”Arbetslösa skriver på slavkontrakt”

Arbetslösa går färdtjänstutbildning utan lön – och måste betala tillbaka avgiften om de inte jobbar vidare på företaget. – De jobbar med slavkontrakt, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport, om hur Keolis förbereder övertagandet av färdtjänsten i Värmland.

Keolis vann upphandlingen och ska ta över färdtjänsten i länet den 1 juli. För detta krävs 150 taxichaufförer, och företaget och facket är sedan tidigare oense om lönen för dem.

– Företaget har kollektivavtal, men plockar och ger ur avtalet så att lönen hamnar under taxiföraravtalets lägsta nivå.

Den frågan har Keolis områdeschef Kenth Thunberg svarat på tidigare i Transportarbetaren. Han hänvisade till att företaget betalar timlön till chaufförerna, något som inte finns med i kollektivavtalet.

– När jag får se det första anställningskontraktet – och lönen inte är rätt – kommer jag att begära förhandling, säger Örjan Jakobsson.

I dag reagerar han kraftigt på den utbildning som Keolis har dragit i gång för arbetslösa. Kursen ska ge dem taxilegitimation och Keolis betalar avgiften på 14 000 kronor. P4 Värmland har intervjuat kursdeltagare som muntligt har blivit lovade heltidsjobb, men berättar att detta inte framgår av kontraktet.

I stället har kursdeltagarna förbundit sig att betala tillbaka kursavgiften om de slutar inom sex månader. De får inte lön under utbildningen.

– Om de är anställda och inte får lön är det kollektivavtalsbrott, säger Transports Örjan Jakobsson. Och tänk den som får erbjudande om ett annat jobb med bättre betalt – ska han eller hon inte kunna ta det utan att betala 14 000 kronor till Keolis?

– Vi betalar taxilegget men de får inget betalt under utbildningen, bekräftar Keolis Kenth Thunberg till P4 Värmland.

– Vi har inte skrivit något anställningskontrakt med de runt 50 arbetslösa som ska gå kursen. Men alla är garanterade jobb om de klarar taxilegget. De blir provanställda från 1 juli i sex månader, sedan fast.

Om de inte klarar legget då?

– Då kommer vi ta en annan diskussion. Det kan jag inte svara på än. Förutsättningen är att alla klarar sig, säger han i radioinslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.