Annat företag tar över Nävertorps färdtjänstavtal

Färdtjänst. Nävertorp specialtransporter har släppt färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Bolagets underentreprenör har i stället fått eget avtal med kommunerna och landstinget. Samtidigt pågår rekonstruktionen av Nävertorp. Ett möte i dag pekar mot att Skatteverket kommer att avskriva skulder – och att företaget kommer att överleva.

– Tanken är att Nävertorp i nästa månad ska kunna betala löner till chaufförerna, säger juristen André Forsell.

Nävertorp specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. De flesta kapitlen har handlat om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Senast skrev vi att Nyköpings tingsrätt har beviljat rekonstruktion av företaget. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få bolaget på fötter. Det uppdraget har André Forsell.

I dag, måndag, höll han ett borgenärssammanträde. Där fanns Skatteverket och andra som Nävertorp har skulder till.

– Det kändes bra, säger André Forsell. I morgon bestämmer tingsrätten om rekonstruktionen kan fortsätta. Och i så fall kommer troligen tidigare skulder att avskrivas, och företaget kommer att leva vidare.

Den statliga lönegarantin garanterar de 162 anställda lön i augusti och en bit in i september. Därefter ska företaget, enligt juristen André Forsell, klara löneutbetalningar, skatter och andra löpande utgifter.

VTV Transport och Taxi har under flera år anlitats som underentreprenör av Nävertorp och kört färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Adis Osmanovic, som företräder företaget, var med på dagens borgenärssammanträde eftersom Nävertorp inte har betalat en skuld på 470 000 kronor.

– Det känns orättvist att staten går in och räddar det företaget som har haft så mycket problem och skatteskulder – medan vi är inne på femte året och alltid har skött oss, säger han. Vi ska kämpa för att få våra pengar från Nävertorp, men jag är medveten om att det kan bli svårt.

Adis Osmanovic är däremot mycket nöjd med att VTV från och med i dag har ett eget kontrakt på färdtjänsten i Gnesta och Trosa.

– Det känns jättebra, säger även Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. För resenärerna i de två kommunerna blir det ingen skillnad, VTV har ju utfört trafiken där länge – och utan problem. Men Nävertorp är inte längre någon avtalspart.

I andra delar av Sörmland har Nävertorp specialtransporter kvar färdtjänstavtalet fram till årsskiftet. Men sedan bolaget blev av med sitt trafiktillstånd för färdtjänst och taxi har innehavarens hustru tagit över som underentreprenör. I dag hyr Nävertorp ut chaufförerna till hustruns företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.