Kongress 2017

”Alla delar av förbundet hänger ihop”

Ordförandeval. Organisering – om du frågar tillförordnade ordföranden Markus Pettersson ska den ske så nära medlemmarna som möjligt. Som en av två kandidater i ordförandevalet frågade vi om hans syn på Transport och framtiden.

Markus Pettersson Med två veckor kvar till kongressen, som ska välja Transports högsta ledning för de närmaste fem åren, berättade Markus Pettersson att han kandiderar. Han är beredd att bli ordförande i förbundet efter sina två månader som tillförordnad. Beskedet som han lämnade till valberedningen spreds sedan via Facebook och en intervju i Dagens Arena.

Markus Pettersson är 38 år och började som utredare på Transport 2005, efter ett samtal från förbundskontoret. Då hade han hunnit med att köra truck och lasta lastbilar på ett tryckeri i Malmö, engagera sig i grafikerns fackförbund, plugga bland annat statsvetenskap – och skriva en uppsats om kollektivavtal.

För fem år sedan valdes han in som förbundssekreterare i Transports verkställande utskott.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror på riktigt att vår kår av förtroendemän är helt avgörande när vi fattar beslut. Vår styrka är att det finns en jävla massa duktigt folk i förbundet. Och jag lämnar ett ganska stort ansvar till dem som arbetar med mig.

Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– Vi behöver fortsätta att utvecklas och förstå att arbetsmarknaden håller på att förändras i grunden. Förbundet måste fortsätta att organisera med syftet att teckna kollektivavtal – så att medlemmarna får schysta villkor på en globaliserad arbetsmarknad.

– I det korta perspektivet är det viktigt att inse att alla delar av förbundet hänger ihop med varandra, och alla är viktiga för att vi ska kunna bygga ett starkt fack.

Och den tredje framtidsfrågan?

– Jag tror att vi måste fundera på ledarskapet. Transport har haft en tradition att styra människor, vi behöver gå över till att leda i stället för att styra.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Jag är skeptisk till modellen att industrin ska sätta ett märke som vi och resten av arbetsmarknaden sitter fast i. Men den här gången fick vi igenom en låglönesatsning i och med att LO-förbunden enades i samordningen, det tycker jag ska utvecklas mer i framtiden.

– Och här på förbundet gör förhandlingsavdelningen, förhandlingsdelegationerna och Tommy Wreeth ett jättejobb.

Hur tycker du att ska Transport bedriva facklig organisering?

– Så nära medlemmarna det bara går. Vi diskuterar i förbundet hur det ska göras, och fortsätter den debatten på kongressen. Min ambition är att verksamheten ska växa ute i avdelningarna och att vi på förbundskontoret ska vara ett stöd både för dem och ute på arbetsplatserna. Och det gäller för all verksamhet som organisering, förhandlingar, studier och annat. Jag upplever att det finns ett stort sug på avdelningarna efter kunskap och utbildning om organiseringen.

Ser du en förtroendeklyfta inom organisationen i dag? Hur kan den överbryggas?

– Vi befinner oss i en exceptionell situation, och som jag ser det började den när en enig förbundsstyrelse ansåg att det fanns valbarhetshinder för att välja om den tidigare ordföranden (Lars Lindgren, reds anm). Sedan dess har konflikten tagit fokus från de fackliga frågorna, och vi har fått en förtroendekris mellan oss och medlemmarna.

– För att överbrygga det måste vi inse att alla behöver varandra i förbundet. Det finns ingen motsättning mellan att organisera medlemmar och att teckna kollektivavtal. Båda är nödvändiga – och den ena delen blir starkare när den andra blir det. Nu måste vi orka göra det vi är till för i Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud av ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.