera det rörliga mellanplanet i praktiken består av en enda lång vajer kopplad till en motor. En vajer som sedan är fäst i plattans fyra hörn.

Går vajern av på ett ställe, faller allt ner. Anser förarna. Det tillbakavisas av en tillverkare som hävdar att mellanplanet hänger i fyra separata vajrar. Som tål sju ton stycket.

Tillverkaren uppger också att instruktionen som kunderna får är att ingen ska gå in under ett lastplan som inte kunnat säkras med låsklackarna.

Brings dubbeldäckartrailrar har höj- och sänkbart yttertak. Det gör att chaufförerna i stort sett kan arbeta i upprätt ställning.

Så är det inte på Tommy Nordberghs åkeri Mariestad. Där är det flera skåp som har fasta tak. Det gör att ståhöjden bara blir 160 centimeter på ”undervåningen”.

För att slippa jobba med böjd rygg och nacke valde en del anställda att pressa upp mellanplanet så mycket det gick – för att vinna höjd och skona kroppen.

Resultatet blev att låsklackarna sattes ur spel.

När Transport fick kännedom om detta lade det regionala skyddsombudet Johan Nyman ett skyddsstopp. Företaget har efter det gått ut med nya instruktioner.

Instruktioner som Transport menar är omöjliga att följa. Nästa vecka ska fack och arbetsgivare ha nya förhandlingar.

Bring har svarat på Transportarbetarens frågor via mejl. Företagets presschef John Eckhoff skriver så här:

”Bring Frigo ser mycket allvarligt på de uppgifter som tas upp i artikeln och vi säkerställer nu efterlevnaden av våra gällande rutiner och processer. Hos oss ska ingen behöva skada sig på jobbet. Våra medarbetares säkerhet ligger alltid högst på agendan.”

Tidningen mejlade dessutom följande frågor till Ica och fick svar, skriftligt, från koncernens logistikdirektör Magnus Stadig:

Frågor:

• Det är nu chaufförer på två olika åkerier som berättar om problem kring arbete med lastbilar/trailrar med dubbelplan. Ekipage som fraktar Ica-gods.

– Hur många dubbelplansekipage rullar för Ica i Sverige?

• På Bring Frigo uppger förare att tre trailrar är slitna och att låsklackarna som ska säkra det upphissade mellanplanet ofta krånglar. Det gör att förarna jobbar under tonvis med gods som bara hänger i vajrar.

– Känner Ica till bristerna?

– Vad har Ica gjort åt dem?

– Vad kommer Ica att vidta för åtgärder nu?

• På Tommy Nordberghs åkeri måste chaufförer jobba under lastplan som bara kan hissas upp till 160 centimeters höjd. Förarna tvingas jobba med böjd kropp.

– Är det okej, anser Ica?

• Det har lett till att chaufförer ibland pressar upp mellanplanet, så att höjden blir lite bättre. Då sätts låssystemet ur spel, enligt uppgift.

– Vad säger Ica om det?

• Har Ica några egna säkerhetsrutiner/regler för arbete under upphissade lastplan?

• Vad ska förare/lagerarbetare göra om dubbelplanet inte går att säkra?

Magnus Stadig svarar:

”Utan alla duktiga medarbetare inom logistik, fungerar inte vår verksamhet. Vi jobbar mycket med säkerhetsfrågorna och alla som jobbar inom ICA ska kunna känna sig trygga på jobbet, oavsett om man är anställd av ICA eller av något företag vi samarbetar med. Vi ställer tydliga krav på våra transportörer att följa gällande lagar och regler i våra avtal, och utför även stickprovskontroller och revisioner för att säkerställa att de följs. Det är transportören som bär ansvaret för att följa säkerhetsföreskrifterna. Situationen som beskrivs av chaufförerna ser vi allvarligt på. Vi har initierat en kontakt med transportören i fråga för att få deras bild av situationen och kommer följa upp och se hur vi går vidare med frågan.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anonym:
    28 oktober, 2019

    Fast mötet med skydsombyd på både transport och åkeriet körs det fortförande med samma ekipage bevis finns.. (bild)

  2. Anonym:
    9 oktober, 2019

    Lättare sagt än gjort men angående dena artikel så det handlar om mer än så åkerier är medveten om riskerna tvinga chaufförerna sätta en pall som skud om planen drosar när... Facket är medveten om detta men skiter i o ta i saken på alvar...
    Har varit i kontakt men högsta skyddsombud på Ica i hbg...
    Inget händer va e frågan om e de bara till att skicka chaufför på jobb och önska lycka till (hoppas inget händer idag)....

  3. Tanase Alexandru:
    8 oktober, 2019

    Yes forbid it , it is dangerous . Life is more important than goods

  4. Vanlig Chaufför.:
    5 oktober, 2019

    Kört dubbedäckare i 10 år åt ica.

    Det är ju dock som så att förr eller senare går något sönder och man "tvingas" att lasta med ex. kärvande låsklackar som man själv får trycka ut exempelvis tills det tas in på lagning.

    Som Anställd och ej åkeriägare som den andra som kommenterat här är det ju ej lätt att styra vilka som ska köra ekipaget eller att den ska servas 1 gång per år som han säger. Skiten ska bara rulla.
    Och scheman är pressade så man byter i farten så nästa gubbe ska hinna till ica för att lasta nästa lass. Vet inte hur många gånger jag stött på chaufförer på icas olika centrallager som säger sig inte ha en aning hur släpet fungerar och man får hjälpa dom hissa planen!

    Otroligt dåligt skött av alla parter, dels av ica som skickar över ansvaret helt på åkerierna, åkerierna som mer eller mindre säger KÖR det är ingen fara. När släpen besiktigas kollas exempelvis inte skicket på vajrar m.m = Ingen har ansvar för byggnationen, utan det landar ju givetvis längst ned i ledet att det är chauffören som ska ha ansvaret.

    EJ försvarsbart, hade något liknande funnits på en normal arbetsplats (Ej inom transport) hade det blivit ramaskri.

    Men som vanligt ska ju någon behöva dö innan det händer någonting, tyvärr :)

  5. Chauffören norröver:
    5 oktober, 2019

    Vi har samma problem norröver som utgår ifrån Borlänges Ica terminal. Där vi har lossning ställen där vi inte kan hissa upp riktigt så planet/planen måste hänga i vajer. För några v så brast en vajer.

  6. Bengt Sandh:
    5 oktober, 2019

    Det är bra att det skrivs om det här. Det är bara att någon tar till sig det här. Och att felen rättas till.🇸🇪🇸🇪

  7. Ola:
    5 oktober, 2019

    Det här problemet har funnits sedan 90 talet då ICA började med tvåvåningsekipage och hade egna fordon. Det var bara att köra eller byta jobb.
    //fd ICAchaufför

  8. Fd Åkaren:
    3 oktober, 2019

    Jag har själv ägt och kört ett dubbeldäckarsläp för ICA. Det fungerade bra men det kräver att man minst en gång per år lämnar in det på en ordentlig service hos någon som kan det riktigt, helst tillverkaren. Vajrar behöver justeras så mellan planen lyfter jämnt. Linhjul och lager, slangar och lås behöver ses över. Dom här släpen ska man veta hur man ska använda och vara försiktig med, då fungerar dom bra. Det ska inte bytas chaufförer hela tiden.

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Krönika. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.