Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Det amerikanska jätteföretaget Amazon levererar sina paket på två dygn. Målet är att komma ner i ett dygn och det framtida målet är att en del kunder ska ha sitt paket på någon timme.

För att lyckas med de snabba leveranserna i USA styr Amazon chaufförernas vägval, destinationer och deadlines i detalj. I spåren på de pressade leveranstiderna sker många allvarliga trafikolyckor.

Den ansedda tidningen New York Times har tillsammans med sajten Propublica, som är specialiserad på undersökande journalistik, granskat ett 60-tal olyckor, tio av dem med dödsoffer. De har ägt rum sedan 2015 och bevisligen haft förare som kör för Amazon inblandade.

New York Times avslöjar ett skrämmande mönster:

Traditionella budfirmor har svårt att klara Amazons hårda krav. Därför går företaget över till allt fler kontrakterade förare. De svarar nu för en fjärdedel av leveranserna.

De kontrakterade förarnas villkor är mycket hårda. De förbinder sig att leverera 999 av 1 000 paket i tid. De förbinder sig att försvara och skydda Amazon och hålla företaget skadelöst i olika situationer.

De ska stå för Amazons rättegångskostnader om bolaget blir inblandat i en rättstvist där entreprenörer är stämda. De ska också betala för alla förluster, skador för egendom, kroppskador eller dödsfall som de är inblandade i, enligt tidningen.

Amazon har också satt i system att använda leveransbilar utan företagets logotyp. Ofta är bilarna vitmålade, i andra fall inhyrda från uthyrningsfirmor. Bland annat leder detta till att mörkertalet för olyckor där Amazon är inblandat är mycket stort.

Amazon nekar konstant till att företaget har något ansvar för olyckor som deras kontrakterade förare orsakat.

De kontrakterade förarna och anonyma bilarna anses vara ett problem i flera delstater. Bland annat Kalifornien har stämt Amazon för att utröna om förarna ska anses som anställda, eftersom bolaget så i detalj styr deras arbete.

En av de dödsolyckor som New York Times tar upp gäller en nio månaders baby, som omkom när hennes mor en tidig morgon stannat för rött ljus. Amazons underentreprenör körde in i bilen bakifrån.

Chauffören vittnar i New York Times om att han fick sin leverans från lagret för sent den natten. Ändå skulle han ha levererat de lastade paketpallarna till en rad postkontor senast klockan sex på morgonen.

Eftersom han var sen fick han påringningar från Amazons bevakningssystem som pressade honom att skynda på.

Chauffören greps efter olyckan och anklagades för vårdslöshet i trafiken och misstänktes för att ha orsakat babyns död. Han var sista länken i en entreprenörskedja.

Han körde för en mindre budfirma, DSD Vanomos, som var kontrakterad av en större firma som hade avtal med Amazon.

Den större budfirman sa upp och avslutade kontraktet med Vanomos samma dag som olyckan ägde rum. Chaufförens arbetsgivare begärde sig i konkurs med motiveringen att han varken kunde betala sina eller Amazons eventuella rättegångskostnader.

Efter det hörde varken chaufförens tidigare chef eller Amazon av sig till honom. Rättegången är inte slutförd än.

Även om New York Times inte tar upp någon olycka där chauffören omkommit konstaterar tidningen att budbilsförare är ett av de farligaste yrkena i landet, och att flest arbetstagare dödas bland dem.

Efter det konstaterar tidningen att Amazon i USA vill fylla sitt behov av kontrakterade förare genom att locka till sig nya entreprenörer och uppmanar dem att starta sina egna budfirmor. Du behöver inte ha någon erfarenhet av logistik, är Amazons budskap i en annons på sin hemsida.

Amazon vill inte uttala sig för tidningen, men skriver i ett mejl att man satsar hundratals miljoner kronor på att leverera paketen till kunderna utan incidenter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas Nilsson:
    9 september, 2019

    Bedrövligt, men föga förvånande!
    Vinstmaximeringens baksida!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Livet efter olyckan

Krishantering. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.