Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Det amerikanska jätteföretaget Amazon levererar sina paket på två dygn. Målet är att komma ner i ett dygn och det framtida målet är att en del kunder ska ha sitt paket på någon timme.

För att lyckas med de snabba leveranserna i USA styr Amazon chaufförernas vägval, destinationer och deadlines i detalj. I spåren på de pressade leveranstiderna sker många allvarliga trafikolyckor.

Den ansedda tidningen New York Times har tillsammans med sajten Propublica, som är specialiserad på undersökande journalistik, granskat ett 60-tal olyckor, tio av dem med dödsoffer. De har ägt rum sedan 2015 och bevisligen haft förare som kör för Amazon inblandade.

New York Times avslöjar ett skrämmande mönster:

Traditionella budfirmor har svårt att klara Amazons hårda krav. Därför går företaget över till allt fler kontrakterade förare. De svarar nu för en fjärdedel av leveranserna.

De kontrakterade förarnas villkor är mycket hårda. De förbinder sig att leverera 999 av 1 000 paket i tid. De förbinder sig att försvara och skydda Amazon och hålla företaget skadelöst i olika situationer.

De ska stå för Amazons rättegångskostnader om bolaget blir inblandat i en rättstvist där entreprenörer är stämda. De ska också betala för alla förluster, skador för egendom, kroppskador eller dödsfall som de är inblandade i, enligt tidningen.

Amazon har också satt i system att använda leveransbilar utan företagets logotyp. Ofta är bilarna vitmålade, i andra fall inhyrda från uthyrningsfirmor. Bland annat leder detta till att mörkertalet för olyckor där Amazon är inblandat är mycket stort.

Amazon nekar konstant till att företaget har något ansvar för olyckor som deras kontrakterade förare orsakat.

De kontrakterade förarna och anonyma bilarna anses vara ett problem i flera delstater. Bland annat Kalifornien har stämt Amazon för att utröna om förarna ska anses som anställda, eftersom bolaget så i detalj styr deras arbete.

En av de dödsolyckor som New York Times tar upp gäller en nio månaders baby, som omkom när hennes mor en tidig morgon stannat för rött ljus. Amazons underentreprenör körde in i bilen bakifrån.

Chauffören vittnar i New York Times om att han fick sin leverans från lagret för sent den natten. Ändå skulle han ha levererat de lastade paketpallarna till en rad postkontor senast klockan sex på morgonen.

Eftersom han var sen fick han påringningar från Amazons bevakningssystem som pressade honom att skynda på.

Chauffören greps efter olyckan och anklagades för vårdslöshet i trafiken och misstänktes för att ha orsakat babyns död. Han var sista länken i en entreprenörskedja.

Han körde för en mindre budfirma, DSD Vanomos, som var kontrakterad av en större firma som hade avtal med Amazon.

Den större budfirman sa upp och avslutade kontraktet med Vanomos samma dag som olyckan ägde rum. Chaufförens arbetsgivare begärde sig i konkurs med motiveringen att han varken kunde betala sina eller Amazons eventuella rättegångskostnader.

Efter det hörde varken chaufförens tidigare chef eller Amazon av sig till honom. Rättegången är inte slutförd än.

Även om New York Times inte tar upp någon olycka där chauffören omkommit konstaterar tidningen att budbilsförare är ett av de farligaste yrkena i landet, och att flest arbetstagare dödas bland dem.

Efter det konstaterar tidningen att Amazon i USA vill fylla sitt behov av kontrakterade förare genom att locka till sig nya entreprenörer och uppmanar dem att starta sina egna budfirmor. Du behöver inte ha någon erfarenhet av logistik, är Amazons budskap i en annons på sin hemsida.

Amazon vill inte uttala sig för tidningen, men skriver i ett mejl att man satsar hundratals miljoner kronor på att leverera paketen till kunderna utan incidenter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Nilsson:
    9 september, 2019

    Bedrövligt, men föga förvånande!
    Vinstmaximeringens baksida!!

Lästips:

Amazon.com

Amazon portade från EU-parlamentet

EU. EU-parlamentet har tröttnat på att Amazon inte kommer när det blir inbjudet till EU och inte svarar på förfrågningar om villkor för arbetarna. Nu har det bestämt att företagets 14 långtidspass, för att kunna röra sig fritt på unionens institutioner, dras in med omedelbar verkan.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.