Arbetsmiljöverket ger upp – för svårt att utreda Bring

Det slovakiska bolaget Bring trucking struntar i att anmäla sina chaufförer i Jönköping i registret för utstationerad arbetskraft. Men Arbetsmiljöverket utreder inte ärendet. Det är alldeles för svårt i det här fallet. – Ja, dessvärre är det så, säger juristen Heidi Wiik.

I våras anmälde Transport bolaget till Arbetsmiljöverket. Brings fordon kör kontinuerligt åt Ikea mellan Jönköping och Oslo. I ett par månader är chaufförerna stationerade i Sverige. De sover i sina bilar och sköter hygien och måltider i Brings depå i Jönköping.

Enligt Transport borde det slovakiska bolaget, som är en del av den norska transportjätten Bring, anmäla förarna som utstationerad arbetskraft.

Men fackets anmälan leder inte till någon insats från Arbetsmiljöverket. Inte heller ett direkt möte mellan Transportbasen Lars Lindgren och verkets jurist Heidi Wiik har lett till resultat.

Arbetsmiljöverket uppger att resurser saknas för större insatser i den här typen av ärenden.

Utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige ska anmäla vilken personal de har i landet till utstationeringsregistret. Det sköts av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Men ett företag som struntar i anmälan löper mycket lite risk. Sällan behöver de betala sanktionsavgiften på 20 000 kr.

Om företaget tillhör transportbranschen är risken i praktiken noll. Inte ett enda transportföretag har behövt betala sanktionsavgiften och Arbetsmiljöverket anser att dessa företag är mycket svåra att utreda.

– Då krävs stora resurser. Vi har svårt att få substans och material i ärendena. Vi vet inte ens var fordonen befinner sig.

Trots att slovakiska Bring trucking har bilar stadigvarande placerade i Jönköping är det inte tillräckligt som underlag för Arbetsmiljöverket.

– Vi hade behövt en mer konkret anmälan än de vaga uppgifter som Transport lämnade över.

Enligt Heidi Wiik är det Transport som måste lämna detaljerade uppgifter för att myndigheten ska starta en utredning. Det räcker inte att förbundets representanter i Jönköping iakttagit omfattande verksamhet.

– Vi behöver veta vem som är mottagare av tjänsten och hur länge arbetstagarna är här i landet. Om arbetstagarna är här kortare tid än fem dagar behövs ingen registrering.

Ni utför inte aktiv spaning i sådana fall?

– Vi har inte sådana resurser och vill inte jaga företag på det sättet. Bara för att ett företag inte har registrerat sina anställda i utstationeringsregistret kan vi inte jaga dem, säger hon.

I Danmark är det inhemska bolag som köper tjänsten skyldig att anmäla utstationering till registret. Arbetsmiljöverket vill ha en liknande lösning i Sverige och har tagit upp frågan med regeringskansliet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.