Kongress 2017

”Alla delar av förbundet hänger ihop”

Ordförandeval. Organisering – om du frågar tillförordnade ordföranden Markus Pettersson ska den ske så nära medlemmarna som möjligt. Som en av två kandidater i ordförandevalet frågade vi om hans syn på Transport och framtiden.

Markus Pettersson Med två veckor kvar till kongressen, som ska välja Transports högsta ledning för de närmaste fem åren, berättade Markus Pettersson att han kandiderar. Han är beredd att bli ordförande i förbundet efter sina två månader som tillförordnad. Beskedet som han lämnade till valberedningen spreds sedan via Facebook och en intervju i Dagens Arena.

Markus Pettersson är 38 år och började som utredare på Transport 2005, efter ett samtal från förbundskontoret. Då hade han hunnit med att köra truck och lasta lastbilar på ett tryckeri i Malmö, engagera sig i grafikerns fackförbund, plugga bland annat statsvetenskap – och skriva en uppsats om kollektivavtal.

För fem år sedan valdes han in som förbundssekreterare i Transports verkställande utskott.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror på riktigt att vår kår av förtroendemän är helt avgörande när vi fattar beslut. Vår styrka är att det finns en jävla massa duktigt folk i förbundet. Och jag lämnar ett ganska stort ansvar till dem som arbetar med mig.

Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– Vi behöver fortsätta att utvecklas och förstå att arbetsmarknaden håller på att förändras i grunden. Förbundet måste fortsätta att organisera med syftet att teckna kollektivavtal – så att medlemmarna får schysta villkor på en globaliserad arbetsmarknad.

– I det korta perspektivet är det viktigt att inse att alla delar av förbundet hänger ihop med varandra, och alla är viktiga för att vi ska kunna bygga ett starkt fack.

Och den tredje framtidsfrågan?

– Jag tror att vi måste fundera på ledarskapet. Transport har haft en tradition att styra människor, vi behöver gå över till att leda i stället för att styra.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Jag är skeptisk till modellen att industrin ska sätta ett märke som vi och resten av arbetsmarknaden sitter fast i. Men den här gången fick vi igenom en låglönesatsning i och med att LO-förbunden enades i samordningen, det tycker jag ska utvecklas mer i framtiden.

– Och här på förbundet gör förhandlingsavdelningen, förhandlingsdelegationerna och Tommy Wreeth ett jättejobb.

Hur tycker du att ska Transport bedriva facklig organisering?

– Så nära medlemmarna det bara går. Vi diskuterar i förbundet hur det ska göras, och fortsätter den debatten på kongressen. Min ambition är att verksamheten ska växa ute i avdelningarna och att vi på förbundskontoret ska vara ett stöd både för dem och ute på arbetsplatserna. Och det gäller för all verksamhet som organisering, förhandlingar, studier och annat. Jag upplever att det finns ett stort sug på avdelningarna efter kunskap och utbildning om organiseringen.

Ser du en förtroendeklyfta inom organisationen i dag? Hur kan den överbryggas?

– Vi befinner oss i en exceptionell situation, och som jag ser det började den när en enig förbundsstyrelse ansåg att det fanns valbarhetshinder för att välja om den tidigare ordföranden (Lars Lindgren, reds anm). Sedan dess har konflikten tagit fokus från de fackliga frågorna, och vi har fått en förtroendekris mellan oss och medlemmarna.

– För att överbrygga det måste vi inse att alla behöver varandra i förbundet. Det finns ingen motsättning mellan att organisera medlemmar och att teckna kollektivavtal. Båda är nödvändiga – och den ena delen blir starkare när den andra blir det. Nu måste vi orka göra det vi är till för i Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.