Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

– Häpnadsväckande att de borgerliga partierna föreslår att riksdagen ska besluta om lönesänkningar under högkonjunktur, kommenterar Emil Burman som är utredare på Transport. Vad är de då beredda att göra i lågkonjunktur?

Det borgerliga förslaget handlar om dels nyanlända, dels unga upp till 23 år som inte har någon gymnasieutbildning. Arbetsgivarna ska kunna anställa dem för 70 procent av yrkets ingångslön och även slippa arbetsgivaravgifter under de första tre åren.

Kostnaden för arbetsgivaren blir ungefär hälften jämfört med en vanlig anställning. Den som får ett inträdesjobb kronor skulle tjäna cirka 14 000 kronor före skatt i en bransch där lägstalönen ligger på 20 000.

– Klart det är en låg lön, men det är många som lever på lägre inkomst i Sverige i dag, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund, enligt TT, och pekar på studenter och vissa pensionärsgrupper.

Allianspartierna räknar med att mellan 25 000 och 40 000 personer som står långt från arbetsmarknaden ska få jobb. Enligt förslaget ska de kunna ägna 30 procent av arbetstiden till att ”lära sig jobbet på jobbet”.

Transports Emil Burman är inte imponerad av förslaget:

– I ett läge med arbetsbrist och samtidigt arbetslöshet i vissa grupper bör Sverige lägga krutet på insatser som gör att de grupperna kan ta de jobb som finns. Det handlar om utbildning, praktik och annat.

Han är också kritisk till själva idén att låta riksdagen besluta om löner. Där får han stöd från LO:

– Politikerna ska inte hålla på med lönepolitik, de ska hålla fingrarna borta, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, till TT.

LO föreslog så sent som i våras en modell för utbildningsjobb där den anställda jobbar 70 procent för lön som ligger under kollektivavtalet – och studerar med ett nytt statligt och ”generöst” studiestöd resten av tiden. Facket vände sig till Svenskt Näringsliv med sina idéer, men arbetsgivarna har inte velat prata om modellen.

– Varför ska arbetsgivarna nu förhandla med oss? Det här underminerar vårt förslag, det är riktigt klumpigt agerat av Alliansen, säger Torbjörn Johansson, till TT.

Svenskt Näringsliv är däremot positivt till Alliansens inträdesjobb:

­ – Det pågår redan samtal om förenklade anställningsformer som skulle kunna göra det mindre kostsamt att anställa personer utan formell utbildning eller arbetslivserfarenhet. Om dessa samtal misslyckas, och för de grupper där kollektivavtal inte är lösningen, är det rimligt att politiken griper in och lagstiftar utan parternas medverkan, säger organisationens vd Carola Lemne i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jesper:
    6 december, 2017

    När man ändå inte har råd med hyran i dag på de aktiva kollektivavtalen så kan man väl lika väl tjäna mindre? 10% av lönen går bra när man ändå tvingas sova i bilen eller under en bro. Mvh hemlös och fulltidare.

  2. Bill Olsson:
    18 augusti, 2017

    Att ingångslönen i ett yrke ska vara lägre än den som jobbat 3 till 10 år i branschen tycker jag låter vettigt. Men ingångslön som är nästan lika låg som en medelpension går tydligen inte, det finns dem som har 7 8000 före skatt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Transportarbetarens logga

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.