Blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.
Close
Gott om plats på däck när ett kryssningsfartyg ska bli asylboende. Minst tre myndigheter utreder fartygets framtid i lilla Utansjö.
Close

Asylbåt lagt till i Utansjö

I tisdags kväll anlände det Bahamasflaggade kryssningsfartyget Ocean Gala till kaj i lilla Utansjö i Ångermanland. Med kojplatser för 1 790 asylsökande. Kommunen togs på sängen. Och Transports Fredrik Brådd åkte dit för att kolla hur de 141 besättningsmännen hade det.

– Där finns folk från hur många länder som helst, berättar han. De har ett avtal som en holländsk fackförening har skrivit på, så villkoren är ok för att jobba ombord. Men om fartyget ska ligga fast förankrat i Sverige i ett år ska de förstås ha svenska löner.

Fredrik Brådd är ITF-inspektör och har till uppgift att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar. Det här är första gången han inspekterar ett blivande flyktingboende – kryssningsfartyget Ocean Gala.

Här kommer historien bakom detta annorlunda uppdrag:

Migrationsverket har skrivit kontrakt med det USA-baserade rederiet US Shipbrokers, genom företaget Floating accomodation som i sin tur har norska ägare. Uppgörelsen är att Migrationsverket ska betala 453 kronor per asylsökande och dygn. Kravet är att företaget den 3 juli har skaffat de tillstånd som krävs för att få ligga i en svensk hamn.

Fartyget har plats för 1 790 passagerare. Innan de nuvarande ägarna tog över var det kryssningsresenärer som färdades mellan olika hamnar.

Floating accomodation tog i vintras upp frågan om ett flytande flyktingboende med Härnösands kommun, då handlade det om djuphamnen i Härnösand.

– Vi var tydliga med att det inte var någon bra lösning, säger kommunalrådet Fred Nilsson (S). Det krävs ett tillfälligt byggnadslov för att ligga still med en bostadsbåt. Men vi hann inte hantera ärendet klart förrän företaget hade dragit tillbaka sin ansökan och försvunnit.

Men i tisdags dök alltså Ocean Gala upp vid kajen i Utansjö, en före detta bruksort nästan i skuggan av Högakustenbron. Samhället ligger i Härnösands kommun och hade vid Statistiska centralbyråns senaste mätning 209 invånare. Det privata hamnbolaget hade hyrt ut platsen.

– Vi kräver fortfarande bygglov och det är hamnägarens sak att försöka ansöka om, säger Fred Nilsson. Fartyget har förresten redan börjat få problem med vart disk- och tvättvattnet ska ta vägen.

Transports stuveriombudsman Per-Olof Norgren har också varit på plats i Utansjö och kan berätta att Floating accomodations plan är att fartygets motorer ska gå dygnet runt för att ge ström ombord. Hytterna är små, med cirka en halvmeter mellan britsarna. Utrymmena för barer, restauranger och samlingslokaler är däremot generösa.

– Det här är helt vansinnigt, tycker han. Det finns absolut ingenting att göra i land, ska de asylsökande gå ut i skogen bara?

I skrivande stund är Ocean Gala och den försvunna hamnägaren föremål för utredning hos Transportstyrelsen, Kustbevakningen och Polisen – som har fått en anmälan om brott mot sjöfartsskydd. På Migrationsverket avvaktar man tills företaget meddelar att alla kriterier i avtalet är uppfyllda.

En av delägarna i Floating accomodation, Kjell Tandberg, intervjuades i dag i Radio Västernorrland:

– Vi blev överraskade när Härnösand inte ville ha oss här, säger han. Skeppet är som en egen stad i staden, vi kan ordna trivselrum, utbildningssalar, internetrum, sjukstuga och tandläkarmottagning ombord.

Hans linje är att asylsökande kan börja flytta in på fartyget om ungefär tio dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.