Niclas Thunborg.
Close
Niclas Thunborg har fått vänta orimligt länge på beslutet, medger Afa.
Close

Afa erkänner att ärendet inte hanterats rätt

– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.

Afa-försäkringarna gäller för alla LO-arbetare som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De ska skydda vid bland annat långtidssjukdom, uppsägning och arbetsskador.

Den som får en arbetsskada godkänd av försäkringskassan har rätt till kompletterade ersättning från Afa-försäkringen TFA (Tilläggsförsäkring vid arbetsskada).

På LO-TCO Rättsskydd är Niclas Thunborgs jurist långtidssjukskriven. Enhetschef Clas Jansson uppger att Rättsskyddet trycker på hos Afa, som begärt fram fler handlingar som kan styrka invaliditetsgraden. Afa har hittills bara accepterat en betydligt lägre nivå än vad Niclas Thunborgs egen läkare kommit fram till.

Afa har fått hård kritik för långa handläggningstider. Varför är det så lång väntan innan ersättningarna betalas ut?

Niclas Thunborgs Afa-handläggare, den senaste i raden, heter Sonja Rylander. Hon svarar inte på frågor från medierna. Inte ens när Thunborg skiver en fullmakt till Transportarbetaren.

Till slut blir det Afa:s pressavdelning som får bollen. Även härifrån kommer det kortfattade svaret till slut per mejl:

”Nu har vi tittat närmare på ärendet och vi kan konstatera att det inte har hanterats rätt från vår sida. Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Vi kommer att göra vårt bästa för att försöka snabba på processen.

Camilla Arvenberg, pressinformatör”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Larsson:
    25 november, 2017

    Artikeln är skriven 28/6 2016. Idag har vi 25/11 2017. Och Äta fortsätter sina långa handläggningstider. Om två månader har vårat ärende legat i två år. Vi ringde till Afa för en månad sedan och frågade hur lång tid det tar. Hon bara skrattade och sa: det vill ni inte veta.
    ???? Jag fick en smärre chock. Sitter här idag och vet inte vem jag ska ta kontakt med.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.