Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Det lägsta inknappade beloppet var fem kronor.

– Något ska staten ha, sa chauffören enligt Svenska Taxiförbundets rapport.

De 112 resorna gjorde av säkerhetsföretaget Gothia Protection Group. Sammanlagt kostade de 23 104 kronor. Men bara 7 374 kronor slogs in i bilarnas taxametrar.

Sedan förra året finns en lag som säger att informationen i taxametern ska överföras till redovisningscentraler en gång per vecka. Uppgifterna är till för att Skatteverket ska kontrollera att rätt skatt betalas. Att inte använda taxametern alls, eller att slå in ett för lågt belopp, är brottsligt.

Men av allt att döma har åkerier och chaufförer anpassat sig.

– Vi från Taxiförbundet har kämpat för att vi ska få lagen om taxametertömning. Det är kassaregistret från vår bransch. Nu har väl Uber-åkarna insett att de inte kan skriva in någonting alls utan att riskera att skönstaxeras av Skatteverket, säger Claudio Skubla på Taxiförbundet.

”Miljonbelopp undanhålls”

I Ubers app går det att se hur många resor chaufförerna genomfört. Taxiförbundet har därefter räknat med att varje resa kostat 100 kronor och att chaufförerna sedan undandragit skatt på ett liknande sätt som i undersökning. I så fall har de 112 förarna undanhållit 36 miljoner kronor från Skatteverket.

Taxiförbundet drar hypotesen ett steg till, och då från att det finns 1500 Uber-bilar i Stockholm, som sammanlagt omsätter en miljard kronor. Om mönstret skulle hålla sig skulle det innebära ett skatteundandragande på nästan 700 miljoner kronor.

– Ibland kan en resa med Uber kosta hälften så mycket som med Taxi Stockholm. De har en ersättningsmodell som tvingar fram skattefusk. Som jag ser det är det organiserad prisdumpning med skattepengar. Uber tillhandahåller ett sätt som får kunden att tro att allt går rätt till genom att ge ut fina kvitton digitalt. Samtidigt som åkarna slår in lägre belopp i taxametern och skattar mindre, säger Skubla.

När Transportarbetaren pratar med Claudio Skubla på Taxiförbundet har han just träffat Skatteverket och Transportstyrelsen för att överlämna information från undersökningen.

– Vi på Taxiförbundet utgår från att polisen, Skatteverket och Transportstyrelsen tar det här på allvar. Och kanske måste ytterst lagstiftarna och regeringen titta på det här. Taxibranschen är en liten bransch. Men när man tillåter den här typen av skatteundandragande att ske, så finns det ingenting som säger att det inte kommer till andra branscher – och vad ska då betala vår välfärd?

Transportarbetareförbundet är sedan tidigare kritiskt till Uber. Företaget är en förhållandevis ny aktör i en växande och i fackets ögon redan överetablerad marknad.

– Jag förutsätter att Taxiförbundets undersökning stämmer, i så fall visar det att Uber likt många andra plattformsföretag gång på gång undviker att ta sitt ansvar för att skatt betalas, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Den här typen av företag i plattformsekonomin med sitt oklara arbetsgivarförhållanden gör att hela den svenska modellen sätts ur spel när man som företag frånsäger sig allt ansvar för både skatt och anställda.

Transportarbetaren söker Uber för kommentar. Artikeln uppdateras löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan:
    14 januari, 2019

    Uber har ingen taxameter, iden med det hela

  2. Ajhar:
    8 januari, 2019

    Så ni påstår att alla elektroniska transaktioner är svarta och kontant hantering i vanlig taxi är vita? Att alla åkerier hos Uber inget företags konto med revisor inkopplad? Eller revisor som redovisar fel gång på gång? Uber har egen redovisning till sina partner och intäkter sätts in i åkeri kontot som i sin tur redovisas till skatteverket. Det skulle vara stor kapital skillnad om revisoren går efter taxamätare uppgifter, då stämmer inte bank transaktioner direkt. Marknaden mest seriösa taxi plattformen Uber har fått negativ synpunkter i många fall tidigare, det är nog dags att tänka om alla våldtäkter, stölder, rån mm som sker i vanlig taxi idag. I Uber har man inga tjuvar som åker som tur eftersom alla blir spårad, även föraren där Uber har koll hur många gånger han/hon har bromsat under sin färd. Låter detta oseriöst? Kostnaden för en resa redovisas inte till förare under färd då det kan förekomma justeringar. Hur ska förare göra rätt i det läget, gissa fram ett pris vad kunden kommer att få snart?

Lästips:

Transportarbetarens logga

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.