Arbetsmiljöproblem X 4

Fyra anmälningar till Arbetsmiljöverket mot ett och samma åkeri. Regionala skyddsombudet Daniel Wallfors har dragit tillbaka två av dem sedan företaget tagit tag i problemen.

– Jag vet egentligen inte om åkeriet sticker ut, säger Daniel Wallfors på Transports avdelning 25. Men vi har många medlemmar där som hör av sig och lyfter problemen med oss.

Han talar om Rossing åkeri & logistik, som har huvudkontoret i Halmstad. I början av sommaren vände sig Daniel Wallfors till Arbetsmiljöverket (AV) efter att inte ha fått gehör när det gäller flera olika problem med arbetsmiljön hos företaget. Han gjorde fyra anmälningar:

  • Godstransporterna till en Nettobutik krävde att chaufförerna manuellt hanterade pallar på upp till 1 000 kilo. Risk för belastningsskador, enligt skyddsombudet som krävde riskbedömning samt att företagshälsovård eller annan sakkunnig skulle kopplas in.

Resultat: Rossing har tagit in företagshälsovården och AV har släppt ärendet.

  • Godsleveranserna till en butik i Malmö förutsatte att chaufförerna med sina 24 meter långa ekipage backade uppåt 40 meter bland gående och cyklister. De måste kunna göra sitt jobb utan att riskera andra människors liv, skrev skyddsombudet i sin anmälan.

Resultat: Smidigare fordon är på gång som gör att chaufförerna inte behöver backa.

  • Vid leveranser till en godisbutik i Falkenberg hanterar chaufförerna pallar som kan väga upp till 800 kilo manuellt. De lyfts med en pallyftare och dras sedan för hand över kullersten. Risk för problem med rygg, axlar, handleder samt olyckor, konstaterar skyddsombudet.

Resultat: AV förbereder en skrivelse till åkeriet. Om inget händer kan det sedan bli ett föreläggande, som ofta är kopplat till ett krav på pengar om problemet kvarstår efter ett visst datum.

  • De anställdas skyddsskor var inte tillräckligt bra för alla. Många jobbade i egna. Kravet från skyddsombudet är att arbetsgivaren ska erbjuda skor som skyddar och att var och en ska kunna hitta ett par som passar.

Resultat: En skrivelse, som sedan kan följas av ett föreläggande med viteskrav, är på gång även i detta fall.

– För mig känns de båda sista ärendena också påbörjade, säger Jacob Rossing, ekonomichef på företaget. Vi har skaffat en ny skoleverantör för det var problem med den förra.

– Det andra ärendet är svårare eftersom så många är inblandade, både mottagaren av godset och företaget som vi hämtar det ifrån. Men vi jobbat med den frågan också.

Jacob Rossings hållning är att arbetsmiljön är viktig – och att det regionala skyddsombudet har en viktig roll när ingen vill vara skyddsombud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.