Att syna förbundet ingår i jobbet

Ledare. Måste inte en fackförbundstidning vara lojal med förbundet? Häromdagen fick jag frågan vid fikabordet. Jag har fått den ganska många gånger under årens lopp. Svaret är varken enkelt eller självklart. Tidningen, anser jag, ska i första hand vara lojal med medlemmarna. Och medlemmarna är väl förbundet, kan man förstås invända.

Medlemmarna har faktiskt valt de företrädare som sitter i styrelse, ledning med mera …

En rimlig utgångspunkt är att tidningen ska vara lojal med sitt uppdrag. Det vill säga göra det som ägarna, ytterst medlemmarna, ålagt den att göra.

För Transportarbetaren är kruxet att det inte finns någon formulerad ägarpolicy och frågan diskuteras sällan i organisationen.

När jag tillträdde som chefredaktör och ansvarig utgivare 2002 var det ingen i den dåvarande ledningen som frågade hur jag såg på tidningen eller hade synpunkter på vilken inriktning den borde ha framgent.

Jag har tolkat det som att vi skulle fortsätta på den inslagna vägen. Transportarbetaren är Transports medlems- och förbundstidning med målet att berätta om vad facket gör. Vi ska skildra medlemmarnas arbete och jobbvillkor och granska arbetsmarknaden och dess mekanismer kritiskt.

Som jag, och i princip alla andra redaktörer inom fackförbundspressen, tolkar det är en av våra huvuduppgifter också att granska förbundet, den fackliga organisationen. Helt enkelt kolla att fattade beslut följs och att medlemmarnas pengar används på bästa möjliga sätt.

Det är en sorts revisorsuppgift där det även ingår att uppmuntra till debatt och diskussion om facket och fackets roll i samhället.

Den interna granskningen är inte okomplicerad. Transportarbetaren delar lokaler med förbundet och personalen är våra arbetskamrater. Det kräver integritet hos redaktionen och klara spelregler. Liksom ett öppet klimat där man inte hugger varandra i ryggen.

Det är också min bestämda uppfattning att vårt arbete i grunden förutsätter en journalistisk tidning där den ansvarige utgivaren finns på redaktionen – inte någon annanstans i förbundet.

Numera har i stort sett alla svenska fackförbund valt att ha självständiga tidningar, med egna ansvariga utgivare. Det är en lösning som facken och dess medlemmar ska vara stolta över.

För det signalerar självförtroende, att förbunden tror på det man gör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.