Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Patrik Östbjerg, ordförande i Transports hamnavdelning 2, är på plats i Göteborg när hamnarbetarna får besked om varslet.

– Många är i chocktillstånd, säger han. Varslet kommer som ett knytnävsslag i magen, och medlemmarna kommer för att få veta var de ligger på listan.

Han själv har insett att nerdragningar var på väg:

– Med den här personalstyrkan ska mellan 9 000 och 10 000 containrar passera hamnen på en vecka, men nu ligger antalet på 3 000.

APM Terminals Gothenburg skriver i ett pressmeddelande att det senaste årets konflikter i containerterminalen i Göteborg har påverkat företaget hårt.

– Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM, i pressmeddelandet.

För närvarande pågår dels en övertidsblockad från Hamnarbetarförbundets sida, dels en lockout som innebär att arbetsgivarna har stängt hamnen på kvällar och nätter under vardagarna.

Robert Karlsson är styrelseledamot för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 Göteborg. Han ska jobba eftermiddag och har än inte träffat något från bolaget.

– Man känner sig bedrövad, det är skittrist. Jag hade något på känn men det är tråkigt och förödande för verksamheten. Vi kommer inte kunna bedriva hamn på en så liten styrka, säger han.

– Jag känner att det inte finns någon vilja från APM:s sida att komma överens. Lockouten är helt oproportionerligt svar på vår övertidsblockad. När de väljer att stänga delar av verksamheten genom lockout försvinner kunder, det är en dålig och förödande strategi.

Containerhamnen i Göteborg är störst i Skandinavien, och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel. Totalt arbetar runt 450 personer där.

– Varslet är ett tufft men nödvändigt beslut, säger vd:n Henrik Kristensen, enligt TT. Det är en följd av de stora volymminskningar som vi har haft.

Flera på företaget poängterar att uppsägningarna inte ska betraktas som en stridsåtgärd eller hämnd.

– Det här handlar inte om Hamnarbetarförbundet, utan om de volymer vi tappat under tiden som konflikten pågått, säger Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, enligt TT.

Hennes förhoppning är att förhandlingar om uppsägningarna ska komma i gång snarast. Något som Transports förhandlare också är beredda på.

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Björn Breivik:
    22 juni, 2017

    När arbetarna söndras av utbrytargrupper som bildar "hittepåförbund" som Hamnarbetarförbundet, så förvagas arbetarna och arbetsgivarna stärks motsvarande grad. Lägg ned Hamnarbetarförbundet, lägg engagemang och energi där det får effekt - hos det förbund som är arbetstagarpart för branschen ifråga.
    Det skulle falla under rubriken: Solidariskt värnande om det fackliga löftet.

  3. Rolf Olsson:
    21 juni, 2017

    15 procent styr.Är detta demokrati?I så fall sossarnas,inte Svensk.Rolf

  4. Burväktaren:
    21 juni, 2017

    @Thomas Dahlén;Transport är bundet av fredsplikt och får inte vidta åtgärder i frågan. Det har inte att göra med solidaritet och skam som du vill framhäva. Men det kanske inte fungerar så i de branscher som IF Metall organiserar? Ni kanske stödjer konkurrerande, ej avtalsbundna fackförbund fullt ut eller?

    Givetvis kan man återkommunalisera hamnen men ring då till Ulrika Messing som är ordförande i hamnen och (S) som styr Göteborg i stället för att insinuera att vi är en part i den uppkomna konflikten.

  5. Thomas Dahlén:
    21 juni, 2017

    Att ni inte stöttar hamn 4:an fullt ut är osolidariskt och skamlöst.
    Kräv återkommunalisering av hamnverksamheten.
    Och, självklart är varslet en stridsåtgärd.
    Nu hjälps vi åt att stoppa alla antifackliga åtgärder från arbetsköparna.
    Thomas Dahlén IF Metall

Lästips:

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Transportarbetarens logga

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.