Akterseglad vd tar till visstidare

Krönika. Arbetsmarknaden blir allt mer Kalle Anka-lik. Chefer och företagsledare gör saker för att de kan. Inte för att det är någon mening med det. Och över alltihopa lyser en svart sol i form av dollarsedelns allseende öga. Pengamakten är vår nya gud och dess överstepräster är vd:arna.

De sparkar eller ”omplacerar” folk på löpande band. Särskilt folk som vågar säga ifrån och komma med förslag på förbättringar, ofta fackligt aktiva.

När detta händer blir förvirringen stor på arbetsplatsen. En del av de anställda lovar att gå ur facket i rena förskräckelsen och för att vara chefen till lags. Uppenbarligen ovetande om att facket är skillnaden mellan en hyfsad standard, och det uteliggarliv arbetare från andra länder tvingas leva för löner på några tusenlappar.

Men inte heller Vd:arna har det lätt. De tror säkert att deras naturliga begåvning räcker till ett snabbt avancemang och en chefspost på banken SEB. Verkligheten kan bli att de hamnar på ett hamnkontor och får basa över några tiotal anställda.

Åren går och den tillfälliga platsen på karriärstegen blir alltmer permanent. I stället för att resa jorden runt och underteckna miljardkontrakt kanske de får sitta med försäkringsärenden och svara på brev som detta.

”The coffe from your Warehouse was gemixed with ratschidt! What shall we do whith it? Shall we send back the coffe or the ratschidt? Or shall we send back the hold schidten work?”

Generellt sett gäller det för en akterseglad vd att visa dådkraft. Frun kräver det, umgänget på villagatan kräver det och någon form av avtryck måste han ändå göra i företagets historia. Då kommer han på den föga originella idén att sparka folk för att sedan ta in dem som vikarier, visstidsanställda eller bemanningspersonal.

Detta är visserligen inte till någon som helst ekonomiskt fördel. Bemanningsbolaget har ju samma, om inte högre, lönekostnader. Visstidarna kommer och går och försvinner kanske när de just lärt sig jobbet.

Men vd:n vinner en sak; det blir tyst på arbetsplatsen. De fast anställda tenderar att gå till styrelse och fack när något går åt pipan. Detta slipper vd:n med visstidare och vikarier då det bara är att knäppa med fingrarna för att bli av med dem.

Mod är alltså inget utmärkande drag hos många vd:ar. Utan att förstå varför blir de därför sittande med sina ”ratschidt”ärenden, trots sina hårda nypor.

Liksom det iranska prästerskapet ofta gör sig till åtlöje i allmänhetens ögon med sin rigida hållning till alltifrån kvinnors klädsel till yttrandefrihet, går vårt pengadyrkande ”prästerskap” över det patetiskas gräns i jakten på vinstmaximering.

Allt går att göra pengar på: skola, sjukdomar, konsumtion och arbete. Ingen kommer undan det allseende ögat. Börsernas klockor ringer vid varje ”all time high” notering och företagsledarna mässar lönsamhetens lov på bolagsstämmorna. Allt medan vi andra springer runt och försöker anpassa oss på timvik eller alltmer osäkra fasta anställningar.

Den enda konstruktiva fråga som finns är den som aldrig får ställas: Hur mår vi, egentligen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.

Det är i vardagen vi hämtar vår kraft

Ordförandeord. Några dagar innan förbundet samlas för kongress i början av juni presenterar EU-kommissionen förslaget om nya gemensamma regler för åkerinäringen i Europa. En av våra ödesfrågor och vår största politiska kamp i förbundet de senaste 20 åren – EU:s avreglering av åkerinäringen – kommer att vara högaktuell under kongressen.

Markus eller Tommy?

Ledare. Transports tillförordnade ordförande Markus Pettersson går nu ut öppet med att han kandiderar till ordförandeposten på förbundets kongress i juni. Han meddelade beslutet till personal och förtroendevalda klockan 07.22 i dag på måndagsmorgonen, mindre än tre timmar innan Transportarbetaren går i tryck.