Niclas Thunborg.
Close
Niclas Thunborg har fått vänta orimligt länge på beslutet, medger Afa.
Close

Afa erkänner att ärendet inte hanterats rätt

– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.

Afa-försäkringarna gäller för alla LO-arbetare som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De ska skydda vid bland annat långtidssjukdom, uppsägning och arbetsskador.

Den som får en arbetsskada godkänd av försäkringskassan har rätt till kompletterade ersättning från Afa-försäkringen TFA (Tilläggsförsäkring vid arbetsskada).

På LO-TCO Rättsskydd är Niclas Thunborgs jurist långtidssjukskriven. Enhetschef Clas Jansson uppger att Rättsskyddet trycker på hos Afa, som begärt fram fler handlingar som kan styrka invaliditetsgraden. Afa har hittills bara accepterat en betydligt lägre nivå än vad Niclas Thunborgs egen läkare kommit fram till.

Afa har fått hård kritik för långa handläggningstider. Varför är det så lång väntan innan ersättningarna betalas ut?

Niclas Thunborgs Afa-handläggare, den senaste i raden, heter Sonja Rylander. Hon svarar inte på frågor från medierna. Inte ens när Thunborg skiver en fullmakt till Transportarbetaren.

Till slut blir det Afa:s pressavdelning som får bollen. Även härifrån kommer det kortfattade svaret till slut per mejl:

”Nu har vi tittat närmare på ärendet och vi kan konstatera att det inte har hanterats rätt från vår sida. Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Vi kommer att göra vårt bästa för att försöka snabba på processen.

Camilla Arvenberg, pressinformatör”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Larsson:
    25 november, 2017

    Artikeln är skriven 28/6 2016. Idag har vi 25/11 2017. Och Äta fortsätter sina långa handläggningstider. Om två månader har vårat ärende legat i två år. Vi ringde till Afa för en månad sedan och frågade hur lång tid det tar. Hon bara skrattade och sa: det vill ni inte veta.
    ???? Jag fick en smärre chock. Sitter här idag och vet inte vem jag ska ta kontakt med.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.