Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Lars Bergman, ansvarig för frågan på Trafikverket, möttes av många frågor och en hel del besvikna miner när han mötte skogsåkare och chaufförer i helgen. Lantbrukets affärstidning ATL rapporterar om misstämningen på mötet som utspelade sig på Skogsåkarmässan i Ljusdal.

Transportarbetaren ringer upp Lars Bergman och frågar vad som har hänt efter att regering och riksdag beslutat att tyngre lastbilar ska tillåtas.

– Vi har inte fått det sista beslutet än, säger han. Regeringen måste klubba en förändring i trafikförordningen också innan myndigheten kan gå till beslut om vilka vägar det handlar om.

Detta innebär att tidsplanen är ändrad. Nu jobbar Trafikverket med hypotesen att nya regler kan börja gälla under våren eller sommaren 2018.

Förberedelserna för att klassa upp vägar till bärighetsklass 4 pågår dock för fullt. Sedan tidigare finns ett förslag med fem från varandra avgränsade områden i skogslänen. Sammanlagt strax under 800 mil, ungefär åtta procent av det statliga vägnätet.

– Det äldre vägnätet är inte byggt för de här vikterna, säger Lars Bergman. Men vi räknar med att utvidga till ungefär tio procent av vägnätet i det första skedet.

På sikt är Trafikverkets plan att förstärka vissa broar så att fler vägar kan öppnas för de tunga lastbilarna. Arbetet får dock inga extra pengar utan kommer att ingå i myndighetens vanliga anslag för bärighetsarbete.

Men varför släpps inte 74-tonsbilarna fram på de förhållandevis nya Europavägarna från början?

– Vi diskuterar om E4 i norr kan ingå så att ett par områden kan knytas ihop. Men vi har också att ta viss hänsyn till andra trafikslag som sjöfarten.

Lars Bergman berättar att arbetet än så länge riktar in sig på skogsindustrin och de tunga timmerbilarna.

– Men nu har andra branscher, som till exempel de som kör bergkross, också hört av sig, säger han. Och då kan det i skede två, tre eller fyra bli aktuellt att öppna vägar i andra delar av landet.

Skogsbranschen och Sveriges Åkeriföretag har länge kritiserat planerna att öppna bara fem avgränsade områden för 74-tonsbilar. Kritiken går utan på att det knappast blir lönsamt för ett åkeri att investera i nya lastbilar som tar 74 ton om de inte får köras på fler vägsträckor.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.