Ordföranden har ordet

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Vår kongress föregicks av Lars Lindgrens avhopp som ordförande och jag vill inleda denna krönika med att tacka Lasse. Avslutet blev inte vad vare sig han eller förbundet önskat, men ingen kan ta ifrån honom hans fackliga hjärta och allt han gjorde för vårt förbund. Tack Lasse!

Tack också till Markus Pettersson som valde att gå vidare efter ordförandevalet, något jag personligen tycker var tråkigt eftersom Markus var en god kamrat i verkställande utskottet (vu). Jag kommer att sakna honom, samtidigt som jag respekterar hans beslut.

Vi har nu ett nytt vu och en ny styrelse där det finns fem kompetenta kvinnor, varav en i ledningen. Det gör mig mycket stolt och glad och jag ser fram emot den kommande kongressperioden med stor tillförsikt och spänning.

Jag har på kongressen också sett den kraft och det engagemang som finns inom förbundet, både bland våra unga medlemmar, som var på sin första kongress, och de mer rutinerade kongressrävarna. Jag både tror och hoppas att vår framtid består av en blandning av gammalt och nytt, likväl är jag övertygad om att vi måste vara ett både förhandlande och organiserande förbund.

Det vore mycket olyckligt om det framstår som om vi måste välja mellan dessa alternativ. Jag anser att Transportarbetareförbundet blir starkast om vi kombinerar framgångsrik facklig organisering med stark förhandlingsverksamhet. Då blir vi i det närmaste omöjliga att besegra eller stå emot.

Utan starka kollektivavtal har vi inget att organisera runt, och är vi inte ett organiserande förbund har vi inga medlemmar som kan pressa fram starka avtal. Har vi inte unga hungriga medlemmar har vi ingen framtid, och har vi inte erfarenhet och tradition, så har vi inget arv att lämna vidare till nästa generation transportare. Alltså: Alla transportare behövs i framtiden!

Vi har ett antal tydliga utmaningar den närmaste tiden.

Vi har en åkerinäring som går på knäna på grund av osund konkurrens från oseriösa företag som utnyttjar otydliga lagar och regler till det yttersta.

Vi har en taxibransch som är avreglerad och sönderkörd, som behöver styras upp både genom tydligare kollektivavtal och skärpta lagar och regler. Det kan inte vara rimligt att exempelvis skola-, vård- och omsorgstrafik får bedrivas med ackordslöner. Där måste vi få till en tydlig reglering som innebär vettiga månadslöner.

Vi har en bemanningsbransch där anställda står med mobiltelefonen i handen och väntar på nästa uppdrag, utan att kunna planera vare sig en ledig helg eller sitt liv i övrigt.

Vi har en bevakningsbransch som växer och där bolagen allt mer tar över polisära jobb. Det är bra, men vi måste också säkerställa att våra medlemmar får utbildning, rimliga förutsättningar och bra betalt för arbetet.

Listan på utmaningar kan göras lång. Det jag kan lova är att jag ska göra allt jag kan för att ”leverera” till våra medlemmar. Men ensam är inte stark. Det är vi tillsammans som kan flytta fram positionerna.

Jag hoppas att ni 60 000 medlemmar är med på detta!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    27 augusti, 2017

    Ett förbund som har en sådan splittrad målbild som Transport kommer att ha svårt att företräda sina medlemmar. Man är för kilometerskatt för lastbilar. Ett förslag som man vet kommer att öka incitamentet till fusk och också ökad lönepress mot chaufförerna. Höjer man kostnadsnivån med bränsleskatter och andra avgifter så är det bara ersättningarna och lönenivåerna man kan laborera med. Samma sak med kravet på tömningscentraler för taxibilar, en kostnadsökning för de åkerier som är seriösa, = mer fusk. Man kan inte som fackförening sitta i knät på en regering vars medlemmar tror att biffen i kyldisken har landat där genom teletransportering och att det far omkring en massa lastbilar på rent okynne. Genom att stödja förslag som leder till ökad lönepress för de medlemmar man företräder så får man svårt att förhandla om ökade löner, det är väl logiskt.
    Man måste välja, antingen skall man vara en fackförening som ser till medlemmarnas intresse eller också så vill man vara en politisk knähund under regeringen.

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.