Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Lars Bergman, ansvarig för frågan på Trafikverket, möttes av många frågor och en hel del besvikna miner när han mötte skogsåkare och chaufförer i helgen. Lantbrukets affärstidning ATL rapporterar om misstämningen på mötet som utspelade sig på Skogsåkarmässan i Ljusdal.

Transportarbetaren ringer upp Lars Bergman och frågar vad som har hänt efter att regering och riksdag beslutat att tyngre lastbilar ska tillåtas.

– Vi har inte fått det sista beslutet än, säger han. Regeringen måste klubba en förändring i trafikförordningen också innan myndigheten kan gå till beslut om vilka vägar det handlar om.

Detta innebär att tidsplanen är ändrad. Nu jobbar Trafikverket med hypotesen att nya regler kan börja gälla under våren eller sommaren 2018.

Förberedelserna för att klassa upp vägar till bärighetsklass 4 pågår dock för fullt. Sedan tidigare finns ett förslag med fem från varandra avgränsade områden i skogslänen. Sammanlagt strax under 800 mil, ungefär åtta procent av det statliga vägnätet.

– Det äldre vägnätet är inte byggt för de här vikterna, säger Lars Bergman. Men vi räknar med att utvidga till ungefär tio procent av vägnätet i det första skedet.

På sikt är Trafikverkets plan att förstärka vissa broar så att fler vägar kan öppnas för de tunga lastbilarna. Arbetet får dock inga extra pengar utan kommer att ingå i myndighetens vanliga anslag för bärighetsarbete.

Men varför släpps inte 74-tonsbilarna fram på de förhållandevis nya Europavägarna från början?

– Vi diskuterar om E4 i norr kan ingå så att ett par områden kan knytas ihop. Men vi har också att ta viss hänsyn till andra trafikslag som sjöfarten.

Lars Bergman berättar att arbetet än så länge riktar in sig på skogsindustrin och de tunga timmerbilarna.

– Men nu har andra branscher, som till exempel de som kör bergkross, också hört av sig, säger han. Och då kan det i skede två, tre eller fyra bli aktuellt att öppna vägar i andra delar av landet.

Skogsbranschen och Sveriges Åkeriföretag har länge kritiserat planerna att öppna bara fem avgränsade områden för 74-tonsbilar. Kritiken går utan på att det knappast blir lönsamt för ett åkeri att investera i nya lastbilar som tar 74 ton om de inte får köras på fler vägsträckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.