Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Lars Bergman, ansvarig för frågan på Trafikverket, möttes av många frågor och en hel del besvikna miner när han mötte skogsåkare och chaufförer i helgen. Lantbrukets affärstidning ATL rapporterar om misstämningen på mötet som utspelade sig på Skogsåkarmässan i Ljusdal.

Transportarbetaren ringer upp Lars Bergman och frågar vad som har hänt efter att regering och riksdag beslutat att tyngre lastbilar ska tillåtas.

– Vi har inte fått det sista beslutet än, säger han. Regeringen måste klubba en förändring i trafikförordningen också innan myndigheten kan gå till beslut om vilka vägar det handlar om.

Detta innebär att tidsplanen är ändrad. Nu jobbar Trafikverket med hypotesen att nya regler kan börja gälla under våren eller sommaren 2018.

Förberedelserna för att klassa upp vägar till bärighetsklass 4 pågår dock för fullt. Sedan tidigare finns ett förslag med fem från varandra avgränsade områden i skogslänen. Sammanlagt strax under 800 mil, ungefär åtta procent av det statliga vägnätet.

– Det äldre vägnätet är inte byggt för de här vikterna, säger Lars Bergman. Men vi räknar med att utvidga till ungefär tio procent av vägnätet i det första skedet.

På sikt är Trafikverkets plan att förstärka vissa broar så att fler vägar kan öppnas för de tunga lastbilarna. Arbetet får dock inga extra pengar utan kommer att ingå i myndighetens vanliga anslag för bärighetsarbete.

Men varför släpps inte 74-tonsbilarna fram på de förhållandevis nya Europavägarna från början?

– Vi diskuterar om E4 i norr kan ingå så att ett par områden kan knytas ihop. Men vi har också att ta viss hänsyn till andra trafikslag som sjöfarten.

Lars Bergman berättar att arbetet än så länge riktar in sig på skogsindustrin och de tunga timmerbilarna.

– Men nu har andra branscher, som till exempel de som kör bergkross, också hört av sig, säger han. Och då kan det i skede två, tre eller fyra bli aktuellt att öppna vägar i andra delar av landet.

Skogsbranschen och Sveriges Åkeriföretag har länge kritiserat planerna att öppna bara fem avgränsade områden för 74-tonsbilar. Kritiken går utan på att det knappast blir lönsamt för ett åkeri att investera i nya lastbilar som tar 74 ton om de inte får köras på fler vägsträckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.