En överlastad personbil agerar lastbil när forskarna testar sin elvägssnutt bortanför Arlanda. 120 miljarder kronor blir prislappen för att bygga ut systemet på de flesta vägarna i landet, enligt civilingenjören Gunnar Asplund.
Close
En överlastad personbil agerar lastbil när forskarna testar sin elvägssnutt bortanför Arlanda. 120 miljarder kronor blir prislappen för att bygga ut systemet på de flesta vägarna i landet, enligt civilingenjören Gunnar Asplund.
Close

Åkerier kan få betala miljarder för elvägar

Elvägar. Efter ett nytt avtal med Tyskland hoppas regeringen att elektrifierade vägar både ska rädda miljön och skapa jobb inom transportsektorn. Men allt talar för att det är transportföretagen som får stå för notan.

När den tyska förbundskanslern Angela Merkel besökte Stockholm den sista januari undertecknade hon och statsminister Stefan Löfven en avsiktsförklaring. I den lovar Sverige och Tyskland bland annat att gemensamt arbeta för att utveckla så kallade elvägar.

För transportminister Anna Johansson (S) är Angela Merkel, som ledare för en av Europas största industri- och transportnationer,
den bästa samarbetspartnern man kan få i utvecklingen av transportsektorn.

– Lastbilstrafiken kommer att vara nödvändig även i framtiden. Men att se fler alternativ till förbränningsmotorer är jättepositivt och ett viktigt steg mot en hållbar transportsektor – och mot fler svenska jobb, säger Anna Johansson.

I Sverige finns i dag två av världens första sträckor där elvägstekniken kan testas.

Idén är att en vanlig bilväg ska förses med ström. Trafik utan elmottagare ska kunna köra som vanligt – samtidigt som (last)bilar med rätt utrustning ska kunna ansluta till elnätet och drivas av det. Så länge som fordonet är anslutet behövs inget annat drivmedel. Resultatet, hoppas man, blir ett slags mellanting mellan tåg- och lastbilstrafik. Flexibelt, men ändå med låg miljöpåverkan.

Gunnar Asplund
Gunnar Asplund är civilingenjör och utvecklar elvägar. Systemet kan vara fullt utbyggt om 15 år, tror han.

På en testbana i skogen mellan Arlanda och Märsta provkör civilingenjören Gunnar Asplund och hans femmannateam sin elvägsprototyp en kväll i veckan. Systemet har bara funnits i ett par år och befinner sig uppenbart en bra bit från att användas i kommersiell skala. De fem forskarna lyser sig fram i beckmörkret med hjälp av pannlampor och är noga med att inte gå på den strömförande skenan i marken. Det ska visserligen inte vara någon fara, men för säkerhets skull är det bäst att låta bli, enligt Gunnar Asplund. Tekniken är ändå fortfarande på prov.

Men det går framåt. Testbanan, som om dagarna används som övningsplats av polisen, har redan hundratals timmar av tester bakom sig. Under 2017 ska den 300 meter långa sträckan bli ett par kilometer, och testköras med en riktig lastbil i stället för som i dag med en överlastad personbil.

Gunnar Asplund räknar med att kunna elektrifiera bilväg i båda riktningarna för ungefär fem miljoner kronor per kilometer.

– En landsomfattande utbyggnad skulle kosta 120 miljarder, säger han. En sådan utbyggnad ligger kanske 15 år framåt i tiden.

Och allt talar än så länge för att den kostnaden inte kommer att hamna hos staten – utan hos transportföretagarna.

– Förmodligen får man titta på en modell där de som är med och tjänar på det här också är med och betalar, säger Anna Johansson (S).

Varken hon eller Gunnar Asplund tror dock att någon kommer klaga.

– Elen är så pass mycket billigare än andra drivmedel, säger Gunnar Asplund.

– De som kör får vara med och betala men det kommer ändå att bli billigare för dem – så de kommer inte ens märka att de betalar.

 

Tor Gasslander

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

Illustration till Fossilfri framtid

Godstransporter utan olja

Fokus: Framtiden. Hur ska godset fraktas 2030? På lastbil? Eller med tåg, båt, flyg? Vilket drivmedel gäller?

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.