Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Inte nog med att London inte förnyat Ubers trafiktillstånd. Nu kom en ny smäll för Uber. Yaseen Aslam och James Farrar är två före detta Uber-förare som har utmanat Silicon Valley-företaget i domstol med hjälp av fackförbundet GMB. Striden handlade om ifall förarna ska ses som anställda av företaget eller egenanställda. En första dom som sa att förarna var anställda av Uber kom redan förra året. Men företaget överklagade och i dag bekräftades förra årets dom. Uber har sedan tidigare sagt att domen kommer att överklagas till Storbritanniens högsta domstol.

Nu spekulerar brittiska medier om domen kan få en effekt på andra delar av den så kallade gig-ekonomin. Alltså de företag som säljer tjänster via mobil eller dator. Själva kärnan i frågan handlar i Ubers fall huruvida det är ett taxiföretag eller ett mjukvaruföretag som bara förmedlar tjänster mellan köpare och säljare.

– För många arbetare är gig-ekonomin en riggad ekonomi, där chefer kan komma undan att betala minimilön och ge anställda grundläggande rättigheter som betald semester och raster, sa Frances O’Grady, generalsekreterare för den brittiska motsvarigheten till LO till BBC, om domen.

Uber håller fast vid att förarna är egenanställda och att de värdesätter friheten och flexibiliteten. Domstolen tyckte å andra sidan: ”Påståendet att Uber i London är en mosaik av 30 000 småföretag sammanlänkade av en gemensam plattform är i vår mening smått löjligt”, enligt BBC.

Domstolens beslut är ytterligare en motgång för Uber i Europa. I maj berättade Transportarbetaren om att EU-domstolens generaladvokat Maciej Szpunar rekommenderat EU-domstolen att säga att Uber är ett transportföretag och inte ett it-företag. EU-domstolen har ännu inte fattat sitt beslut. I det fallet handlar det om ett mål som den spanska taxiorganisationen Elite Taxi drivit. Det handlar om huruvida Uber ska ha rätt att köra i Barcelona. Om domstolen dömer i enlighet med generaladvokatens råd blir konsekvensen att de nationella reglerna om taxi- och transportlicenser ska gälla.

Svenska Transport har också uppmärksammat att gig-ekonomin breder ut sig. I det senaste numret av Transportarbetaren skrev ordförande Tommy Wreeth:

”Det handlar inte längre om några matbud på cykel i våra storstäder. Det handlar om taxi, om bud och om åkeri. Det handlar om tusentals människor som i ett digitalt daglöneri arbetar under usla villkor för företag som gör allt de kan för att komma undan arbetsgivaransvar. Jag menar att detta ytterst handlar om ett hot mot den svenska modellen och mot fackföreningsrörelsen.” Du kan läsa hela hans krönika här.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.