Arbetsmiljöverket ger upp – för svårt att utreda Bring

Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.

I våras anmälde Transport bolaget till Arbetsmiljöverket. Brings fordon kör kontinuerligt åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.

Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft.

Men fackets anmälan leder inte till någon insats från Arbetsmiljöverket. Inte heller ett direkt möte mellan Transportbasen Lars Lindgren och verkets jurist Heidi Wiik har lett till resultat.

Arbetsmiljöverket uppger att resurser saknas för större insatser i den här typen av ärenden.

Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige ska anmäla vilken personal de har i landet till utstationeringsregistret. Det sköts av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Men ett företag som struntar i anmälan löper mycket lite risk. Sällan behöver de betala sanktionsavgiften på 20 000 kr.

Om företaget tillhör transportbranschen är risken i praktiken noll. Inte ett enda transportföretag har behövt betala sanktionsavgiften och Arbetsmiljöverket anser att dessa företag är mycket svåra att utreda.

– Då krävs stora resurser. Vi har svårt att få substans och material i ärendena. Vi vet inte ens var fordonen befinner sig.

Trots att slovakiska Bring trucking har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är det inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.

– Vi hade behövt en mer konkret anmälan än de vaga uppgifter som Transport lämnade över.

Enligt Heidi Wiik är det Transport som måste lämna detaljerade uppgifter för att myndigheten ska starta en utredning. Det räcker inte att förbundets representanter i Jönköping iakttagit omfattande verksamhet.

– Vi behöver veta vem som är mottagare av tjänsten och hur länge arbetstagarna är här i landet. Om arbetstagarna är här kortare tid än fem dagar behövs ingen registrering.

Ni utför inte aktiv spaning i sådana fall?

– Vi har inte sådana resurser och vill inte jaga företag på det sättet. Bara för att ett företag inte har registrerat sina anställda i utstationeringsregistret kan vi inte jaga dem, säger hon.

I Danmark är det inhemska bolag som köper tjänsten skyldig att anmäla utstationering till registret. Arbetsmiljöverket vill ha en liknande lösning i Sverige och har tagit upp frågan med regeringskansliet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?