Annat företag tar över Nävertorps färdtjänstavtal

Färdtjänst. Nävertorp specialtransporter har släppt färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Bolagets underentreprenör har i stället fått eget avtal med kommunerna och landstinget. Samtidigt pågår rekonstruktionen av Nävertorp. Ett möte i dag pekar mot att Skatteverket kommer att avskriva skulder – och att företaget kommer att överleva.

– Tanken är att Nävertorp i nästa månad ska kunna betala löner till chaufförerna, säger juristen André Forsell.

Nävertorp specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. De flesta kapitlen har handlat om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Senast skrev vi att Nyköpings tingsrätt har beviljat rekonstruktion av företaget. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få bolaget på fötter. Det uppdraget har André Forsell.

I dag, måndag, höll han ett borgenärssammanträde. Där fanns Skatteverket och andra som Nävertorp har skulder till.

– Det kändes bra, säger André Forsell. I morgon bestämmer tingsrätten om rekonstruktionen kan fortsätta. Och i så fall kommer troligen tidigare skulder att avskrivas, och företaget kommer att leva vidare.

Den statliga lönegarantin garanterar de 162 anställda lön i augusti och en bit in i september. Därefter ska företaget, enligt juristen André Forsell, klara löneutbetalningar, skatter och andra löpande utgifter.

VTV Transport och Taxi har under flera år anlitats som underentreprenör av Nävertorp och kört färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Adis Osmanovic, som företräder företaget, var med på dagens borgenärssammanträde eftersom Nävertorp inte har betalat en skuld på 470 000 kronor.

– Det känns orättvist att staten går in och räddar det företaget som har haft så mycket problem och skatteskulder – medan vi är inne på femte året och alltid har skött oss, säger han. Vi ska kämpa för att få våra pengar från Nävertorp, men jag är medveten om att det kan bli svårt.

Adis Osmanovic är däremot mycket nöjd med att VTV från och med i dag har ett eget kontrakt på färdtjänsten i Gnesta och Trosa.

– Det känns jättebra, säger även Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. För resenärerna i de två kommunerna blir det ingen skillnad, VTV har ju utfört trafiken där länge – och utan problem. Men Nävertorp är inte längre någon avtalspart.

I andra delar av Sörmland har Nävertorp specialtransporter kvar färdtjänstavtalet fram till årsskiftet. Men sedan bolaget blev av med sitt trafiktillstånd för färdtjänst och taxi har innehavarens hustru tagit över som underentreprenör. I dag hyr Nävertorp ut chaufförerna till hustruns företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiföretagaren överklagar fängelsedom

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic överklagar sin fängelsedom. Han vill bli frikänd på tre punkter av fyra. Och han motsätter sig ett treårigt näringsförbud.

Transportarbetarens logga

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Transportarbetarens logga

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?