Åkeri plundrades på bilar – i dag föll domarna

Helsingborgsåkeriet Tornado transport, senare omdöpt till Linkway, lurade inte bara chaufförerna. I dag, fredag, dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse för att ha plundrat bolaget på lastbilar. De belånade eller leasade fordonen såldes i Irak och Iran. Fortfarande är 21 bilar spårlöst borta.

Tornado startades 2005 av makarna P.K och M.K. Det började i liten skala med hustrun M.K som formell företrädare för bolaget och maken P.K som chaufför och den egentlige huvudmannen.

Verksamheten växte snabbt till ett åkeri med uppåt 45 dragbilar och en omsättning på 35 miljoner kronor. Bland kunderna fanns speditörerna Freja och Ecotrans.

Tornado blev en följetong hos Transports Helsingborgsavdelning. En rad förare kontaktade facket och vittnade om utebliven lön och systematisk press att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Under 2014 bytte Tornado namn till Linkway Trans. Vintern 2015 stoppade EU:s gränspolis Tornadomärkta dragbilar som var på väg att köras ut ur Rumänien och Bulgarien.

Ekobrottspolisen kopplades in och kunde nysta upp en härva av snabba ägarbyten, märkliga transaktioner och försvunna bilar.

I somras häktades makarna P.K och M.K vid Helsingborgs tingsrätt. Kort därefter gick Linkway i konkurs. I samma veva häktades även A.A – en 47-årig man som enligt åklagaren fått agera både målvakt och medhjälpare när åkeriet skulle plundras.

Den 85 sidor långa domen är sorglustig läsning. Tingsrätten anser att det är bevisat att maken P.K och A.A både kört bilar själva och beordrat anställda chaufförer att köra dem ur Sverige. Med syfte att via mellanhänder sälja fordonen i Iran och Irak.

Bara under tre månader förra vintern gick 34 bilar med färja över till Polen.

I dag saknas 21 fordon. Av de övriga 24 har några hittas utomlands eller övergivna i Sverige.

När rättegången inleddes strax före jul stod sex personer inför skranket. De har alla haft ledande positioner i Linkway, under kortare eller längre perioder.

Domstolen valde att fria tre av de åtalade. Men båda makarna och A.A döms tre till tre år och sex månaders fängelse för olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenärer. Trion får också näringsförbud i fem år.

De dömda har tre veckor på sig att överklaga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.