Annat företag tar över Nävertorps färdtjänstavtal

Färdtjänst. Nävertorp specialtransporter har släppt färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Bolagets underentreprenör har i stället fått eget avtal med kommunerna och landstinget. Samtidigt pågår rekonstruktionen av Nävertorp. Ett möte i dag pekar mot att Skatteverket kommer att avskriva skulder – och att företaget kommer att överleva.

– Tanken är att Nävertorp i nästa månad ska kunna betala löner till chaufförerna, säger juristen André Forsell.

Nävertorp specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. De flesta kapitlen har handlat om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Senast skrev vi att Nyköpings tingsrätt har beviljat rekonstruktion av företaget. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få bolaget på fötter. Det uppdraget har André Forsell.

I dag, måndag, höll han ett borgenärssammanträde. Där fanns Skatteverket och andra som Nävertorp har skulder till.

– Det kändes bra, säger André Forsell. I morgon bestämmer tingsrätten om rekonstruktionen kan fortsätta. Och i så fall kommer troligen tidigare skulder att avskrivas, och företaget kommer att leva vidare.

Den statliga lönegarantin garanterar de 162 anställda lön i augusti och en bit in i september. Därefter ska företaget, enligt juristen André Forsell, klara löneutbetalningar, skatter och andra löpande utgifter.

VTV Transport och Taxi har under flera år anlitats som underentreprenör av Nävertorp och kört färdtjänsten i Gnesta och Trosa. Adis Osmanovic, som företräder företaget, var med på dagens borgenärssammanträde eftersom Nävertorp inte har betalat en skuld på 470 000 kronor.

– Det känns orättvist att staten går in och räddar det företaget som har haft så mycket problem och skatteskulder – medan vi är inne på femte året och alltid har skött oss, säger han. Vi ska kämpa för att få våra pengar från Nävertorp, men jag är medveten om att det kan bli svårt.

Adis Osmanovic är däremot mycket nöjd med att VTV från och med i dag har ett eget kontrakt på färdtjänsten i Gnesta och Trosa.

– Det känns jättebra, säger även Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. För resenärerna i de två kommunerna blir det ingen skillnad, VTV har ju utfört trafiken där länge – och utan problem. Men Nävertorp är inte längre någon avtalspart.

I andra delar av Sörmland har Nävertorp specialtransporter kvar färdtjänstavtalet fram till årsskiftet. Men sedan bolaget blev av med sitt trafiktillstånd för färdtjänst och taxi har innehavarens hustru tagit över som underentreprenör. I dag hyr Nävertorp ut chaufförerna till hustruns företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Transportarbetarens logga

Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.