Close
Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson är skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri.
Close

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Godset, som körs för Ica lastas i två plan. Taket är inte höjbart. På Tommy Nordberghs lastas först ett plan som sedan höjs upp. Därefter lastas bottenplanet. Vid lastning av bottenplanet vilar det övre planet, som kallas bordet, på lastklackar vid 1,6 meters takhöjd.

Vissa chaufförer ska ha hissat upp bordet så högt som går, vilket ger ytterligare fem centimeter i takhöjd, för att bättra på arbetsmiljön och då haft flera ton vilande på fyra vajrar. Skyddsombuden har varnat för livsfara och bett Arbetsmiljöverket att ingripa.

Vägen till myndighetens krav är en lång och komplicerad historia med allt från omplacerade skyddsombud, till kollapsade övre plan i dubbeldäckade bilar (länkar finns längst ner).

Arbetsmiljöverket har sedan dess genomfört en inspektion och tagit in synpunkter från fack och arbetsgivare. I veckan meddelade myndigheten att man överväger åtgärder och vite om tre punkter inte åtgärdas. Dessa är:

  1. Åkeriet ska ha rutiner och skriftliga rekommendationer för hur arbetstagare ska utföra kontroll och underhåll av lastplanen. Chaufförer ska också veta vem de ska kontakta när problem uppstår.
  2. Företaget ska ta fram skriftliga rutiner som beskriver hur arbetstagare ska rapportera ohälsa, olycksfall och tillbud.
  3. Tommy Nordberghs ska ha rutiner för att följa upp att det övre lastplanet används på det säkra sätt man bestämt.

Huvudskyddsombudet Kenneth Fransson, Transport:

– Vi är rätt nöjda med delar av svaret. De kräver att åkeriet ska vidta åtgärder. Arbetsgivaren har varit snabba och vill träffas för att gå igenom kraven och göra en handlingsplan.

– Problematiken för oss är att man fortfarande måste arbeta under ett tak som inte går att höja. Det är ergonomi som är dålig, och kravet vi ställt där har de avslagit. Jag överväger om vi ska överklaga det.

Arbetsmiljöverket skriver, med underlag från arbetsgivaren, att det tar ungefär 100 sekunder att lasta 30 burar. Slutsats:

”Trots att det kan uppfattas som ansträngande bedömer Arbetsmiljöverket att det inte utgör en sådan skadlig belastning att det finns anledning att ställa krav på att arbetsgivaren vidtar åtgärder utifrån de belastningsergonomiska förhållandena i verksamheten.”

Man har räknat med att trucken tar tre burar åt gången, alltså blir det tio vändor, tio sekunder vardera. Enbart tid i skåpet räknas.

Men vid lossning använder man en annan typ av truck. Som bara tar två burar åt gången, det tar betydligt längre tid, enligt huvudskyddsombudet Kenneth Fransson.

– När du kört från A till B. Gungat, skakat. Burarna har åkt isär och ihop. Då blir det som ett tetris. Det är inte så lätt att bara gå in och slita av det. Man får stå och dra och putta och trycka ihop det, säger han.

Företaget uppger att man har pratat med hälften av alla anställda chaufförer och ingen ska ha fått problem i ryggen av att lasta och lossa med en takhöjd på 1,6 meter.

Transportarbetaren har tidigare berättat att skyddsombuden Kenneth Fransson och Jimmy Nilsson omplacerats från de dubbeldäckade lastbilarna efter att de påtalat arbetsmiljöproblemen i bilarna. Enligt Kenneth Fransson har åkeriet meddelat samtliga anställda att den som får problem med ryggen av att jobba på dubbeldäckarna blir omplacerad till andra arbetsuppgifter, om det inte är möjligt i samma ort, så blir det i en annan.

– Chaufförerna vill inte bli omplacerade, det är klart de inte klagar, säger Kenneth Fransson.

Transportarbetaren söker åkeriet och Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Simon:
    14 februari, 2020

    Fullständigt orimlig höjd om man bara provar att köra några pass på raken en vecka. Körde distrubution med lånebil en gång för MartinServera. Jag fick ansträningar och nackproblem med en bil som var 180 cm ståhöjd! Jag är 191 cm. Det är ohållbart om man vill ha rak ryggrad och hel nacke. Är man för snål med att köpa högre skåp ska inte arbetskraften få lida. Lägg kostnaden på kunderna.

  2. Nicklas Vilhelmsson:
    14 februari, 2020

    Mycket bra reportage,
    Jag kör själv dubbelplan fast på Coop och är inte utbildad ännu.
    Vi är 3 på mitt ekipage och jag lärde upp den ena och den andre körde Ica tidigare och har heller ingen utbildning.
    Men jag ska kolla upp detta för jag visste inte att det var en utbildning ens.

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.