Göteborgs hamn
Close
Göteborgs hamn.
Close

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Patrik Östbjerg, ordförande i Transports hamnavdelning 2, är på plats i Göteborg när hamnarbetarna får besked om varslet.

– Många är i chocktillstånd, säger han. Varslet kommer som ett knytnävsslag i magen, och medlemmarna kommer för att få veta var de ligger på listan.

Han själv har insett att nerdragningar var på väg:

– Med den här personalstyrkan ska mellan 9 000 och 10 000 containrar passera hamnen på en vecka, men nu ligger antalet på 3 000.

APM Terminals Gothenburg skriver i ett pressmeddelande att det senaste årets konflikter i containerterminalen i Göteborg har påverkat företaget hårt.

– Vi befinner oss i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder. Nu måste vi återfå deras förtroende och anpassa vår verksamhet till nuvarande volym, säger Henrik Kristensen, vd på APM, i pressmeddelandet.

För närvarande pågår dels en övertidsblockad från Hamnarbetarförbundets sida, dels en lockout som innebär att arbetsgivarna har stängt hamnen på kvällar och nätter under vardagarna.

Robert Karlsson är styrelseledamot för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 Göteborg. Han ska jobba eftermiddag och har än inte träffat något från bolaget.

– Man känner sig bedrövad, det är skittrist. Jag hade något på känn men det är tråkigt och förödande för verksamheten. Vi kommer inte kunna bedriva hamn på en så liten styrka, säger han.

– Jag känner att det inte finns någon vilja från APM:s sida att komma överens. Lockouten är helt oproportionerligt svar på vår övertidsblockad. När de väljer att stänga delar av verksamheten genom lockout försvinner kunder, det är en dålig och förödande strategi.

Containerhamnen i Göteborg är störst i Skandinavien, och hanterar omkring 50 procent av Sveriges containerhandel. Totalt arbetar runt 450 personer där.

– Varslet är ett tufft men nödvändigt beslut, säger vd:n Henrik Kristensen, enligt TT. Det är en följd av de stora volymminskningar som vi har haft.

Flera på företaget poängterar att uppsägningarna inte ska betraktas som en stridsåtgärd eller hämnd.

– Det här handlar inte om Hamnarbetarförbundet, utan om de volymer vi tappat under tiden som konflikten pågått, säger Sophia Tuveson, HR- och förhandlingschef på APM Terminals, enligt TT.

Hennes förhoppning är att förhandlingar om uppsägningarna ska komma i gång snarast. Något som Transports förhandlare också är beredda på.

John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Leo Körvek:
    7 juli, 2017

    FAKTA OM STREJKER/LOCKOUTER I GÖTEBORGS CONTAINERTERMINAL 2017:

    Sv Hamnarbetarförbundet avd. 4 Göteborg har genomfört en strejk under året. Fackföreningens stidsåtgärd innebar arbetsnedläggelse mellan klockan 12.00 och 20.00 den 24:e januari.

    Totalt produktionsbortfall: 8 timmar

    APM Terminals Gothenburg har genomfört en lockout under året. Arbetsgivarens stridsåtgärd innebar utestängning av kollektivanställda och total nedstängning av terminalen alla vardagar mellan klockan 16.00 och 07.00 från den 19:e maj till och med den 30:e juni.

    Totalt produktionsbortfall: 371 timmar

  2. Björn Breivik:
    22 juni, 2017

    När arbetarna söndras av utbrytargrupper som bildar "hittepåförbund" som Hamnarbetarförbundet, så förvagas arbetarna och arbetsgivarna stärks motsvarande grad. Lägg ned Hamnarbetarförbundet, lägg engagemang och energi där det får effekt - hos det förbund som är arbetstagarpart för branschen ifråga.
    Det skulle falla under rubriken: Solidariskt värnande om det fackliga löftet.

  3. Rolf Olsson:
    21 juni, 2017

    15 procent styr.Är detta demokrati?I så fall sossarnas,inte Svensk.Rolf

  4. Burväktaren:
    21 juni, 2017

    @Thomas Dahlén;Transport är bundet av fredsplikt och får inte vidta åtgärder i frågan. Det har inte att göra med solidaritet och skam som du vill framhäva. Men det kanske inte fungerar så i de branscher som IF Metall organiserar? Ni kanske stödjer konkurrerande, ej avtalsbundna fackförbund fullt ut eller?

    Givetvis kan man återkommunalisera hamnen men ring då till Ulrika Messing som är ordförande i hamnen och (S) som styr Göteborg i stället för att insinuera att vi är en part i den uppkomna konflikten.

  5. Thomas Dahlén:
    21 juni, 2017

    Att ni inte stöttar hamn 4:an fullt ut är osolidariskt och skamlöst.
    Kräv återkommunalisering av hamnverksamheten.
    Och, självklart är varslet en stridsåtgärd.
    Nu hjälps vi åt att stoppa alla antifackliga åtgärder från arbetsköparna.
    Thomas Dahlén IF Metall

Lästips:

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Blixtarna ska bort från containerhamnen

Hamn. APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.

Hamnkonflikten lockade storpublik

Stuveri. – Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid. Peter Winsten, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?