”Anpassa barnomsorgen till verkligheten”

En tredjedel av svenskarna arbetar på obekväma tider. Men mycket av samhällsservicen är anpassad efter åtta-till-fem-jobb. – Systemen är helt osynkade. Från politiskt håll förutsätts man ha ett personligt nätverk som ska lösa det, säger Joa Bergold, utredare på LO.

Kvälls- och helgjobb, långa arbetspass, eller bemanningsanställningar med få möjligheter att förutse hur nästa veckas schema ser ut. Så ser verkligheten ut för många arbetare i LO-yrken, men även andra yrkesgrupper.

Trots det går bara 0,6 procent av Sveriges förskolebarn på ”nattis”, barnomsorg på obekväm arbetstid. Glappet mellan den service som samhället erbjuder och föräldrarnas arbetstider täcks i stället upp av hjälp från släktingar och deltidsarbete.

– De som varken har partner eller familj som kan hjälpa till står väldigt ensamma, säger Joa Bergold.

Hon tycker att politiken ligger långt efter när det gäller att anpassa barnomsorgen till verkligheten.

– Ska vi ha en barnomsorg när föräldrar arbetar, så måste den anpassas efter de tider de faktiskt gör det. Jobbar man var tredje helg och till tio på vardagar så måste det finnas någonting som inte är familjen.

Lösningen, tror Joa Bergold, är längre öppettider och en flexiblare barnomsorg. Inte nödvändigtvis att fler barn ska sova över på förskolan.

– Det är inte så samhället ser ut. Man börjar arbeta tidigt och då kanske man slutar tidigt. Eller så börjar man sent och då slutar man sent. Det är ju de där tidiga morgnarna och lite senare kvällarna som jag tror skulle behövas.

När kraven på ökad tillgänglighet och att allt ska vara öppet jämt ökar i samhället, leder det också till fler jobb med helt oförutsägbara arbetstider.

– Det är en annan aspekt, att man förväntas hoppa in på oerhört kort varsel. Det kanske är en utveckling som sker, men då borde man också få betalt för det, vilket man ju sällan får inom våra yrken. Här måste fackföreningarna vara väldigt på och se var gränsen går för den här totala flexibiliseringen av arbetslivet.

Transports ordförande, Lars Lindgren, ser med oro på den här utvecklingen inom transportbranscherna.

– Det här så kallade livspusslet är ju en mardröm numera. Arbetsorganisationen i dag är oerhört slimmad. Det finns inget extrafolk, och det stressar upp det ännu värre. Det finns en tickande bomb här, människor kommer inte att orka med.

Kan Transport göra något mer för att driva de här frågorna?

– Det finns säkert en massa som vi som fackförbund kan göra för att uppmärksamma och framför allt förstå att de här frågorna är viktiga för människor. Vi kan påpeka att om arbetsgivarna ska ha tillgång till bra arbetskraft då måste den arbetskraften ha tillgång till service som gör att man kan leverera.
Det kan till exempel vara extra semestertid.

– Det här är också en klassfråga. Vissa, de som tjänar mer, har inga bekymmer. De kan köpa in tjänster för barnpassning, läxhjälp med mera, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.