Bzzt podtaxi i Stockholm
Close
Ett nytt inslag i Stockholms gatubild. Transport tecknar kollektivavtal med företaget bakom minitaxifordonen.
Close

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

– De känns seriösa, säger Bo Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm.

Han berättar att företaget Bzzt tog kontakt med honom för att det ville ha avtal för sina förare.

– Så vi har tecknat ett hängavtal till taxiavtalet, fortsätter han. Vi träffas snart igen för att anpassa det lite till den här verksamheten.

För taxi kan man knappast kalla de små fordonen. De klassas som EU-mopeder och den som kör behöver, enligt lagen, inte ha mer än ett mopedkort. Enligt Transportstyrelsen behövs det heller ingen särskild behörighet för den som kör betalande passagerare i en EU-moppe.

– Men vi kräver att våra förare ska vara över 18 år och ha minst B-körkort. Vi vill också ha ett utdrag ur belastningsregistret, säger Mirelle Englund, operativ chef på Bzzt.

Däremot kräver företaget inte taxilegitimation av sina 75 förare. De är anställda på timme. Var och en väljer vilka pass de ska jobba och lägger sitt eget schema.

– De jobbar så mycket eller lite de vill, säger vd:n Sven Wolf.

Och så villkoren: Den garanterade timlönen på 115 kronor och 13 öre plussas på med en inbyggd semesterersättning och landar på runt 130 kronor. Tillägget på helger och nätter är 40 kronor per timme.

– Den rörliga delen utformar vi så att alla i gruppen får del av den, säger Sven Wolf. En sak som skiljer oss från vanlig taxi är att vi vill jobba tillsammans.

För kunden kostar det 30 kronor kilometern att åka pod i Stockholm. Beställning och betalning sköts via en app.

I dag rullar eldrivna 38 podar i Stockholm, innan månaden är slut räknar företaget med tio till. Till våren hoppas de ha minst dubbelt så många. I Göteborg finns däremot ingen trafik kvar efter två års försöksverksamhet.

Än så länge är Bzzt ingen ekonomiskt lyckad affär för ägarna. Men de har visionen att expandera till andra städer, inom eller utanför Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Siw Gustavsson:
    9 september, 2017

    Tuk-Tuk är ingen taxi Taxi ska ha taxameter och utbildad förare. De kan köra sin Tuk-Tuk men ingen taxi. 30 kr/kom, säg att folk åker 3 km i genomsnitt dvs 90 kr och det blir ca 10-15 körningar per dag, dvs 900-1350 kr /dag som skatt moms, lön och laddning ska betalas på. Det blir inte många kronor över.

  2. Lena Blomquist, red:
    8 september, 2017

    Företaget anger sitt pris som 3 öre per meter. Jag valde att skriva 30 kronor per kilometer. Har jag räknat fel?

  3. Kenta:
    8 september, 2017

    30kr kilometern e nog lite felräknat

Lästips:

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.