Andelen som är med i facket fortsätter att minska

Facket. Sex av tio arbetare i transportbranscherna är med i facket. Andelen har krympt en aning det senaste året. Även bland tjänstemännen i samma sektor minskar organisationsgraden – även om den är högre totalt sett.

Siffrorna handlar inte enbart om Transports avtalsområden. Till branschen transport räknas chaufförer av olika slag, liksom sjöfart, järnväg och flyg samt postverksamhet.

Anders Kjellberg, professor vid Lunds universitet, har följt medlemsutvecklingen i både fackförbund och arbetsgivarorganisationer i över 20 år. Han konstaterar att transportsektorns 60-procentiga organisationsgrad är skyhögt högre än i flera andra arbetargrupper på den privata sidan: till exempel hotell- och restaurangbranschen och lokalvård. Byggbranschen och industrin ligger däremot högre.

Både facken och a-kassorna drabbades av historiskt stora medlemsras under 2007 och 2008. Förklaringen är Alliansregeringens kraftiga höjningar av avgifterna till a-kassan i kombination med att varken fack- eller a-kasseavgiften längre fick dras av på skatten.

– Då bröts kopplingen mellan facket och a-kassan hos många människor, säger Anders Kjellberg. En del gick ur facket för att ha råd med a-kassan, andra lämnade a-kassan när de hade nära till pensionen men stannade i facket. Och sedan dess har inte kopplingen varit lika självklar som tidigare.

Även om medlemstappet har planat ut i både LO-facken och bland tjänstemännen ligger andelen medlemmar lägre än på 1990-talet. Det senaste året minskade organisationsgraden med en dryg procentenhet bland arbetare inom transportsektorn och drygt tre procentenheter bland tjänstemännen.

Räknat på hela arbetsmarknaden är 61 procent av arbetarna med i facket (minus en procentenhet det senaste året). Bland tjänstemännen är 73 procent anslutna (även där minus en procentenhet det senaste året).

– Att det går ner mellan 2016 och 2017 både inom transport och andra sektorer beror nog på högkonjunkturen, säger Anders Kjellberg. Det finns många jobb att välja på, särskilt i storstäderna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson konstaterar att den krympande organisationsgraden i transportsektorn till stor del beror på att branschen växer.

– Visst har vi haft en minskning av medlemsantalet, säger han. Men den är under det senaste året marginell.

Lars Mikaelsson berättar att Transport på olika sätt arbetar för att organisera fler i en växande bransch:

– Förbundsstyrelsen har just beslutat att alla avdelningar ska stänga två dagar i månaden för att komma ut och träffa arbetstagare. Och utöver de kampdagarna är våra organiserare stadigt ute på arbetsplatser för att rekrytera medlemmar och bygga strukturer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Worla Adadevoh:
    8 mars, 2018

    Gå ut till alla transportgymnasium i landet och rekrytera nya medlemmar från skolorna!
    Det är jätte viktigt att folk lär känna facket i tidigt skedde!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport i överenskommelse om korttidspermittering

Facket. Transportarbetareförbundet fick gehör för sin syn på ersättning och tid för utbildning. I dag har facket träffat en överenskommelse om korttidspermittering med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Transportarbetarens logga

Transport vidtar åtgärder för att minska coronavirusets spridning

Corona. Facklig utbildning ställs in eller minskar. Resor skärs ner till ett minimum och förhandlingar, möten och träffar kommer till stor del att hållas via video och Skype. Det är några av åtgärderna som Transport nu tar till för att försöka minska spridningen av coronaviruset.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.