Arbetsmiljöverket granskar Bring

Vägrar kollektivavtal. Slovakiska Bring tecknar fortfarande inte kollektivavtal med Transport. Bolaget väntar på besked från svenska Arbetsmiljöverket – om chaufförerna är utstationerade och därmed ska ha svenska villkor. Myndigheten funderar på hur den ska gå vidare.

I fredags skulle Transport och slovakiska Bring Trucking ha träffats i Stockholm. Efter ett tidigare möte i Slovakien hade de svenska ombudsmännen tänkt sig att ett kollektivavtal nu var på gång.

– Dagen före lämnade Bring återbud, berättar Magnus Falk, internationell sekreterare på Transport. Företaget hävdar fortfarande att chaufförernas bas inte finns i Sverige, och att det inväntar besked från Arbetsmiljöverket.

De egentliga huvudpersonerna i den här historien är de chaufförer som är anställda av Bring Trucking och kör i Sverige. Ombudsmän i Transport har sett att de sover i sina bilar månader i sträck och sköter sin hygien i Brings depå i Jönköping.

Efter att ha iakttagit hur chaufförerna jobbar och lever anmälde Transport detta till Arbetsmiljöverket. Fackets syfte är att myndigheten ska slå fast att chaufförerna är utstationerade i Sverige. För som utstationerad arbetskraft ska en arbetare garanteras det svenska avtalets miniminivå, liksom semesterdagar, arbetstid och arbetsmiljöregler enligt det svenska kollektivavtalet.

Från början sa Arbetsmiljöverkets jurist att det var för svårt att utreda fallet. Men i december skickades i alla fall ett brev till Bring Trucking i Slovakien. Den svenska myndigheten anser där att företagets anställda är utstationerade i Sverige. Och att företaget ska anmäla detta, annars hotar en sanktionsavgift på 20 000 kronor.

Bring Trucking svarar att chaufförerna inte är stationerade i Sverige. De kör internationella transporter mellan Sverige och Norge, enligt företaget.

– Nu diskuterar vi hur vi ska gå vidare, säger Heidi Wiik, jurist på Arbetsmiljöverket. Det bästa vore om vi fick ett mer detaljerat tips om någon specifik person som är anställd på företaget och dokumenterat kör transporter inom Sverige.

Samtidigt grubblar Transport på hur facket kan gå vidare för att chaufförer som kör stadigt inom Sverige ska få svenska villkor.

– Är det läge att skramla med konfliktvapen? funderar Magnus Falk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Diagram olycksdrabbad transportsektor

Transportjobb toppar skadelistan – igen

Arbetsmiljö. Transportjobb är de mest olycksdrabbade. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket, Afa Försäkringar och Försäkringskassan.

Transportarbetarens logga

Färre anmälda arbetssjukdomar

Arbetsmiljö. Ny statistik från Arbetsmiljöverket visar att färre arbetssjukdomar anmäls. Alltjämt är det flest skador på jobbet inom transport och magasinering för kvinnor och miljöarbete för män.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.