Arbetsmiljöproblem X 4

Fyra anmälningar till Arbetsmiljöverket mot ett och samma åkeri. Regionala skyddsombudet Daniel Wallfors har dragit tillbaka två av dem sedan företaget tagit tag i problemen.

– Jag vet egentligen inte om åkeriet sticker ut, säger Daniel Wallfors på Transports avdelning 25. Men vi har många medlemmar där som hör av sig och lyfter problemen med oss.

Han talar om Rossing åkeri & logistik, som har huvudkontoret i Halmstad. I början av sommaren vände sig Daniel Wallfors till Arbetsmiljöverket (AV) efter att inte ha fått gehör när det gäller flera olika problem med arbetsmiljön hos företaget. Han gjorde fyra anmälningar:

  • Godstransporterna till en Nettobutik krävde att chaufförerna manuellt hanterade pallar på upp till 1 000 kilo. Risk för belastningsskador, enligt skyddsombudet som krävde riskbedömning samt att företagshälsovård eller annan sakkunnig skulle kopplas in.

Resultat: Rossing har tagit in företagshälsovården och AV har släppt ärendet.

  • Godsleveranserna till en butik i Malmö förutsatte att chaufförerna med sina 24 meter långa ekipage backade uppåt 40 meter bland gående och cyklister. De måste kunna göra sitt jobb utan att riskera andra människors liv, skrev skyddsombudet i sin anmälan.

Resultat: Smidigare fordon är på gång som gör att chaufförerna inte behöver backa.

  • Vid leveranser till en godisbutik i Falkenberg hanterar chaufförerna pallar som kan väga upp till 800 kilo manuellt. De lyfts med en pallyftare och dras sedan för hand över kullersten. Risk för problem med rygg, axlar, handleder samt olyckor, konstaterar skyddsombudet.

Resultat: AV förbereder en skrivelse till åkeriet. Om inget händer kan det sedan bli ett föreläggande, som ofta är kopplat till ett krav på pengar om problemet kvarstår efter ett visst datum.

  • De anställdas skyddsskor var inte tillräckligt bra för alla. Många jobbade i egna. Kravet från skyddsombudet är att arbetsgivaren ska erbjuda skor som skyddar och att var och en ska kunna hitta ett par som passar.

Resultat: En skrivelse, som sedan kan följas av ett föreläggande med viteskrav, är på gång även i detta fall.

– För mig känns de båda sista ärendena också påbörjade, säger Jacob Rossing, ekonomichef på företaget. Vi har skaffat en ny skoleverantör för det var problem med den förra.

– Det andra ärendet är svårare eftersom så många är inblandade, både mottagaren av godset och företaget som vi hämtar det ifrån. Men vi jobbat med den frågan också.

Jacob Rossings hållning är att arbetsmiljön är viktig – och att det regionala skyddsombudet har en viktig roll när ingen vill vara skyddsombud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.