”Arbetslösa skriver på slavkontrakt”

Arbetslösa går färdtjänstutbildning utan lön – och måste betala tillbaka avgiften om de inte jobbar vidare på företaget. – De jobbar med slavkontrakt, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport, om hur Keolis förbereder övertagandet av färdtjänsten i Värmland.

Keolis vann upphandlingen och ska ta över färdtjänsten i länet den 1 juli. För detta krävs 150 taxichaufförer, och företaget och facket är sedan tidigare oense om lönen för dem.

– Företaget har kollektivavtal, men plockar och ger ur avtalet så att lönen hamnar under taxiföraravtalets lägsta nivå.

Den frågan har Keolis områdeschef Kenth Thunberg svarat på tidigare i Transportarbetaren. Han hänvisade till att företaget betalar timlön till chaufförerna, något som inte finns med i kollektivavtalet.

– När jag får se det första anställningskontraktet – och lönen inte är rätt – kommer jag att begära förhandling, säger Örjan Jakobsson.

I dag reagerar han kraftigt på den utbildning som Keolis har dragit i gång för arbetslösa. Kursen ska ge dem taxilegitimation och Keolis betalar avgiften på 14 000 kronor. P4 Värmland har intervjuat kursdeltagare som muntligt har blivit lovade heltidsjobb, men berättar att detta inte framgår av kontraktet.

I stället har kursdeltagarna förbundit sig att betala tillbaka kursavgiften om de slutar inom sex månader. De får inte lön under utbildningen.

– Om de är anställda och inte får lön är det kollektivavtalsbrott, säger Transports Örjan Jakobsson. Och tänk den som får erbjudande om ett annat jobb med bättre betalt – ska han eller hon inte kunna ta det utan att betala 14 000 kronor till Keolis?

– Vi betalar taxilegget men de får inget betalt under utbildningen, bekräftar Keolis Kenth Thunberg till P4 Värmland.

– Vi har inte skrivit något anställningskontrakt med de runt 50 arbetslösa som ska gå kursen. Men alla är garanterade jobb om de klarar taxilegget. De blir provanställda från 1 juli i sex månader, sedan fast.

Om de inte klarar legget då?

– Då kommer vi ta en annan diskussion. Det kan jag inte svara på än. Förutsättningen är att alla klarar sig, säger han i radioinslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.