AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

I mars tecknade Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. Det skedde efter flera år av tuffa motsättningar, strejker och lockouter i Göteborgs containerhamn.

Nu ska innehållet i avtalet prövas av Arbetsdomstolen sedan arbetsgivarna i containerhamnen, APM Terminals, vägrat att teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet eller förhandla om detta med dem.

Tvisten gäller dels schemaläggning av skiftarbete, dels bemanning av lyftkranar i hamnen.

Enligt arbetsgivaren styrs arbetsvillkoren i hamnen av Transports kollektivavtal, som tecknades först. Därför har man förhandlat och tecknat lokala avtal med Transport i de omtvistade frågorna.

Hamnarbetarförbundets avtal är vad arbetsmarknadsexperter i dagligt tal kallar andrahandsavtal och underordnat Transports först tecknade avtal.

Juristen Erland Olauson är inte förvånad över arbetsgivarens agerande. Han konstaterar att Hamnarbetarförbundet var väl medvetet om innehållet i Transports riksavtal när man skrev under sitt likalydande kollektivavtal.

Mot den bakgrunden kan arbetsgivarna inte låta deras medlemmar få andra villkor än vad Transport har i sitt avtal.

− Om jag kommer överens med en person om att sälja en bil med vissa villkor kan jag sedan inte komma överens med någon annan om att sälja samma bil med andra villkor eller att avtalet med den första personen ska ändras, förklarar han.

Erland Olauson är före detta avtalssekreterare på LO och var ordförande i juristgruppen när parterna gemensamt tog fram förslaget till ändrad konflikträtt med anledning av stridigheterna i Göteborgs hamn.

− Med tanke på Arbetsdomstolens tidigare praxis känner jag mig ganska säker på att principen om det först tecknade avtalet gäller.

Han bedömer också att arbetsgivarna därför knappast kan blir skadeståndsskyldiga för att de inte förhandlat om lokala avtal med Hamnarbetarförbundet.

− Om Arbetsdomstolen av något skäl ändrar den praxis som hittills har gällt skulle det vara uppseendeväckande, men inget kan uteslutas här i världen, tillägger Olauson.

Hamnarbetarförbundet och APM Terminals har genomfört tvisteförhandlingar om tolkningen av kollektivavtalet lokalt och centralt utan att bli överens.

En fällande dom kan kosta APM Terminals en halv miljon kronor i skadestånd.

Enligt Arbetsdomstolen är det inte troligt att målen kommer upp i rätten förrän nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Transportarbetarens logga

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Transportarbetarens logga

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.