John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen
Close
John Fransson blev första lastbilschauffören att blåsa i den automatiska nykterhetskontrollen. ”Bra att de finns på plats”, tycker han.
Close

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

– Jag vill se den här typen av kontroller i princip alla våra svenska hamnar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) när han klippte det blågula bandet.

Att notera är att den automatiska nykterhetskontrollen inte görs på chaufförer på väg ut på det svenska vägnätet. Denna anordning gäller i stället infart till hamnen – och kan jämföras med när Ikea, industriföretag och stora åkerier kollar nykterheten hos dem som ska köra in på företagets område.

– Hamnen månar om arbetsmiljön för dem som jobbar på hamnområdet, förklarar Anders Wiman, projektledare på statliga Trafikverket.

TT berättar att en av de första som får prova på maskinen i skarpt läge är lastbilschaufför John Fransson. Han har just registrerat sitt kort och får sedan ett meddelande om att han måste blåsa för att komma vidare.

– Jag har inga problem att blåsa. Jag tycker att det är bra att de finns på plats, säger han till nyhetsbyrån, innan han får grönt ljus att passera.

När någon blåser rött går bommen däremot inte upp. Hamnens vaktpersonal kan kalla på polis och informera åkeriet om att dess anställda har stoppats i en nykterhetskontroll.

Det finns tre körfält in i Energihamnen. Om det blir stopp på grund av en onykter förare finns de andra två fälten kvar för chaufförer som ska lossa eller lasta på hamnområdet.

Regeringen avsatte hösten för två år sedan 78 miljoner kronor till automatiserade nykterhetskontroller i hamnarna. Men både juridiken och tekniken har tagit tid. Även förhandlingar och överenskommelser med hamnarna har dragit ut på tiden.

Och fortfarande finns ingen teststation i gång som kollar trafik ut från någon hamn. Det har visat sig vara en utmaning att hitta en automatiserad lösning som är rättssäker, enligt Anders Wiman.

Förklaringen är att det handlar om myndighetsutövning när de som avslöjas onyktra bakom ratten ska hindras att köra ut på allmän väg. De har begått ett brott som de ska kunna lagföras för, och därför måste kontrollen hanteras av en myndighetsperson.

Under förra året föreslog Trafikverket, tillsammans med Polisen, att personer med rätt utbildning och kvalifikationer ska tillåtas att utföra kontrollerna – även om de inte är poliser eller tulltjänstemän. Anders Wiman kallar den föreslagna yrkesgruppen trafiksäkerhetskontrollanter.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) flaggade vid invigningen i Göteborg för att modellen kan bli aktuell både i hamnar och vid flyttbara automatiska stationer för nykterhetskontroll. Han ville dock inte ge någon prognos för när en ny yrkesgruppskulle kunna införas:

– Det är för tidigt att säga men jag är väldigt engagerad i att vi ska hitta fler kontrollmöjligheter. Vi behöver avlasta polisen, sa Tomas Eneroth enligt TT.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    13 augusti, 2019

    Jag väntar med förtjusning på att även de stora trailerhamnarna snarast ska införa automatisk nykterhetskontroll.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Överlastade transporter allt större problem

Vägtransporter. Nästan hälften av de tunga fordonen är för tungt lastade, visar Trafikverkets mätningar. Och överlastningen har ökat kraftigt under senare år.

Transportarbetarens logga

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.