Åkare sålde leasade bilar utomlands

Helsingborgsåkeriet Linkway trans, tidigare Tornado, lurade inte bara chaufförer på lön. I januari dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse vardera för att ha plundrat bolaget på lastbilar. Många av åkeriets 45 belånade eller leasade fordon såldes i Iran eller Irak. Fortfarande är 21 dragbilar spårlöst borta.

– Det handlar om grov ekonomisk brottslighet. För åkeribranschen är det förstås positivt att den sortens entreprenörer hamnar bakom lås och bom, säger Jörgen Danielsson, före detta ombudsman som drev flera lönetvister mot åkeriet.

Tornado startades 2005 av makarna PK och MK. Det började i liten skala med hustrun MK som formell företrädare och maken PK som chaufför och den egentlige huvudmannen.

Verksamheten växte snabbt till ett åkeri med som mest 45 dragbilar och en omsättning på 35 miljoner kronor. Bland kunderna fanns speditörerna Freja och Ecotrans.

Tornado blev en följetong hos Transports Helsingborgsavdelning. En rad förare kontaktade facket och vittnade om utebliven lön och systematisk press att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Under 2014 bytte Tornado namn till Linkway Trans. Vintern 2015 stoppade EU:s gränspolis Tornadomärkta dragbilar som var på väg att köras ut ur Rumänien och Bulgarien.

Ekobrottspolisen kopplades in och kunde nysta upp en härva av snabba ägarbyten, märkliga transaktioner och bilar som olovligen sålts eller var på väg att säljas utomlands.

I somras häktades makarna P K och M K vid Helsingborgs tingsrätt. Kort därefter gick Linkway i konkurs. I samma veva häktades även A A – en 47-årig man som enligt åklagaren fått agera både målvakt och medhjälpare när åkeriet skulle plundras.

Den 66 sidor långa domen är sorglustig läsning. Tingsrätten anser att det är bevisat att maken P K och A A både kört bilar och beordrat anställda chaufförer att köra dem ur Sverige. Med syfte att via mellanhänder sälja fordonen i Iran och Irak.

Enligt åklagaren var målet att sälja alla lastbilar, trots att de var leasade eller inte slutbetalda. Bara under tre månader förra vintern gick 34 bilar med färja över till Polen.

Av åkeriets totalt 45 fordon saknas fortfarande 21. Tolv av dessa har passerat Rumäniens eller Bulgariens gräns, har polisen kunnat konstatera.

Sammanlagt 24 fordon har hittats och återtagits – de flesta i Polen eller Bulgarien. En handfull bilar återfanns övergivna i Sverige.

När rättegången inleddes strax före jul stod sex personer inför skranket. De har alla haft ledande positioner i Linkway, under kortare eller längre perioder.

Domstolen valde att fria tre av de åtalade. Men båda makarna och A A döms till tre år och sex månaders fängelse för olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenärer. Trion får också näringsförbud i fem år.

De dömda hade fram till den 19 februari på sig att överklaga till hovrätten.

Jörgen Danielsson, numera pensionerad ombudsman, ägnade många timmar åt chaufförer som lurats på lön hos Tornado. Han är inte överraskad över de märkliga turerna i företaget:

– Åkeribranschen är en tacksam bransch för den som vill ägna sig åt ekobrott. Vinsterna är visserligen små, men redan från starten omsätts stora pengar. En enda dragbil genererar omkring en miljon i omsättning.

– Det krävs varken kunskap eller kapital för att sparka i gång ett åkeri heller. Speditören fixar kunder, trafikledning och dieselkort. Chaufförerna står för resten av den nödvändiga kompetensen. Staten är bussig nog att låta alltihop rulla i ett helt år, innan någon redovisning krävs in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.