Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Ett nytt inslag i Stockholms gatubild. Transport tecknar kollektivavtal med företaget bakom minitaxifordonen.
Close

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

– De känns seriösa, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm.

Han berättar att företaget Bzzt tog kontakt med honom för att det ville ha avtal för sina förare.

– Så vi har tecknat ett hängavtal till taxiavtalet, fortsätter han. Vi träffas snart igen för att anpassa det lite till den här verksamheten.

För taxi kan man knappast kalla de små fordonen. De klassas som EU-mopeder och den som kör behöver, enligt lagen, inte ha mer än ett mopedkort. Enligt Transportstyrelsen behövs det heller ingen särskild behörighet för den som kör betalande passagerare i en EU-moppe.

– Men vi kräver att våra förare ska vara över 18 år och ha minst B-körkort. Vi vill också ha ett utdrag ur belastningsregistret, säger Mirelle Englund, operativ chef på Bzzt.

Däremot kräver företaget inte taxilegitimation av sina 75 förare. De är anställda på timme. Var och en väljer vilka pass de ska jobba och lägger sitt eget schema.

– De jobbar så mycket eller lite de vill, säger vd:n Sven Wolf.

Och så villkoren: Den garanterade timlönen på 115 kronor och 13 öre plussas på med en inbyggd semesterersättning och landar på runt 130 kronor. Tillägget på helger och nätter är 40 kronor per timme.

– Den rörliga delen utformar vi så att alla i gruppen får del av den, säger Sven Wolf. En sak som skiljer oss från vanlig taxi är att vi vill jobba tillsammans.

För kunden kostar det 30 kronor kilometern att åka pod i Stockholm. Beställning och betalning sköts via en app.

I dag rullar eldrivna 38 podar i Stockholm, innan månaden är slut räknar företaget med tio till. Till våren hoppas de ha minst dubbelt så många. I Göteborg finns däremot ingen trafik kvar efter två års försöksverksamhet.

Än så länge är Bzzt ingen ekonomiskt lyckad affär för ägarna. Men de har visionen att expandera till andra städer, inom eller utanför Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Siw Gustavsson:
    9 september, 2017

    Tuk-Tuk är ingen taxi Taxi ska ha taxameter och utbildad förare. De kan köra sin Tuk-Tuk men ingen taxi. 30 kr/kom, säg att folk åker 3 km i genomsnitt dvs 90 kr och det blir ca 10-15 körningar per dag, dvs 900-1350 kr /dag som skatt moms, lön och laddning ska betalas på. Det blir inte många kronor över.

  2. Lena Blomquist, red:
    8 september, 2017

    Företaget anger sitt pris som 3 öre per meter. Jag valde att skriva 30 kronor per kilometer. Har jag räknat fel?

  3. Kenta:
    8 september, 2017

    30kr kilometern e nog lite felräknat

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiförare skjutna och misshandlade

Taxi. En taxiförare skottskadades i Malmö i helgen. Två blev attackerade och hotade av en rånare.

Transportarbetarens logga

Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.