”Jag jobbar på natten, har lite egentid på dagen för måleriet och håller studiecirklar på kvällen.” Bertil Westerlund arrangerar också konstutställningar minst en gång om året, här visar han målningar på Bäckaskogs slott.
Close
”Jag jobbar på natten, har lite egentid på dagen för måleriet och håller studiecirklar på kvällen.” Bertil Westerlund arrangerar också konstutställningar minst en gång om året, här visar han målningar på Bäckaskogs slott.
Close

Är det nåt speciellt med tidningsbud och skapande?

Tid att meditera i bilen. Utrymme att fundera när man sitter och kör. Just den där alldeles egna tiden på nätterna kommer igen när frågan handlar om att kombinera tidningsutbärning med konstnärligt skapande.

– Det fungerar förbannat bra tidsmässigt, säger Bertil Westerlund i skånska Nymölla. Jag har valt att hålla min konst på en nivå som gör att den inte styrs av pengar. Jag målar för att rensa själen.

Han har kombinerat jobbet som tidningsbud med eget skapande plus kurser i måleri sedan slutet av 1970-talet. Målningarna, ofta åt det surrealistiska hållet, är ett sätt att kommunicera med omgivningen.

Och han är inte ensam: Bläddra till nästa uppslag så hittar du Nattens hjältar, en originalserie av tidningsbudet Kristoffer Nilsson. Kliv ut bland träden som förvandlats till alvprinsessor vid Elfdalens campingplats i Klippan. Eller varför inte åka till Runöskolan, norr om Stockholm, när Vintersalongen öppnar om ett par veckor? Ingrid Marklund Välitalo, till helt nyligen kontorist på Transport i Umeå och tidigare tidningsbud, är en av konstnärerna som fått med verk där i år.

– Jag var lärare, men sökte mig till ett lite enklare jobb. Som tidningsbud fick jag mer tid till skapandet och kunde samtidigt gå en tvåårig konstutbildning på Framnäs folkhögskola. Det var inte något kallt beräknande bakom mitt jobbyte, men det blev mer tid till konsten – och det blev bra.

Mannen bakom alvprinsessorna heter Leonard Anton och kom till Sverige för ett par år sedan när krisen i Spanien tvingade honom att lägga ner sitt byggföretag. Han drömmer inte om att bli heltidskonstnär.

– Jag vill inte lämna tidningsjobbet nu. Min arbetsplats är ett socialt projekt. Det är fantastiskt att gå ur bilen mitt i natten när en kund möter mig, hälsar och tackar för dagens tidning.

– För mig är det en önskedröm att leva på skapandet, säger däremot Per Lindskog i Sjöbo som räknar med att pensionera sig från tidningsbärandet inom några år.

Han har fotat sedan 1970-talet och fått något enstaka uppdrag som porträttfotograf. I dag ägnar han fritiden mest åt bildskapande i Photoshop.

– Jag har alltid velat måla, men har aldrig lyckats. Nu har jag min fru att tacka för att jag testade Photoshop – som har blivit mitt måleri.

Är det något speciellt med tidningsbud och skapande? Katarina Jönsson Norling, ordförande i Konstnärernas riksförbund, kan räkna upp en rad yrken som många kombinerar med sitt konstnärskap: busschaufför, taxiförare, spärrvakt, hemtjänst, personlig assistent …

– Det går en skiljelinje mellan två typer av konstnärer som har ett brödjobb: En del väljer att bli lärare i skapande eller jobba på någon institution som har anknytning till konst – medan andra hellre vill ha något helt annat.

Som kanske helt enkelt öppnar för att sitta bakom ratten i sina egna tankar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.