John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen
Close
John Fransson blev första lastbilschauffören att blåsa i den automatiska nykterhetskontrollen. ”Bra att de finns på plats”, tycker han.
Close

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

– Jag vill se den här typen av kontroller i princip alla våra svenska hamnar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när han klippte det blågula bandet.

Att notera är att den automatiska nykterhetskontrollen inte görs på chaufförer på väg ut på det svenska vägnätet. Denna anordning gäller i stället infart till hamnen – och kan jämföras med när Ikea, industriföretag och stora åkerier kollar nykterheten hos dem som ska köra in på företagets område.

– Hamnen månar om arbetsmiljön för dem som jobbar på hamnområdet, förklarar Anders Wiman, projektledare på statliga Trafikverket.

TT berättar att en av de första som får prova på maskinen i skarpt läge är lastbilschaufför John Fransson. Han har just registrerat sitt kort och får sedan ett meddelande om att han måste blåsa för att komma vidare.

– Jag har inga problem att blåsa. Jag tycker att det är bra att de finns på plats, säger han till nyhetsbyrån, innan han får grönt ljus att passera.

När någon blåser rött går bommen däremot inte upp. Hamnens vaktpersonal kan kalla på polis och informera åkeriet om att dess anställda har stoppats i en nykterhetskontroll.

Det finns tre körfält in i Energihamnen. Om det blir stopp på grund av en onykter förare finns de andra två fälten kvar för chaufförer som ska lossa eller lasta på hamnområdet.

Regeringen avsatte hösten för två år sedan 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller i hamnarna. Men både juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

Och fortfarande finns ingen teststation i gång som kollar trafik ut från någon hamn. Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, enligt Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

Under förra året föreslog Trafikverket, tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Anders Wiman kallar den föreslagna yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) flaggade vid invigningen i Göteborg för att modellen kan bli aktuell både i hamnar och vid flyttbara automatiska stationer för nykterhetskontroll. Han ville dock inte ge någon prognos för när en ny yrkesgruppskulle kunna införas:

– Det är för tidigt att säga men jag är väldigt engagerad i att vi ska hitta fler kontrollmöjligheter. Vi behöver avlasta polisen, sa Tomas Eneroth enligt TT.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    13 augusti, 2019

    Jag väntar med förtjusning på att även de stora trailerhamnarna snarast ska införa automatisk nykterhetskontroll.

Lästips:

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transportarbetarens logga

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Transportarbetarens logga

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.