Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Patrik Östbjerg, ordförande i Transports hamnavdelning 2, är på plats i Göteborg när hamnarbetarna får besked om varslet.

– Många är i chocktillstånd, säger han. Varslet kommer som ett knytnävsslag i magen, och medlemmarna kommer för att få veta var de ligger på listan.

Han själv har insett att nerdragningar var på väg:

– Med den här personalstyrkan ska mellan 9 000 och 10 000 containrar passera hamnen på en vecka, men nu ligger antalet på 3 000.

APM Terminals Gothenburg skriver i ett pressmeddelande att det senaste årets konflikter i containerterminalen i Göteborg har påverkat företaget hårt.

– Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM, i pressmeddelandet.

För närvarande pågår dels en övertidsblockad från Hamnarbetarförbundets sida, dels en lockout som innebär att arbetsgivarna har stängt hamnen på kvällar och nätter under vardagarna.

Robert Karlsson är styrelseledamot för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 Göteborg. Han ska jobba eftermiddag och har än inte träffat något från bolaget.

– Man känner sig bedrövad, det är skittrist. Jag hade något på känn men det är tråkigt och förödande för verksamheten. Vi kommer inte kunna bedriva hamn på en så liten styrka, säger han.

– Jag känner att det inte finns någon vilja från APM:s sida att komma överens. Lockouten är helt oproportionerligt svar på vår övertidsblockad. När de väljer att stänga delar av verksamheten genom lockout försvinner kunder, det är en dålig och förödande strategi.

Containerhamnen i Göteborg är störst i Skandinavien, och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel. Totalt arbetar runt 450 personer där.

– Varslet är ett tufft men nödvändigt beslut, säger vd:n Henrik Kristensen, enligt TT. Det är en följd av de stora volymminskningar som vi har haft.

Flera på företaget poängterar att uppsägningarna inte ska betraktas som en stridsåtgärd eller hämnd.

– Det här handlar inte om Hamnarbetarförbundet, utan om de volymer vi tappat under tiden som konflikten pågått, säger Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, enligt TT.

Hennes förhoppning är att förhandlingar om uppsägningarna ska komma i gång snarast. Något som Transports förhandlare också är beredda på.

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Björn Breivik:
    22 juni, 2017

    När arbetarna söndras av utbrytargrupper som bildar "hittepåförbund" som Hamnarbetarförbundet, så förvagas arbetarna och arbetsgivarna stärks motsvarande grad. Lägg ned Hamnarbetarförbundet, lägg engagemang och energi där det får effekt - hos det förbund som är arbetstagarpart för branschen ifråga.
    Det skulle falla under rubriken: Solidariskt värnande om det fackliga löftet.

  3. Rolf Olsson:
    21 juni, 2017

    15 procent styr.Är detta demokrati?I så fall sossarnas,inte Svensk.Rolf

  4. Burväktaren:
    21 juni, 2017

    @Thomas Dahlén;Transport är bundet av fredsplikt och får inte vidta åtgärder i frågan. Det har inte att göra med solidaritet och skam som du vill framhäva. Men det kanske inte fungerar så i de branscher som IF Metall organiserar? Ni kanske stödjer konkurrerande, ej avtalsbundna fackförbund fullt ut eller?

    Givetvis kan man återkommunalisera hamnen men ring då till Ulrika Messing som är ordförande i hamnen och (S) som styr Göteborg i stället för att insinuera att vi är en part i den uppkomna konflikten.

  5. Thomas Dahlén:
    21 juni, 2017

    Att ni inte stöttar hamn 4:an fullt ut är osolidariskt och skamlöst.
    Kräv återkommunalisering av hamnverksamheten.
    Och, självklart är varslet en stridsåtgärd.
    Nu hjälps vi åt att stoppa alla antifackliga åtgärder från arbetsköparna.
    Thomas Dahlén IF Metall

Lästips:

Göteborgs hamn i november 2016.

Två år som ändrade strejkrätten

Konfliktreglerna. Topphemliga möten, en intensiv lobbykampanj mot arbetsmarknadsministern och en statlig utredning som ingen ville ha. Det var bakgrunden när LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gick samman för att stoppa Hamnarbetarförbundets framfart i Göteborgs containerhamn med ett lagförslag som hindrar de upprepade strejkerna och blockaderna.

Transportarbetarens logga

Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.