Det är bara att sätta i gång! David Ericsson, Maria Legge och resten av juryn hoppas på många läsvärda noveller.
Close
Det är bara att sätta i gång! David Ericsson, Maria Legge och resten av juryn hoppas på många läsvärda noveller.
Close

Är du guldkornet David och Maria vill vaska fram?

Litteratur. För David Ericsson är skrivande den totala friheten. Och samtidigt bästa sättet att få ordning på sina tankar. Som lastbilschaufför och författare är han självskriven i juryn när Transport ska vaska fram medlemmarnas bästa noveller.

Skriver du själv för byrålådan? Bubblar det av berättelser i huvudet? Kliar det i fingrarna vid datorn? Nu har du chansen.

Transport har utlyst en novelltävling för medlemmarna. Maria Legge, kulturansvarig på förbundet, fick idén under ett seminarium om arbetsplatsbibliotek.

– Vi stödjer ju läsandet sedan lång tid och på olika sätt, säger hon. Så varför inte främja skrivandet också? Det är många som skriver och det finns nog en massa guldkorn som vi inte vet något om bland medlemmarna.

Novelltävling alltså. Men vad är en novell egentligen?

– En text som är lite längre än en dikt, som fångar upp en känsla. Och som slår an en ton hos den som läser, lite som musik, säger Maria Legge.

– En kort berättelse, säger David Ericsson. Den kan egentligen se ut hur som helst, det är upp till skrivaren. Men man kan väl säga att den ska ha en liten krok på slutet.

Själv tycker han att det både är lättare och svårare att skriva en novell jämfört med romanförfattandet.

– Det svåra är att komprimera och ändå få med allt. Samtidigt kan det vara lättare för att den tar slut snabbare. Novellen är väldigt anspråkslös. Så det är bara att sätta i gång.

Själv satte David Ericsson i gång för 25 år sedan, när han var 33 och körde lastbil sedan många år.

– Jag började skriva dikter. Fick idéerna när jag körde och hade blocket på motorhuven inne i hytten. Det blev ett sätt att hålla mig vaken.

Så småningom blev det sabbatsår och skrivarutbildning på folkhögskola. Diktandet utvecklades till novellskrivande och sedan dess har det blivit flera romaner också. Du kan också läsa David Ericssons krönikor i varje nummer av Transportarbetaren.

Numera skriver han böcker och artiklar på halvtid och jobbar ungefär lika mycket som chaufför. Han är anställd av Manpower och kör för Scania. Rutten är Södertälje – Zwolle. Lasten är motorer och växellådor till lastbilsfabriken i Holland.

Han gillar att vara bemanningsanställd, för det gör det lättare att ta ledigt under skrivperioderna. Nästa bok är lämnad till förlaget, men kommer ut först våren 2018.

– Skrivandet är ett sätt att sätta avtryck i världen, tycker David Ericsson.

– Jag berättar för andra när jag skriver. Men samtidigt lyssnar jag. I min senaste novellsamling är allting sant, och mycket är sådant som jag har hört från andra och ändrat lite.

Blir du inspirerad? Om tre månader vill Transport ha din novell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.