”Anpassa barnomsorgen till verkligheten”

En tredjedel av svenskarna arbetar på obekväma tider. Men mycket av samhällsservicen är anpassad efter åtta-till-fem-jobb. – Systemen är helt osynkade. Från politiskt håll förutsätts man ha ett personligt nätverk som ska lösa det, säger Joa Bergold, utredare på LO.

Kvälls- och helgjobb, långa arbetspass, eller bemanningsanställningar med få möjligheter att förutse hur nästa veckas schema ser ut. Så ser verkligheten ut för många arbetare i LO-yrken, men även andra yrkesgrupper.

Trots det går bara 0,6 procent av Sveriges förskolebarn på ”nattis”, barnomsorg på obekväm arbetstid. Glappet mellan den service som samhället erbjuder och föräldrarnas arbetstider täcks i stället upp av hjälp från släktingar och deltidsarbete.

– De som varken har partner eller familj som kan hjälpa till står väldigt ensamma, säger Joa Bergold.

Hon tycker att politiken ligger långt efter när det gäller att anpassa barnomsorgen till verkligheten.

– Ska vi ha en barnomsorg när föräldrar arbetar, så måste den anpassas efter de tider de faktiskt gör det. Jobbar man var tredje helg och till tio på vardagar så måste det finnas någonting som inte är familjen.

Lösningen, tror Joa Bergold, är längre öppettider och en flexiblare barnomsorg. Inte nödvändigtvis att fler barn ska sova över på förskolan.

– Det är inte så samhället ser ut. Man börjar arbeta tidigt och då kanske man slutar tidigt. Eller så börjar man sent och då slutar man sent. Det är ju de där tidiga morgnarna och lite senare kvällarna som jag tror skulle behövas.

När kraven på ökad tillgänglighet och att allt ska vara öppet jämt ökar i samhället, leder det också till fler jobb med helt oförutsägbara arbetstider.

– Det är en annan aspekt, att man förväntas hoppa in på oerhört kort varsel. Det kanske är en utveckling som sker, men då borde man också få betalt för det, vilket man ju sällan får inom våra yrken. Här måste fackföreningarna vara väldigt på och se var gränsen går för den här totala flexibiliseringen av arbetslivet.

Transports ordförande, Lars Lindgren, ser med oro på den här utvecklingen inom transportbranscherna.

– Det här så kallade livspusslet är ju en mardröm numera. Arbetsorganisationen i dag är oerhört slimmad. Det finns inget extrafolk, och det stressar upp det ännu värre. Det finns en tickande bomb här, människor kommer inte att orka med.

Kan Transport göra något mer för att driva de här frågorna?

– Det finns säkert en massa som vi som fackförbund kan göra för att uppmärksamma och framför allt förstå att de här frågorna är viktiga för människor. Vi kan påpeka att om arbetsgivarna ska ha tillgång till bra arbetskraft då måste den arbetskraften ha tillgång till service som gör att man kan leverera.
Det kan till exempel vara extra semestertid.

– Det här är också en klassfråga. Vissa, de som tjänar mer, har inga bekymmer. De kan köpa in tjänster för barnpassning, läxhjälp med mera, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.