Sopkonflikten i Stockholm

Arga sopgubbar erbjuder lösning på konflikten

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden håller fast vid att företaget gav dem sparken på torsdagseftermiddagen. Nu har killarna skickat över en kravlista till ledningen. – Uppfylls den jobbar vi gärna vidare i företaget och då lovar vi att "köra rent" till söndag kväll, säger en miljöarbetare. Reno Norden kontrade i dag med att skicka en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.

Runt om i Stockholm växer bergen av avfall i hyreshus och på restauranger och kaféer. Tre dagar har gått sedan Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet.

Nu sitter de i ett kalt fikarum. Ett 30-tal sammanbitna killar. I fem timmar har de diskuterat den inflammerade konflikten.

Luften är tung av besvikelse. Och ilska. Över arbetsgivaren, Reno Norden. Över Stockholm vatten – det kommunala bolag som upphandlar sophämtningen i huvudstaden.

– Vart femte år händer samma sak. Då gör Stockholm en ny upphandling och vi står utan jobb. Utan trygghet. Med räkningar som ska betalas. Varje jävla gång ifrågasätts våra löner och arbetsvillkor. Den avgörande skillnaden den här gången är att vi faktiskt blivit avskedade, säger en mörk röst.

En kille bredvid fyller i:

– Det har aldrig varit så illa som nu. Företaget har inte ens varit berett att förhandla med oss. Vi fick ett lönebud som innebar en kraftig lönesänkning. Ett rent ultimatum. Folk mår skit. Fler har sjukskrivit sig. Man blir sjuk på riktigt av stressen och allt tjafs.

”Missförstånd”

Torsdagen, alltså gårdagen, blev turbulent. Medierna rapporterade att ett 50-tal anställda på Reno Norden blivit avskedade. På kvällskvisten kom en dementi från företaget. Det var ett missförstånd. Ingen hade fått sparken.

Företaget tänkte visserligen skicka in en stämning till Arbetsdomstolen, för olovlig stridsåtgärd, och begära skadestånd. Men ingen var avskedad. Inte om man gick tillbaka till arbetet.

I fikarummet fnyser sopgubbarna. Fler personer spelade in det som sades på mötet med arbetsgivaren. Sopgubbarna ställde motfrågor – just för att undvika missförstånd.

– Det var glasklart att arbetsgivaren tänkte sparka alla som lagt ner arbetet. Arbetsdomstolen var bara en formalitet, säger en man.

Lögner

Andra fyller i och menar att företagsledningen ljugit på punkt efter punkt. Det handlar bland annat om avskeden, om löner som påstås ligga på 45 000 kronor och om nyckelkartläggningen där sopgubbarna anklagats för att ha avidentifierat nycklar.

– Det fanns inga listor eller någon fungerande märkning när vi tog över efter den förra entreprenören, Resta. Att påstå det är bara skitsnack, säger en kortklippt kille.

Frågor och vittnesmål haglar genom fikarummet. Fyra av Reno Nordens omkring 50 sopbilar uppges rulla. Resten står stilla. Konsekvenserna kommer att bli mer kännbara till helgen. Katastrof, är ett ord som flera använder.

Under morgonen har sopgubbarna skrivit ett kortfattat pressmeddelande. De förklarar att lönerna för det tunga renhållningsarbetet inte är högre än för rörmokare, mattläggare eller snickare.

Miljöarbetarna deklarerar också samstämmigt att de är beredda att gå tillbaka till arbetet. Samma besked har företagsledningen fått.

Fem krav

För att återgå i arbete begär miljöarbetarna fem saker:

  • Stoppa nyckelinventeringen.
  • Inga löneavdrag eller stämningar mot sopgubbarna.
  • Ingen ska avskedas.
  • Samma lönemodell som används i dag ska fortsätta gälla. Nu och efter den 1 oktober när de nya entreprenadkontrakten börjar gälla.
  • Samtliga miljöarbetare som nu jobbar på företaget Liselotte Lööf ska få möjlighet att följa med över till Reno Norden, när Reno Norden tar över efter Liselotte Lööf den 1 oktober.

– Vi erbjuder en lösning. Den innebär också att vi kör in alla sopor som samlats på hög nu under helgen. Nappar inte Reno Norden blir det enorma problem för staden. Nu ligger bollen hos arbetsgivaren, säger en sopgubbe.

