Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

– Jag blev förvånad, säger Mikael Wahlberg, Transports regionala skyddsombud som var med vid en inspektion i Örebro.

– Där fanns inget system för att hålla koll på om anställda råkar ut för tillbud. Stationschefen hade inte fått rätt förutsättningar att vara chef, och hade inte kompetens när det gäller arbetsmiljö. Det är förvånansvärt i en stor koncern som Circle K.

Anna Skoglund heter Arbetsmiljöverkets (AV) inspektör som gjorde besöken i Örebro, Nora och Kristinehamn. Hon är lite mer försiktig i sina uttalanden:

– Det här är ett första steg. Nu har stationerna ett par, tre månader på sig att svara mig och göra något åt problemen.

Problemen, som de beskrivs i AV:s inspektionsmeddelande, uttrycks lite olika för de tre olika stationerna. I stort handlar det om:

  • Brist på kunskap, befogenhet och resurser hos dem som har uppgifter i mackarnas systematiska arbetsmiljöarbete. ”Ni kanske inte uppmärksammar alla risker, och då kan riskerna leda till att era arbetstagare blir sjuka eller skadar sig i jobbet”, skriver AV.
  • Brist på rutiner när det gäller riskbedömningar, handlingsplaner och kontroller av det förebyggande arbetsmiljöarbetet.
  • Brist på rutiner kring rapportering av olycksfall, men också att och hur tillbud (nästan-olyckor eller oönskade händelser) ska rapporteras.
  • Brist på rutiner för att utreda orsakerna till olyckor och tillbud.
  • På en av mackarna påtalar AV att det saknas undersökning och riskbedömning av hur den ergonomiska belastningen kan vara hälsofarlig. På en annan efterlyser AV en undersökning av eventuella risker med ensamarbete, nattarbete och hot och våld mot de anställda.

– Jag kan inte uttala mig om det här är ett resultat av systemfel högre upp i företaget, säger Anna Skoglund.

Transportarbetaren riktar frågan till Circle K, och blir hänvisad till kommunikationschefen Maria Philipson som levererar ett allmänt och skriftligt svar:

”Hos oss på Circle K är arbetsmiljö mycket viktig och något som vi lägger stort fokus på. Vi har rutiner för hur vi systematiskt jobbar med arbetsmiljön hos oss.

Vid eventuella brister så tas omedelbart en plan fram för hur dessa ska åtgärdas. Den processen är i gång gällande dessa tre fall.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.