Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

– Vi har ännu inte begärt in uppgifter från åkerierna, säger Pernilla Pehrson Niia, regionchef på Arbetsmiljöverket väst.

Hon hoppas ändå att myndigheten ska fatta beslut i de båda ärendena inom några veckor.

– Vi lägger en utredning i knät på Arbetsmiljöverket, sa Transports Tommy Jonsson när Transport anmälde Bring Trucking från Slovakien och lettiska Samskip för brott mot utstationeringsdirektivet.

Direktivet slår fast att utländska företag som bedriver verksamhet i ett annat EU-land ska anmäla vilken personal de har i landet till ett utstationeringsregister. I Sverige sköts det av Arbetsmiljöverket (AV).

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljö, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

– Vi har tittat på underlaget och tidigare ärende som liknar de här, säger Pernilla Pehrson Niia på Arbetsmiljöverket.

Hon konstaterar att anmälaren Transport och de anmälda företagen tidigare har gett olika bilder av hur verksamheten ser ut.

Tommy Jonsson har under flera år drivit Transports arbete som syftar till ordning och reda i åkeribranschen. Det är en metod för facket att agera mot fusk, illojal konkurrens och slavliknande villkor på de svenska vägarna.

– Om myndigheterna agerar nu kommer vi att gå vidare med många andra fall. De två företag som vi anmäler är bara en piss i Mississippi, sa han när de lämnades in i mars.

– Vi behöver utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha schysta villkor, och utländska åkerier som kör här ska konkurrera på lika villkor som de svenska, säger Tommy Johnson.

Parallellt med AV:s granskning av åkerierna tittar Skattemyndigheten på om Bring Trucking borde ordna så att skatt och avgifter betalas där förarna jobbar, i Sverige.

Polisen fick också en anmälan om det slovakiska åkeriet på vårvintern. Transport hävdade i den att företagets utlandsregistrerade bilar körs stadigvarande i Sverige och att åkeriet därför bör betala svensk vägskatt.

Polisen lade ner sin förundersökning i maj.

 

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.