Transportarbetaren har sökt Reno Nordens Sverige-vd, Peter Ekholm, utan framgång. I stämningsansökan till Arbetsdomstolen krävs miljöarbetarna på 5 000 kronor vardera i skadestånd för olovlig stridsåtgärd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn:
    8 juli, 2017

    Det finns många yrken som är tyngre och stressigare med lägre löner, så att de skulle bli underbetalda med nya avtalet anser inte jag vara riktigt. Och då strejken inte är godkänd så bryter de mot anställningsavtalet och bör bli uppsagda.

  2. Matts Berg:
    8 juli, 2017

    Att någon sopgubbe skulle landat på 45.000 någon månad måste höra till ovanligheten ! Och p.g.a extra pass & oplanerad övertid ! . Sopgubbarnas är värda varje krona dom sliter ihip halvspeingande varje dag !
    Reno Nordens oseriösa sätt att "förhandla" är uselt.

  3. Snaggen:
    8 juli, 2017

    När folk nämner att det finns andra grupper på arbetsmarknaden som tjänar sämre än sopåkarna ska man ha jävligt klart för sig att det är deras löner som ska upp, inte sopåkarnas som ska ner!

  4. monica dahlby:
    7 juli, 2017

    Staten måste sluta dumpa löner och människor. Släng ut Nato och EU som suger ut oss och raserar demokratin i stället. Stå upp för alla arbetare.

  5. Micke:
    7 juli, 2017

    Mycket bra kämpat! Bara de håller i strejken så kan de få igenom vilka krav som helst. Alla som gnäller över att sophämtarna tjänar mycket pengar är töntar, det är bara att strejka själva så får ni vilka löner ni vill.

  6. NCF:
    7 juli, 2017

    Erik, att ni tjänar mindre (alldeles för lite, enligt mig) betyder inte att sopgubbarna förtjänar att jobba mer för mindre pengar. Gör som dom istället - organisera er för att få den lön och de villkor ni förtjänar! Det är väl en piss i havet men jag skulle backa er om ni gjorde det, och det tror jag sopgubbarna skulle göra också.

  7. Linus:
    7 juli, 2017

    Varför är det så hemskt med en nyckelinventering?

    Nycklarna tillhör inte ens gubbarna...

  8. Paka:
    7 juli, 2017

    Upphandling är rena tramset. Samma för alla upphandlade verksamheter som bussar, sopor, färdtjänst mm.
    Bättre att kommunerna sköter detta själva.

  9. Mats Falk:
    7 juli, 2017

    Bra jobbat av sopgubbarna..ta ingen skit som grynet sa.

  10. Micke:
    7 juli, 2017

    Erik, nu handlar det inte om vad ni inom bevakning, polis, brandmän, ambulans eller vårdpersonal tjänar. Tycker också ni borde tjäna mer med tanke på era arbetsuppgifter. Det här handlar om att arbetsgivaren vill byta från prestationslön till månadslön plus att öka på arbetsbördan. Det innebär i sin tur att sophämtarna drabbas av en lönesänkning på upp till 20 procent för mera arbete, låter inte ok eller hur. Tror inte du skulle jubla om din firma skulle ge dig 20 procent lönesänkning och mera arbete. Är så trött på kommentarer som din, varför ska dom ha så mycket när inte vi har det. Tips, kommer nog att bli en del sopjobb lediga så varför inte satsa på att byta jobb så du kanske förstår varför grabbarna kämpar som de gör för att få behålla sina löner.

  11. Lorant:
    7 juli, 2017

    Erik, om ni hade haft samma sammanhållning så hade ni säkerligen haft högre löner. Med det sagt så tycker jag att ni tjänar för lite och inte vi för mycket.

  12. Micke:
    7 juli, 2017

    Tycker att sopgubbarna gör rätt.. Vem f*n vill gå ner i lön när man har bra lön från början .. Då får väl arbetsgivaren se till och räkna rätt på jobben med deras löner.. Men det verkar inte svårt att bli chef i dagens läge!

  13. Nils forsgren:
    7 juli, 2017

    Kräv VD Ekholms Avgång han är den sanna belastningen för Renonorden!
    Lögn efter lögn både vad gäller upphausningen av Reno som företag och likaså om bolagets framtid
    Titta på Norge hur det ser ut där VD Ekholm är precis samma bov!

  14. Erik:
    7 juli, 2017

    Vi i Bevakningsbranschen tjänar mycket mindre än sopgubbarna och utsätt ofta för livshotande situationer. Speciellt vi som arbetar med ingripande verksamhet.

    Polisen tjänar också mindre än sopgubbarna. Brandmän? Ambulans och vårdpersonal?

Lästips:

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.