Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

– Det var ett bra besked, särskilt om det kan hindra andra åkerier från att använda Andreassons metoder, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transports avdelning i Halland.

Andreassons har gjort sig kända i åkeribranschen med en företagsmodell där polska egenföretagare har bemannat företagets lastbilar. Upplägget har underkänts av Skattemyndigheten, förvaltningsrätten och slutligen Kammarrätten i Göteborg. Företaget har därför krävts på arbetsgivaravgifter och de lågbetalda chaufförerna på skatt – eftersom de har bedömts som anställda.

Andreassons har också anlitat bemanningsföretag med polska och rumänska chaufförer. Även den modellen har underkänts av Skattemyndigheten, som har konstaterat att de olika bemanningsföretagen varit så nära knutna till åkeriet att chaufförerna i princip varit anställda där.

260 chaufförer

Under resans gång har företag gått i konkurs, andra har lagt ner verksamheten. 2014 använde åkeriet 120 dragbilar i sin verksamhet. Omkring 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien satt bakom rattarna, enligt Skattemyndighetens granskning.

Åkeritidningen berättar att verksamheten den senaste tiden har drivits av Tykav holding, ett företag där ingen från familjen Andreasson finns med som ägare eller i ledande befattning, åtminstone inte på papperet.

Drygt sex miljoner

Men eftersom Andreassons företag inte har betalat tidigare skatteskulder försatte Varbergs tingsrätt i förra veckan makarna i personlig konkurs. I de båda domarna framgår att Skatteverket kväver drygt sex miljoner kronor från var och en av dem. Konkursförvaltaren Anders Lundberg, advokat i Varberg, berättar vad som händer nu:

– Jag ska ta reda på om paret har tillgångar som går att mäta ut, jag ska sälja eventuella tillgångar som till exempel bostadshus. Om de har andra skulder än de till Skattemyndigheten räknar jag med att få veta det. Det ska gå ganska fort att avsluta personliga konkurser, så om besluten inte överklagas ska det hela vara klart under detta år.

Anders Lundberg berättar att han – om det skulle visa sig att affärer har gjorts för att på papperet minska de konkursades tillgångar – också har möjlighet att begära tillbaka pengar från gamla transaktioner.

När konkursen är klar har paret Andreasson kvar alla sina skulder att betala. De har dock en möjlighet att ansöka om skuldsanering.

Då är det också öppet för makarna att starta nya företag.

– Det finns inget formellt hinder, säger Anders Lundberg. De måste i så fall ansöka om F-skattsedel hos Skattemyndigheten.

”Vi la ner”

Yvonne Andreasson, tidigare ägare och vd i Andreassons åkeri, vill inte kommentera sin personliga ekonomi.

– Vi har inga företag längre, säger hon. Den sista juni la vi ner verksamheten i Andreassons åkeri, och det blir nog konkurs i det också så småningom.

Transports Martin Jonsson tycker att konkursbeskedet tyder på att Skattemyndigheten har gjort ett gott arbete:

– Det visar att vi har ett system där det inte är ska vara möjligt att driva företag på det här sättet, säger han. Men det finns många fler som också borde kollas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Håkan Liljestrand:
    15 augusti, 2017

    Bra att det äntligen kommer till ett avslut på eländet! Artikeln är upplysande o bra!

  2. martin oscarsson:
    15 augusti, 2017

    Mycket bra, detta besked tages emot med hopp om framtiden.

  3. Jonny Pettersson:
    15 augusti, 2017

    En bra start som seriösa åkerier jublar över!

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.