Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

I fredags hittades en livlös man på Stora Ensos bruk i Skutskär, söder om Gävle. Mannen var inte anställd på Stora Enso, utan körde för en underleverantör som hör hemma i Hälsingland. Han ska ha befunnit sig på området för att hämta tallolja.

Den 24 september i år hittades en annan man medvetslös ovanpå en tankbil utanför Söderhamn. Personen avled senare. Han ska ha lastat terpentin, vilket är ett destillat av tall och andra barrträd.

Johnny Wiklund, Transports regionala skyddsombud i Hälsingland, berättar att personen som hittades död i fredags är medlem i Transport och har arbetat på samma åkeri sen 1970-talet.

– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, säger Johnny Wiklund.

Han berättar att arbetsgivaren hörde av sig till Transport i fredags, och att han i måndags deltog på möte med arbetsgivare och personal.

– I dagsläget vet vi inte vad dödsfallet beror på, säger Johnny Wiklund.

Nu ska riskbedömningar göras och rutiner kontrolleras för att se till att de följs.

– Jobbar man uppe på tank ska det finnas skyddsräcken, och det ska finnas rutiner för när man ska använda gasmask, säger han.

Polisen har inlett en förundersökning om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död i samband med arbetsmiljöbrott, något som alltid påbörjas i samband med dödsfall på en arbetsplats. Henrik Forssblad, chef för den grupp som utreder arbetsmiljöbrott i region Mitt, berättar att teorin just nu är att det rör sig om en fallolycka.

– Vi håller på att samla ihop fakta, vittnesuppgifter och dokumenterar lastbil och plats för att kunna fastställa bakgrunden till dödsolyckan, säger han.

De två avlidna personerna har kört terpentin och tallolja. Kan lasten ha något med dödsfallen att göra?

– Det är en relevant spekulation. Obduktionen kommer att bidra till att vi kan avgöra dödsorsaken, men det är en teori som vi arbetar med, säger han.

Skutskärsolyckan är det 35:e dödsfallet på den svenska arbetsmarknaden i år, fem av de omkomna är lastbilschaufförer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Desiree Westman:
    13 november, 2019

    I fallet terpentin tycker jag man ska undersöka förgiftning då råterpentin är dödligt vid inandning som i sin tur leder till hjärtstillestånd. Mvh Desiree säkerhetsrådgivare farligt gods

Lästips:

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.