Close
Agne Ingvardsson jobbade som väktare i många år. Han gick med i Sverigedemokraterna 2013 och som aktiv SD-politiker blev han utesluten ur Transport. 2017 blev han utesluten även ur SD.
Close

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

– Inte av ideologiska skäl i första hand, utan för att partiet är väldigt toppstyrt och odemokratiskt. Vi fick inte ens skriva insändare, utan att de först skulle godkännas uppifrån, förtydligar han.

Agne Ingvardsson är numera pensionär, men han har en lång karriär bakom sig som väktare och fackligt aktiv i Transport. I många år var rösten på Socialdemokraterna självklar, men inför valet 2014 var det stopp. Han bytte parti och klev upp som förstanamn på SD:s vallista i Osby kommun.

– Jag sticker inte under stol med att jag var, och är, kritisk mot den förda invandringspolitiken. Vi har tagit in för många invandrare och vi klarar inte integrationen.

– Men jag ställde egentligen inte upp på SD:s grundhållning i invandringsfrågan, varken då eller nu. Den är för extrem.

Som exempel tar Agne Ingvardsson båtflyktingarna. Han skrev en insändare som kritiserade EU-ländernas flathet och ovilja att hjälpa människor som riskerade livet på Medelhavet.

Han säger:

– Den insändaren föll inte i god jord hos SD-ledningen. Min ståndpunkt avvek från partilinjen.

Agne Ingvardsson upplevde mer och mer att det var lågt i tak i SD. Han fick reprimander för att han ställde frågor eller uttalade sig i fullmäktige eller på nämndmöten.

– Vår gruppledare klargjorde också att jag inte fick uttala mig i medier. Det kändes konstigt. Jag gillar att debattera och har skrivit många insändare genom åren. Nu skulle de först genomgå censuren.

– Det värsta var hur man behandlade oliktänkande. De som hade avvikande uppfattningar blev utfrysta. Det märkte jag nästan omgående.

En bit in på 2017 hade klimatet hårdnat i den lokala SD-föreningen. Agne Ingvardsson fick veta att partiet startat en uteslutningsärende riktat mot honom.

Han valde att hoppa av innan uteslutningen formellt var klar.

– Fast jag behöll de uppdrag jag hade hela mandatperioden ut. Som politisk vilde.

Agne har fortfarande kontakt med andra före detta SD-politiker, som lämnat partiet av samma orsaker.

– Toppstyrning och elitism, upprepar Agne. Det är bara utvalda ledare som får höja rösten. Övriga ska sitta tysta och rösta som de blir tillsagda. Jag känner flera som blivit uteslutna på väldigt lösa grunder.

– Det handlar mycket om kontrollbehov. Är du för duktig som lokalpolitiker blir du ett hot. Under fyra år gick jag på vartenda möte, utom ett! I regel lämnar SD tomma stolar efter sig i kommunerna, när de som valts in ledsnar. Det finns inget riktigt engagemang.

Är det inte samma sak i andra politiska partier? Att det är viktigt att följa en partilinje? SD har ju haft en del problem med vildhjärnor…

– Jo, visst. Det finns nog partipiskor i de andra också. Men jag upplever att det faktiskt var betydligt högre i tak i andra partier jag kom i kontakt med.

Varför ska Transports medlemmar låta bli att rösta på SD i det kommande EU-valet, anser du?

– I dag är SD ett parti bland andra i invandringsfrågan. Det finns ingen anledning att stödja ett parti som toppstyr och utesluter så många aktiva.

– Själv kommer jag nog att rösta på Socialdemokraterna igen. Jag ser inget annat alternativ. Men jag gillar inte den högersväng partiet gjort, här måste S-ledningen tänka om. Annars kommer ännu fler att rösta på SD.

Vad tänker du om Transports policy att utesluta aktiva företrädare för Sverigedemokraterna?

– Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Jag var själv kritisk när jag uteslöts ur facket och jag tror att det mest gynnar SD. Fast hade jag vetat hur det går till i SD hade jag aldrig gått med som medlem.

Transportarbetaren har kontaktat SD:s partikansli för en kommentar. Christian Krappedal, pressekreterare, svarar skriftligt via mejl:

”Som förtoendevald politiker förväntas man stå bakom partiets politik. Gör man inte det ska man inte heller vara medlem hos oss, än mindre ha en position som företrädare. Vår politik är en fråga som diskuteras öppet och antas gemensamt på våra Landsdagar, vilket är namnet på vår partikongress. Vi känner inte igen den bild som Ingvardsson väljer att beskriva.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.