Kongress 2017

”Alla delar av förbundet hänger ihop”

Ordförandeval. Organisering – om du frågar tillförordnade ordföranden Markus Pettersson ska den ske så nära medlemmarna som möjligt. Som en av två kandidater i ordförandevalet frågade vi om hans syn på Transport och framtiden.

Markus Pettersson Med två veckor kvar till kongressen, som ska välja Transports högsta ledning för de närmaste fem åren, berättade Markus Pettersson att han kandiderar. Han är beredd att bli ordförande i förbundet efter sina två månader som tillförordnad. Beskedet som han lämnade till valberedningen spreds sedan via Facebook och en intervju i Dagens Arena.

Markus Pettersson är 38 år och började som utredare på Transport 2005, efter ett samtal från förbundskontoret. Då hade han hunnit med att köra truck och lasta lastbilar på ett tryckeri i Malmö, engagera sig i grafikerns fackförbund, plugga bland annat statsvetenskap – och skriva en uppsats om kollektivavtal.

För fem år sedan valdes han in som förbundssekreterare i Transports verkställande utskott.

Vilken är din starkaste sida som facklig ledare?

– Jag tror på riktigt att vår kår av förtroendemän är helt avgörande när vi fattar beslut. Vår styrka är att det finns en jävla massa duktigt folk i förbundet. Och jag lämnar ett ganska stort ansvar till dem som arbetar med mig.

Vilka är de tre viktigaste framtidsfrågorna för Transport?

– Vi behöver fortsätta att utvecklas och förstå att arbetsmarknaden håller på att förändras i grunden. Förbundet måste fortsätta att organisera med syftet att teckna kollektivavtal – så att medlemmarna får schysta villkor på en globaliserad arbetsmarknad.

– I det korta perspektivet är det viktigt att inse att alla delar av förbundet hänger ihop med varandra, och alla är viktiga för att vi ska kunna bygga ett starkt fack.

Och den tredje framtidsfrågan?

– Jag tror att vi måste fundera på ledarskapet. Transport har haft en tradition att styra människor, vi behöver gå över till att leda i stället för att styra.

Vad tänker du om årets avtalsrörelse?

– Jag är skeptisk till modellen att industrin ska sätta ett märke som vi och resten av arbetsmarknaden sitter fast i. Men den här gången fick vi igenom en låglönesatsning i och med att LO-förbunden enades i samordningen, det tycker jag ska utvecklas mer i framtiden.

– Och här på förbundet gör förhandlingsavdelningen, förhandlingsdelegationerna och Tommy Wreeth ett jättejobb.

Hur tycker du att ska Transport bedriva facklig organisering?

– Så nära medlemmarna det bara går. Vi diskuterar i förbundet hur det ska göras, och fortsätter den debatten på kongressen. Min ambition är att verksamheten ska växa ute i avdelningarna och att vi på förbundskontoret ska vara ett stöd både för dem och ute på arbetsplatserna. Och det gäller för all verksamhet som organisering, förhandlingar, studier och annat. Jag upplever att det finns ett stort sug på avdelningarna efter kunskap och utbildning om organiseringen.

Ser du en förtroendeklyfta inom organisationen i dag? Hur kan den överbryggas?

– Vi befinner oss i en exceptionell situation, och som jag ser det började den när en enig förbundsstyrelse ansåg att det fanns valbarhetshinder för att välja om den tidigare ordföranden (Lars Lindgren, reds anm). Sedan dess har konflikten tagit fokus från de fackliga frågorna, och vi har fått en förtroendekris mellan oss och medlemmarna.

– För att överbrygga det måste vi inse att alla behöver varandra i förbundet. Det finns ingen motsättning mellan att organisera medlemmar och att teckna kollektivavtal. Båda är nödvändiga – och den ena delen blir starkare när den andra blir det. Nu måste vi orka göra det vi är till för i Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Transportarbetarens logga

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).