Alla har ansvar för kollektivavtalet

Krönika. Nu är sommaren snart här och för många av oss väntar skön avkoppling tillsammans med nära och kära. Skolavslutningarna är genomförda och många barn och ungdomar kan se fram emot sommarlovet.

Sverige har blivit ett land med stor otrygghet för många, inte minst när det gäller jobbet. Staplade visstidsanställningar, sms-anställning och tillfälliga påhugg har blivit allt vanligare. Allt för många tvingas leva enligt det gamla talesättet: ur hand – i mun. Faktum är att den ekonomiska verkligheten för många familjer är så ansträngande att den leder till depressioner, utslagning och sjukskrivningar.

För facket är utmaningen att få ordning på arbetsmarknaden. Att komma tillbaka till den tid då tillsvidareanställningar var normen, inte undantaget.

Staten måste se till att folk blir anställningsbara genom att erbjuda vidareutbildning så att de kan ta de jobb som skapas i den nya ekonomin. Det står tämligen klart för oss alla att vi håller på att lämna industrisamhället och i stället går in i kunskapssamhället.

Likaså är det statens ansvar att skapa förutsättningar för att bedriva kommersiell verksamhet i landet.  Det kan exempelvis ske genom etableringsstöd eller investeringar i infrastruktur som medger att företag har tillgång till effektiva transporter, i syfte att nå marknader där de har avsättning för sina produkter.

Fackets ansvar har under lång tid varit att upprätthålla konkurrensneutraliteten i branscherna. Olönsamma företag ska slås ut och ge utrymme för de lönsamma. Tyvärr sker det inte i dag. Vi vet att många företag inte följer ingångna kollektivavtal, och vad värre är så tycks inte de anställda bry sig något nämnvärt. Detta måste få ett slut.

Kollektivavtalet är ett verktyg som utvecklats genom hårt arbete under lång tid. Det är också det verktyg som upprätthåller konkurrensvillkoren i branschen. Det är viktigt att alla följer det vi kommit överens om med arbetsgivarna. Tillsammans genomför förbundets lokala ombudsmän varje år tusentals lokala förhandlingar där de gör allt för att upprätthålla kollektivavtalet. Det är ett hårt arbete och kan endast krönas med framgång om medlemmarna respekterar och kräver sin rätt enligt avtalet.

För att ytterligare stärka vår organisation har förbundet startat en funktionärsutbildning. 13 aspiranter har valts ut bland över 70 sökande till att utbildas till lokala ombudsmän.  Vi hälsar dem alla välkomna och önskar dem lycka till med utbildningen.

Till sist, för många ungdomar väntar sommarjobb! Att själva kunna tjäna en slant och lägga undan till något man drömt om är för många en fantastisk upplevelse. Men, som förälder måste man vara uppmärksam på ungarna inte hamnar hos en arbetsgivare som varken har kollektivavtal eller försäkringar.

Jag uppmanar er att kontakta arbetsgivaren för att kontrollera saken. Det är inte förargligt eller pinsamt att ringa och försäkra sig om att ens barn inte blir utnyttjade eller riskerar sin hälsa. Att olyckor sker, det kan vi troligen aldrig förhindra – men att det finns försäkringar som täcker om det värsta händer är det minsta vi kan kräva både för oss själva och våra sommararbetande ungdomar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala catering-jätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal. Med ett byte till Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal skulle personalen förlora flera tusenlappar. Därutöver vill företaget hyvla ner hel- till deltider.

Satsa på fler lastbilsparkeringar!

Debatt. Blir jag vald till statsminister så ska det inte få byggas ett enda nytt industriområde utan ytor för lastbilsparkering. Storleken ska vara i förhållande till hur stort behov av transporter som området kommer att ha.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Värstinglandet

Corona. Se här, ännu en krönika som jag kommer få skäll för! Men det är väl ok. Det är liksom det jag har betalt för som skribent. Att skriva vad jag tycker och känner till, även om inte alla tycker som jag.

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Motståndet växer mot gig-jobben

Ledare. På olika håll i världen börjar stater reagera mot att Uber och andra så kallade gig-företag suddat ut gränserna mellan anställda och egenföretagare.

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Hejda Amazons framfart

Insändare. Transport och alla andra fackförbund måste hindra Amazon från att utöka sin etablering i Sverige.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.