Det är bara att sätta i gång! David Ericsson, Maria Legge och resten av juryn hoppas på många läsvärda noveller.
Close
Det är bara att sätta i gång! David Ericsson, Maria Legge och resten av juryn hoppas på många läsvärda noveller.
Close

Är du guldkornet David och Maria vill vaska fram?

Litteratur. För David Ericsson är skrivande den totala friheten. Och samtidigt bästa sättet att få ordning på sina tankar. Som lastbilschaufför och författare är han självskriven i juryn när Transport ska vaska fram medlemmarnas bästa noveller.

Skriver du själv för byrålådan? Bubblar det av berättelser i huvudet? Kliar det i fingrarna vid datorn? Nu har du chansen.

Transport har utlyst en novelltävling för medlemmarna. Maria Legge, kulturansvarig på förbundet, fick idén under ett seminarium om arbetsplatsbibliotek.

– Vi stödjer ju läsandet sedan lång tid och på olika sätt, säger hon. Så varför inte främja skrivandet också? Det är många som skriver och det finns nog en massa guldkorn som vi inte vet något om bland medlemmarna.

Novelltävling alltså. Men vad är en novell egentligen?

– En text som är lite längre än en dikt, som fångar upp en känsla. Och som slår an en ton hos den som läser, lite som musik, säger Maria Legge.

– En kort berättelse, säger David Ericsson. Den kan egentligen se ut hur som helst, det är upp till skrivaren. Men man kan väl säga att den ska ha en liten krok på slutet.

Själv tycker han att det både är lättare och svårare att skriva en novell jämfört med romanförfattandet.

– Det svåra är att komprimera och ändå få med allt. Samtidigt kan det vara lättare för att den tar slut snabbare. Novellen är väldigt anspråkslös. Så det är bara att sätta i gång.

Själv satte David Ericsson i gång för 25 år sedan, när han var 33 och körde lastbil sedan många år.

– Jag började skriva dikter. Fick idéerna när jag körde och hade blocket på motorhuven inne i hytten. Det blev ett sätt att hålla mig vaken.

Så småningom blev det sabbatsår och skrivarutbildning på folkhögskola. Diktandet utvecklades till novellskrivande och sedan dess har det blivit flera romaner också. Du kan också läsa David Ericssons krönikor i varje nummer av Transportarbetaren.

Numera skriver han böcker och artiklar på halvtid och jobbar ungefär lika mycket som chaufför. Han är anställd av Manpower och kör för Scania. Rutten är Södertälje – Zwolle. Lasten är motorer och växellådor till lastbilsfabriken i Holland.

Han gillar att vara bemanningsanställd, för det gör det lättare att ta ledigt under skrivperioderna. Nästa bok är lämnad till förlaget, men kommer ut först våren 2018.

– Skrivandet är ett sätt att sätta avtryck i världen, tycker David Ericsson.

– Jag berättar för andra när jag skriver. Men samtidigt lyssnar jag. I min senaste novellsamling är allting sant, och mycket är sådant som jag har hört från andra och ändrat lite.

Blir du inspirerad? Om tre månader vill Transport ha din novell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

John Antonsson

Togaparty, revolvrar och detektiver

Kultur. Ingen sommar utan en perfekt westernrökare. Transportarbetarens John Antonsson hjälper dig att hitta de billiga loppisböckerna som funkar under semestern.

Läsande kille på Stadsbiblioteket.

Ord läker och helar

Kultur. Släng lyckopillren och läs en bok! Nej, riktigt så funkar inte biblioterapi. Men läsning och samtal om texter kan komplettera annan behandling, få dig att må bra och förstå dig bättre på dig själv. Och andra.

Full fart på shoppandet till arbetsplatsbiblioteken hos Micke Evhammar.

Böckerna och verkligheten

Kultur. Transportarbetarens krönikör David Ericsson var på plats när årets upplaga av seminariet Boken på arbetsplatsen hölls ute på Runö folkhögskola.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Sommarläsning
John Antonsson

Togaparty, revolvrar och detektiver

Kultur. Ingen sommar utan en perfekt westernrökare. Transportarbetarens John Antonsson hjälper dig att hitta de billiga loppisböckerna som funkar under semestern.

Karl Rydell

En dag i sadeln

Cykelbud. Lastbilar och jumbojet. Jätteföretaget DHL förknippas mest med tunga fordon. Men nu satsar de på Karl Rydell och hans cyklistkollegor.

Snabbkoll: 5 tips inför semestern

5 tips inför semestern

Snabbkoll. Vill chefen avbryta semestern? Eller har du det svettigt varmt? Många frågor dyker upp på sommaren och då gäller det att ha koll på vilka rättigheter och skyldigheter arbetsgivare och arbetstagare har.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Sommarspecial
Grill-special illustration

Lägg på ett kol

Grillning. Varannan svensk blir gladare av att grilla. Det handlar både om sällskap under tillagningen och att maten blir godare.

Månadens klubb
Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.

Val 2018
Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.