Close
Agne Ingvardsson jobbade som väktare i många år. Han gick med i Sverigedemokraterna 2013 och som aktiv SD-politiker blev han utesluten ur Transport. 2017 blev han utesluten även ur SD.
Close

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

– Inte av ideologiska skäl i första hand, utan för att partiet är väldigt toppstyrt och odemokratiskt. Vi fick inte ens skriva insändare, utan att de först skulle godkännas uppifrån, förtydligar han.

Agne Ingvardsson är numera pensionär, men han har en lång karriär bakom sig som väktare och fackligt aktiv i Transport. I många år var rösten på Socialdemokraterna självklar, men inför valet 2014 var det stopp. Han bytte parti och klev upp som förstanamn på SD:s vallista i Osby kommun.

– Jag sticker inte under stol med att jag var, och är, kritisk mot den förda invandringspolitiken. Vi har tagit in för många invandrare och vi klarar inte integrationen.

– Men jag ställde egentligen inte upp på SD:s grundhållning i invandringsfrågan, varken då eller nu. Den är för extrem.

Som exempel tar Agne Ingvardsson båtflyktingarna. Han skrev en insändare som kritiserade EU-ländernas flathet och ovilja att hjälpa människor som riskerade livet på Medelhavet.

Han säger:

– Den insändaren föll inte i god jord hos SD-ledningen. Min ståndpunkt avvek från partilinjen.

Agne Ingvardsson upplevde mer och mer att det var lågt i tak i SD. Han fick reprimander för att han ställde frågor eller uttalade sig i fullmäktige eller på nämndmöten.

– Vår gruppledare klargjorde också att jag inte fick uttala mig i medier. Det kändes konstigt. Jag gillar att debattera och har skrivit många insändare genom åren. Nu skulle de först genomgå censuren.

– Det värsta var hur man behandlade oliktänkande. De som hade avvikande uppfattningar blev utfrysta. Det märkte jag nästan omgående.

En bit in på 2017 hade klimatet hårdnat i den lokala SD-föreningen. Agne Ingvardsson fick veta att partiet startat en uteslutningsärende riktat mot honom.

Han valde att hoppa av innan uteslutningen formellt var klar.

– Fast jag behöll de uppdrag jag hade hela mandatperioden ut. Som politisk vilde.

Agne har fortfarande kontakt med andra före detta SD-politiker, som lämnat partiet av samma orsaker.

– Toppstyrning och elitism, upprepar Agne. Det är bara utvalda ledare som får höja rösten. Övriga ska sitta tysta och rösta som de blir tillsagda. Jag känner flera som blivit uteslutna på väldigt lösa grunder.

– Det handlar mycket om kontrollbehov. Är du för duktig som lokalpolitiker blir du ett hot. Under fyra år gick jag på vartenda möte, utom ett! I regel lämnar SD tomma stolar efter sig i kommunerna, när de som valts in ledsnar. Det finns inget riktigt engagemang.

Är det inte samma sak i andra politiska partier? Att det är viktigt att följa en partilinje? SD har ju haft en del problem med vildhjärnor…

– Jo, visst. Det finns nog partipiskor i de andra också. Men jag upplever att det faktiskt var betydligt högre i tak i andra partier jag kom i kontakt med.

Varför ska Transports medlemmar låta bli att rösta på SD i det kommande EU-valet, anser du?

– I dag är SD ett parti bland andra i invandringsfrågan. Det finns ingen anledning att stödja ett parti som toppstyr och utesluter så många aktiva.

– Själv kommer jag nog att rösta på Socialdemokraterna igen. Jag ser inget annat alternativ. Men jag gillar inte den högersväng partiet gjort, här måste S-ledningen tänka om. Annars kommer ännu fler att rösta på SD.

Vad tänker du om Transports policy att utesluta aktiva företrädare för Sverigedemokraterna?

– Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Jag var själv kritisk när jag uteslöts ur facket och jag tror att det mest gynnar SD. Fast hade jag vetat hur det går till i SD hade jag aldrig gått med som medlem.

Transportarbetaren har kontaktat SD:s partikansli för en kommentar. Christian Krappedal, pressekreterare, svarar skriftligt via mejl:

”Som förtoendevald politiker förväntas man stå bakom partiets politik. Gör man inte det ska man inte heller vara medlem hos oss, än mindre ha en position som företrädare. Vår politik är en fråga som diskuteras öppet och antas gemensamt på våra Landsdagar, vilket är namnet på vår partikongress. Vi känner inte igen den bild som Ingvardsson väljer att beskriva.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.