Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.
Close
Shahab Enferadi (mitten) hade med sig Thomas Grundell och Kjell Ståhl från Transports Västeråsavdelning till tingsrätten.
Close

Åkaren uteblev från rättegången

Rättstvist. I april stämdes chauffören Shahab Enferadi på 336 000 kronor i skadestånd för att han inte jobbade under uppsägningstiden på Wermdö flistransporter. Den 7 september skulle parterna mötas i tingsrätten. Men arbetsgivaren dök aldrig upp.

– Det känns märkligt. Det har självklart varit jobbigt att ha ett skadeståndskrav hängande över sig. Åkaren kunde väl åtminstone ha ringt upp domstolen och meddelat att han inte kommer, säger Shahab.

I vintras fick han anställning på Wermdö flistransporter, som ligger i Fjärdhundra, Enköping. Bolaget hade redan då stora ekonomiska problem. Nu i september var skulden uppe i 1,3 miljoner hos Kronofogden.

När Shahab Enferadi fick jobbet var han relativt färsk som yrkesförare och han såg fram mot att få prova på fliskörning. Men jobbet var stressigt och arbetsdagarna långa. När lönebeskedet kom fattades minst 50-60 timmar. Shahab valde att omedelbart hoppa av.

Det ledde till att han inte fick någon lön alls, inte ens för de 144 timmar som åkeriet hävdar att han arbetat.

Shahab svalde besvikelsen, men ett par veckor senare fick han en ny kalldusch. Då kom en stämningsansökan från Uppsala tingsrätt. Wermdö flistransporter krävde honom på 336 000 kronor. Det var den intäkt åkeriet påstod att man förlorat genom att Shahab klev av direkt – utan att jobba under de två månaders uppsägningstid som företaget anser gällde.

Shahab Enferadi kontaktade Transport och fick hjälp att skriva en inlagda till domstolen. Där påpekar han att det faktiskt inte fanns någon uppsägningstid alls, eftersom han var provanställd, utan kollektivavtal.

Shahab är inte ensam om att ha problem med Wermdö flistransporter. Flera andra chaufförer har ringt Transport och berättat om liknande erfarenheter.

När Shahab åkte till Uppsala tingsrätt hade han med sig ombudsman Kjell Ståhl och Västeråsavdelningens handläggare Thomas Grundell. Trion gick in till rätten, som undrade var åkaren – Jesper Elfver – fanns.

Efter 15 minuters väntan hade åkaren fortfarande inte kommit eller hört av sig. Rätten avkunnade då en så kallad tredskodom. Den innebär att skadeståndskravet inte kommer att prövas. Såvida inte Jesper Elfver överklagar domen.

Transportarbetaren har sökt Jesper Elfver via telefon och sms upprepade gånger. Han väljer att svara med ett kort sms, där allt som rör Shahab Enferadi skylls på Ellinor Grafström (läs Jag blev otroligt manipulerad).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Transportarbetarens logga

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.

Transportarbetarens logga

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.