”Anpassa barnomsorgen till verkligheten”

En tredjedel av svenskarna arbetar på obekväma tider. Men mycket av samhällsservicen är anpassad efter åtta-till-fem-jobb. – Systemen är helt osynkade. Från politiskt håll förutsätts man ha ett personligt nätverk som ska lösa det, säger Joa Bergold, utredare på LO.

Kvälls- och helgjobb, långa arbetspass, eller bemanningsanställningar med få möjligheter att förutse hur nästa veckas schema ser ut. Så ser verkligheten ut för många arbetare i LO-yrken, men även andra yrkesgrupper.

Trots det går bara 0,6 procent av Sveriges förskolebarn på ”nattis”, barnomsorg på obekväm arbetstid. Glappet mellan den service som samhället erbjuder och föräldrarnas arbetstider täcks i stället upp av hjälp från släktingar och deltidsarbete.

– De som varken har partner eller familj som kan hjälpa till står väldigt ensamma, säger Joa Bergold.

Hon tycker att politiken ligger långt efter när det gäller att anpassa barnomsorgen till verkligheten.

– Ska vi ha en barnomsorg när föräldrar arbetar, så måste den anpassas efter de tider de faktiskt gör det. Jobbar man var tredje helg och till tio på vardagar så måste det finnas någonting som inte är familjen.

Lösningen, tror Joa Bergold, är längre öppettider och en flexiblare barnomsorg. Inte nödvändigtvis att fler barn ska sova över på förskolan.

– Det är inte så samhället ser ut. Man börjar arbeta tidigt och då kanske man slutar tidigt. Eller så börjar man sent och då slutar man sent. Det är ju de där tidiga morgnarna och lite senare kvällarna som jag tror skulle behövas.

När kraven på ökad tillgänglighet och att allt ska vara öppet jämt ökar i samhället, leder det också till fler jobb med helt oförutsägbara arbetstider.

– Det är en annan aspekt, att man förväntas hoppa in på oerhört kort varsel. Det kanske är en utveckling som sker, men då borde man också få betalt för det, vilket man ju sällan får inom våra yrken. Här måste fackföreningarna vara väldigt på och se var gränsen går för den här totala flexibiliseringen av arbetslivet.

Transports ordförande, Lars Lindgren, ser med oro på den här utvecklingen inom transportbranscherna.

– Det här så kallade livspusslet är ju en mardröm numera. Arbetsorganisationen i dag är oerhört slimmad. Det finns inget extrafolk, och det stressar upp det ännu värre. Det finns en tickande bomb här, människor kommer inte att orka med.

Kan Transport göra något mer för att driva de här frågorna?

– Det finns säkert en massa som vi som fackförbund kan göra för att uppmärksamma och framför allt förstå att de här frågorna är viktiga för människor. Vi kan påpeka att om arbetsgivarna ska ha tillgång till bra arbetskraft då måste den arbetskraften ha tillgång till service som gör att man kan leverera.
Det kan till exempel vara extra semestertid.

– Det här är också en klassfråga. Vissa, de som tjänar mer, har inga bekymmer. De kan köpa in tjänster för barnpassning, läxhjälp med mera, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.