Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Lars Bergman, ansvarig för frågan på Trafikverket, möttes av många frågor och en hel del besvikna miner när han mötte skogsåkare och chaufförer i helgen. Lantbrukets affärstidning ATL rapporterar om misstämningen på mötet som utspelade sig på Skogsåkarmässan i Ljusdal.

Transportarbetaren ringer upp Lars Bergman och frågar vad som har hänt efter att regering och riksdag beslutat att tyngre lastbilar ska tillåtas.

– Vi har inte fått det sista beslutet än, säger han. Regeringen måste klubba en förändring i trafikförordningen också innan myndigheten kan gå till beslut om vilka vägar det handlar om.

Detta innebär att tidsplanen är ändrad. Nu jobbar Trafikverket med hypotesen att nya regler kan börja gälla under våren eller sommaren 2018.

Förberedelserna för att klassa upp vägar till bärighetsklass 4 pågår dock för fullt. Sedan tidigare finns ett förslag med fem från varandra avgränsade områden i skogslänen. Sammanlagt strax under 800 mil, ungefär åtta procent av det statliga vägnätet.

– Det äldre vägnätet är inte byggt för de här vikterna, säger Lars Bergman. Men vi räknar med att utvidga till ungefär tio procent av vägnätet i det första skedet.

På sikt är Trafikverkets plan att förstärka vissa broar så att fler vägar kan öppnas för de tunga lastbilarna. Arbetet får dock inga extra pengar utan kommer att ingå i myndighetens vanliga anslag för bärighetsarbete.

Men varför släpps inte 74-tonsbilarna fram på de förhållandevis nya Europavägarna från början?

– Vi diskuterar om E4 i norr kan ingå så att ett par områden kan knytas ihop. Men vi har också att ta viss hänsyn till andra trafikslag som sjöfarten.

Lars Bergman berättar att arbetet än så länge riktar in sig på skogsindustrin och de tunga timmerbilarna.

– Men nu har andra branscher, som till exempel de som kör bergkross, också hört av sig, säger han. Och då kan det i skede två, tre eller fyra bli aktuellt att öppna vägar i andra delar av landet.

Skogsbranschen och Sveriges Åkeriföretag har länge kritiserat planerna att öppna bara fem avgränsade områden för 74-tonsbilar. Kritiken går utan på att det knappast blir lönsamt för ett åkeri att investera i nya lastbilar som tar 74 ton om de inte får köras på fler vägsträckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.