Niclas Thunborg.
Close
Niclas Thunborg har fått vänta orimligt länge på beslutet, medger Afa.
Close

Afa erkänner att ärendet inte hanterats rätt

– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.

Afa-försäkringarna gäller för alla LO-arbetare som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De ska skydda vid bland annat långtidssjukdom, uppsägning och arbetsskador.

Den som får en arbetsskada godkänd av försäkringskassan har rätt till kompletterade ersättning från Afa-försäkringen TFA (Tilläggsförsäkring vid arbetsskada).

På LO-TCO Rättsskydd är Niclas Thunborgs jurist långtidssjukskriven. Enhetschef Clas Jansson uppger att Rättsskyddet trycker på hos Afa, som begärt fram fler handlingar som kan styrka invaliditetsgraden. Afa har hittills bara accepterat en betydligt lägre nivå än vad Niclas Thunborgs egen läkare kommit fram till.

Afa har fått hård kritik för långa handläggningstider. Varför är det så lång väntan innan ersättningarna betalas ut?

Niclas Thunborgs Afa-handläggare, den senaste i raden, heter Sonja Rylander. Hon svarar inte på frågor från medierna. Inte ens när Thunborg skiver en fullmakt till Transportarbetaren.

Till slut blir det Afa:s pressavdelning som får bollen. Även härifrån kommer det kortfattade svaret till slut per mejl:

”Nu har vi tittat närmare på ärendet och vi kan konstatera att det inte har hanterats rätt från vår sida. Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Vi kommer att göra vårt bästa för att försöka snabba på processen.

Camilla Arvenberg, pressinformatör”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Larsson:
    25 november, 2017

    Artikeln är skriven 28/6 2016. Idag har vi 25/11 2017. Och Äta fortsätter sina långa handläggningstider. Om två månader har vårat ärende legat i två år. Vi ringde till Afa för en månad sedan och frågade hur lång tid det tar. Hon bara skrattade och sa: det vill ni inte veta.
    ???? Jag fick en smärre chock. Sitter här idag och vet inte vem jag ska ta kontakt med.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.