Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Patrik Östbjerg, ordförande i Transports hamnavdelning 2, är på plats i Göteborg när hamnarbetarna får besked om varslet.

– Många är i chocktillstånd, säger han. Varslet kommer som ett knytnävsslag i magen, och medlemmarna kommer för att få veta var de ligger på listan.

Han själv har insett att nerdragningar var på väg:

– Med den här personalstyrkan ska mellan 9 000 och 10 000 containrar passera hamnen på en vecka, men nu ligger antalet på 3 000.

APM Terminals Gothenburg skriver i ett pressmeddelande att det senaste årets konflikter i containerterminalen i Göteborg har påverkat företaget hårt.

– Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM, i pressmeddelandet.

För närvarande pågår dels en övertidsblockad från Hamnarbetarförbundets sida, dels en lockout som innebär att arbetsgivarna har stängt hamnen på kvällar och nätter under vardagarna.

Robert Karlsson är styrelseledamot för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 Göteborg. Han ska jobba eftermiddag och har än inte träffat något från bolaget.

– Man känner sig bedrövad, det är skittrist. Jag hade något på känn men det är tråkigt och förödande för verksamheten. Vi kommer inte kunna bedriva hamn på en så liten styrka, säger han.

– Jag känner att det inte finns någon vilja från APM:s sida att komma överens. Lockouten är helt oproportionerligt svar på vår övertidsblockad. När de väljer att stänga delar av verksamheten genom lockout försvinner kunder, det är en dålig och förödande strategi.

Containerhamnen i Göteborg är störst i Skandinavien, och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel. Totalt arbetar runt 450 personer där.

– Varslet är ett tufft men nödvändigt beslut, säger vd:n Henrik Kristensen, enligt TT. Det är en följd av de stora volymminskningar som vi har haft.

Flera på företaget poängterar att uppsägningarna inte ska betraktas som en stridsåtgärd eller hämnd.

– Det här handlar inte om Hamnarbetarförbundet, utan om de volymer vi tappat under tiden som konflikten pågått, säger Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, enligt TT.

Hennes förhoppning är att förhandlingar om uppsägningarna ska komma i gång snarast. Något som Transports förhandlare också är beredda på.

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Björn Breivik:
    22 juni, 2017

    När arbetarna söndras av utbrytargrupper som bildar "hittepåförbund" som Hamnarbetarförbundet, så förvagas arbetarna och arbetsgivarna stärks motsvarande grad. Lägg ned Hamnarbetarförbundet, lägg engagemang och energi där det får effekt - hos det förbund som är arbetstagarpart för branschen ifråga.
    Det skulle falla under rubriken: Solidariskt värnande om det fackliga löftet.

  3. Rolf Olsson:
    21 juni, 2017

    15 procent styr.Är detta demokrati?I så fall sossarnas,inte Svensk.Rolf

  4. Burväktaren:
    21 juni, 2017

    @Thomas Dahlén;Transport är bundet av fredsplikt och får inte vidta åtgärder i frågan. Det har inte att göra med solidaritet och skam som du vill framhäva. Men det kanske inte fungerar så i de branscher som IF Metall organiserar? Ni kanske stödjer konkurrerande, ej avtalsbundna fackförbund fullt ut eller?

    Givetvis kan man återkommunalisera hamnen men ring då till Ulrika Messing som är ordförande i hamnen och (S) som styr Göteborg i stället för att insinuera att vi är en part i den uppkomna konflikten.

  5. Thomas Dahlén:
    21 juni, 2017

    Att ni inte stöttar hamn 4:an fullt ut är osolidariskt och skamlöst.
    Kräv återkommunalisering av hamnverksamheten.
    Och, självklart är varslet en stridsåtgärd.
    Nu hjälps vi åt att stoppa alla antifackliga åtgärder från arbetsköparna.
    Thomas Dahlén IF Metall

Lästips:

På väg - Transportarbetarens podd

Fredagslyssning!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.