Blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.
Close
Gott om plats på däck när ett kryssningsfartyg ska bli asylboende. Minst tre myndigheter utreder fartygets framtid i lilla Utansjö.
Close

Asylbåt lagt till i Utansjö

I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.

– Där finns folk från hur många länder som helst, berättar han. De har ett avtal som en holländsk fackförening har skrivit på, så villkoren är ok för att jobba ombord. Men om fartyget ska ligga fast förankrat i Sverige i ett år ska de förstås ha svenska löner.

Fredrik Brådd är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Det här är första gången han inspekterar ett blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.

Här kommer historien bakom detta annorlunda uppdrag:

Migrationsverket har skrivit kontrakt med det USA-baserade rederiet US Shipbrokers, genom företaget Floating accomodation som i sin tur har norska ägare. Uppgörelsen är att Migrationsverket ska betala 453 kronor per asylsökande och dygn. Kravet är att företaget den 3 juli har skaffat de tillstånd som krävs för att få ligga i en svensk hamn.

Fartyget har plats för 1 790 passagerare. Innan de nuvarande ägarna tog över var det kryssningsresenärer som färdades mellan olika hamnar.

Floating accomodation tog i vintras upp frågan om ett flytande flyktingboende med Härnösands kommun, då handlade det om djuphamnen i Härnösand.

– Vi var tydliga med att det inte var någon bra lösning, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S). Det krävs ett tillfälligt byggnadslov för att ligga still med en bostadsbåt. Men vi hann inte hantera ärendet klart förrän företaget hade dragit tillbaka sin ansökan och försvunnit.

Men i tisdags dök alltså Ocean Gala upp vid kajen i Utansjö, en före detta bruksort nästan i skuggan av Högakustenbron. Samhället ligger i Härnösands kommun och hade vid Statistiska centralbyråns senaste mätning 209 invånare. Det privata hamnbolaget hade hyrt ut platsen.

– Vi kräver fortfarande bygglov och det är hamnägarens sak att försöka ansöka om, säger Fred Nilsson. Fartyget har förresten redan börjat få problem med vart disk- och tvättvattnet ska ta vägen.

Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren har också varit på plats i Utansjö och kan berätta att Floating accomodations plan är att fartygets motorer ska gå dygnet runt för att ge ström ombord. Hytterna är små, med cirka en halvmeter mellan britsarna. Utrymmena för barer, restauranger och samlingslokaler är däremot generösa.

– Det här är helt vansinnigt, tycker han. Det finns absolut ingenting att göra i land, ska de asylsökande gå ut i skogen bara?

I skrivande stund är Ocean Gala och den försvunna hamnägaren föremål för utredning hos Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Polisen – som har fått en anmälan om brott mot sjöfartsskydd. På Migrationsverket avvaktar man tills företaget meddelar att alla kriterier i avtalet är uppfyllda.

En av delägarna i Floating accomodation, Kjell Tandberg, intervjuades i dag i Radio Västernorrland:

– Vi blev överraskade när Härnösand inte ville ha oss här, säger han. Skeppet är som en egen stad i staden, vi kan ordna trivselrum, utbildningssalar, internetrum, sjukstuga och tandläkarmottagning ombord.

Hans linje är att asylsökande kan börja flytta in på fartyget om ungefär tio dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svensk is bryts under cypriotisk flagga

Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.

Fartyget Ocean Gala i Utansjö hamn.

Flyktingfartyget kan kosta många miljoner

Hamn. Rederiet har stämt Migrationsverket på minst 250 miljoner kronor. Rättegång väntar i oktober. Det handlar om kryssningsfartyget som skulle bli flyktingboende i Utansjö hamn i Ångermanland.

Transportarbetarens logga

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.