Kongress 2017

”Alla delar av förbundet hänger ihop”

Ordförandeval. Organisering – om du frågar tillförordnade ordföranden Markus Pettersson ska den ske så nära medlemmarna som möjligt. Som en av två kandidater i ordförandevalet frågade vi om hans syn på Transport och framtiden.

Markus Pettersson Med två veckor kvar till kongressen, som ska välja Transports högsta ledning för de närmaste fem åren, berättade Markus Pettersson att han kandiderar. Han är beredd att bli ordförande i förbundet efter sina två månader som tillförordnad. Beskedet som han lämnade till valberedningen spreds sedan via Facebook och en intervju i Dagens Arena.

Markus Pettersson är 38 år och började som utredare på Transport 2005, efter ett samtal från förbundskontoret. Då hade han hunnit med att köra truck och lasta lastbilar på ett tryckeri i Malmö, engagera sig i grafikerns fackförbund, plugga bland annat statsvetenskap – och skriva en uppsats om kollektivavtal.

För fem år sedan valdes han in som förbundssekreterare i Transports verkställande utskott.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror på riktigt att vår kår av förtroendemän är helt avgörande när vi fattar beslut. Vår styrka är att det finns en jävla massa duktigt folk i förbundet. Och jag lämnar ett ganska stort ansvar till dem som arbetar med mig.

Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– Vi behöver fortsätta att utvecklas och förstå att arbetsmarknaden håller på att förändras i grunden. Förbundet måste fortsätta att organisera med syftet att teckna kollektivavtal – så att medlemmarna får schysta villkor på en globaliserad arbetsmarknad.

– I det korta perspektivet är det viktigt att inse att alla delar av förbundet hänger ihop med varandra, och alla är viktiga för att vi ska kunna bygga ett starkt fack.

Och den tredje framtidsfrågan?

– Jag tror att vi måste fundera på ledarskapet. Transport har haft en tradition att styra människor, vi behöver gå över till att leda i stället för att styra.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Jag är skeptisk till modellen att industrin ska sätta ett märke som vi och resten av arbetsmarknaden sitter fast i. Men den här gången fick vi igenom en låglönesatsning i och med att LO-förbunden enades i samordningen, det tycker jag ska utvecklas mer i framtiden.

– Och här på förbundet gör förhandlingsavdelningen, förhandlingsdelegationerna och Tommy Wreeth ett jättejobb.

Hur tycker du att ska Transport bedriva facklig organisering?

– Så nära medlemmarna det bara går. Vi diskuterar i förbundet hur det ska göras, och fortsätter den debatten på kongressen. Min ambition är att verksamheten ska växa ute i avdelningarna och att vi på förbundskontoret ska vara ett stöd både för dem och ute på arbetsplatserna. Och det gäller för all verksamhet som organisering, förhandlingar, studier och annat. Jag upplever att det finns ett stort sug på avdelningarna efter kunskap och utbildning om organiseringen.

Ser du en förtroendeklyfta inom organisationen i dag? Hur kan den överbryggas?

– Vi befinner oss i en exceptionell situation, och som jag ser det började den när en enig förbundsstyrelse ansåg att det fanns valbarhetshinder för att välja om den tidigare ordföranden (Lars Lindgren, reds anm). Sedan dess har konflikten tagit fokus från de fackliga frågorna, och vi har fått en förtroendekris mellan oss och medlemmarna.

– För att överbrygga det måste vi inse att alla behöver varandra i förbundet. Det finns ingen motsättning mellan att organisera medlemmar och att teckna kollektivavtal. Båda är nödvändiga – och den ena delen blir starkare när den andra blir det. Nu måste vi orka göra det vi är till för i Transport.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM
Sopgubbar i Stockholm

Stockholms sopgubbar fortsätter protesterna

Sophämtning. – Vi står här varje morgon så att de som fortfarande jobbar får skämmas lite när de kör i väg. Så säger en av Stockholms sopgubbar från Reno Norden, som samlas utanför infarten till sin tidigare arbetsgivare. I protest mot sänkta löner.

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.