Är demokratin självdestruktiv?

Krönika. Analyserna duggar tätt efter att det amerikanska folket valt Donald J Trump till president för en av världens mäktigaste nationer.

Frågan är: Hur kunde en person som under hela den långa valkampanjen hetsat mot folkgrupper, och krävt att motståndare ska fängslas, bli vald till president?
En som dessutom uppmanat folk som stöder ”the second amendment” i landets konstitution (det vill säga rätten att bära och använda vapen) att ”lösa problemet Hillary”, ett uttalande som allmänt uppfattades som en uppmaning till mordförsök. Som sagt, hur var detta möjligt?

Ordet demokrati är en sammanfogning av de grekiska orden demos = folket och kratos = styre, med den ungefärliga betydelsen ”folkstyre”. Ordet återfinns så tidigt som 1596 i den svenska historien. Den moderna demokratin uppstod i västvärlden på 1700- och 1800-talen, med Frankrike och USA som tidiga exempel. Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter, och om möjligheten att vara med och bestämma.

Jag tror att våra far- och morföräldrar och generationerna före dem skulle vara förvånade om de hade kunnat se vad det demokratiska styrelseskicket uträttat i vårt land. De hade säker varit lika förvånade över det ointresse som de demokratiska frågorna möter bland dagens medborgare. Demokrati förutsätter att man som medborgare utnyttjar möjligheten att vara med och bestämma om sin framtid.

Det gjorde cirka 50 procent av det amerikanska folket den 8 november 2016. Cirka 25 procentenheter av dessa 50 lade sin röst på Donald J Trump. Ja, ni läste rätt, det är endast en fjärdedel av USA:s befolkning som röstade fram presidenten som har alla förutsättningar att förändra världen till något vi inte vill vara med om. I vart fall om man ska tro på hans vallöften.

Är då demokratin självdestruktiv? Ja, om vi väljer det. Om en majoritet av medborgarna vänder demokratin ryggen och överlåter åt andra att bestämma – då är demokratin självdestruktiv. Det öppnar för andra ideologier som vi förknippar med hemska minnen och händelser som inträffade för inte allt för länge sedan.

Brexit i Storbritannien var egentligen inte en omröstning huruvida landet skulle kvarstå som medlem i EU eller ej. Det var snarare en omröstning mot etablissemanget i London. Resultatet av presidentvalet i USA kan knappast ses på något annat sätt, denna gång i Washington.

Likadant är det i Polen, Ungern och Turkiet, länder som genom demokratiska val fått despotiska ledare som utövar en diktatorisk makt. I dessa länder har domstolsväsenden starkt begränsats, och journalister har förbjudits att kritiskt rapportera om vad som sker. Politiska motståndare motarbetas med alla möjliga och omöjliga metoder.

Nästa år är det val i Frankrike. Det skulle inte förvåna om Nationella frontens ledare Marine Le Pen blir nästa president i ett demokratiskt val.

Det är nu hög tid att vi slår vakt om vår demokrati. Det är hög tid att arbetarrörelsen startar en folkbildningskampanj om demokratin och vårt samhälle – och framför allt vad som står på spel! Frihet, jämlikhet och demokrati eller fascism och rasism.

Valet är vårt!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Transportarbetarens logga

EU-domstolen: Veckovila i hytten är förbjudet

Chaufförer. EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.

Transportarbetarens logga

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.