Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

– Häpnadsväckande att de borgerliga partierna föreslår att riksdagen ska besluta om lönesänkningar under högkonjunktur, kommenterar Emil Burman som är utredare på Transport. Vad är de då beredda att göra i lågkonjunktur?

Det borgerliga förslaget handlar om dels nyanlända, dels unga upp till 23 år som inte har någon gymnasieutbildning. Arbetsgivarna ska kunna anställa dem för 70 procent av yrkets ingångslön och även slippa arbetsgivaravgifter under de första tre åren.

Kostnaden för arbetsgivaren blir ungefär hälften jämfört med en vanlig anställning. Den som får ett inträdesjobb kronor skulle tjäna cirka 14 000 kronor före skatt i en bransch där lägstalönen ligger på 20 000.

– Klart det är en låg lön, men det är många som lever på lägre inkomst i Sverige i dag, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund, enligt TT, och pekar på studenter och vissa pensionärsgrupper.

Allianspartierna räknar med att mellan 25 000 och 40 000 personer som står långt från arbetsmarknaden ska få jobb. Enligt förslaget ska de kunna ägna 30 procent av arbetstiden till att ”lära sig jobbet på jobbet”.

Transports Emil Burman är inte imponerad av förslaget:

– I ett läge med arbetsbrist och samtidigt arbetslöshet i vissa grupper bör Sverige lägga krutet på insatser som gör att de grupperna kan ta de jobb som finns. Det handlar om utbildning, praktik och annat.

Han är också kritisk till själva idén att låta riksdagen besluta om löner. Där får han stöd från LO:

– Politikerna ska inte hålla på med lönepolitik, de ska hålla fingrarna borta, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson, till TT.

LO föreslog så sent som i våras en modell för utbildningsjobb där den anställda jobbar 70 procent för lön som ligger under kollektivavtalet – och studerar med ett nytt statligt och ”generöst” studiestöd resten av tiden. Facket vände sig till Svenskt Näringsliv med sina idéer, men arbetsgivarna har inte velat prata om modellen.

– Varför ska arbetsgivarna nu förhandla med oss? Det här underminerar vårt förslag, det är riktigt klumpigt agerat av Alliansen, säger Torbjörn Johansson, till TT.

Svenskt Näringsliv är däremot positivt till Alliansens inträdesjobb:

­ – Det pågår redan samtal om förenklade anställningsformer som skulle kunna göra det mindre kostsamt att anställa personer utan formell utbildning eller arbetslivserfarenhet. Om dessa samtal misslyckas, och för de grupper där kollektivavtal inte är lösningen, är det rimligt att politiken griper in och lagstiftar utan parternas medverkan, säger organisationens vd Carola Lemne i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jesper:
    6 december, 2017

    När man ändå inte har råd med hyran i dag på de aktiva kollektivavtalen så kan man väl lika väl tjäna mindre? 10% av lönen går bra när man ändå tvingas sova i bilen eller under en bro. Mvh hemlös och fulltidare.

  2. Bill Olsson:
    18 augusti, 2017

    Att ingångslönen i ett yrke ska vara lägre än den som jobbat 3 till 10 år i branschen tycker jag låter vettigt. Men ingångslön som är nästan lika låg som en medelpension går tydligen inte, det finns dem som har 7 8000 före skatt.

Lästips:

David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Tommy Wreeth

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.