Bussföraren Örjan Kristensson.
Close
”A-kassans regler är helsnurriga. Är det bättre att jag är arbetslös än jobbar? Jag vill ju jobba”, säger bussföraren Örjan Kristensson.
Close

A-kassans regler en kalldusch

Busschaufförer. Örjan Kristensson kör turnébuss. Uppdragsgivarna kräver att han har eget företag och fakturerar sin lön. Men så tröt uppdragen, Örjan begärde a-kassa och fick en kalldusch.

Låt oss ta det från början. Örjan Kristensson har jobbat som bussförare i 14 år. Han började som anställd, men har under senare år gått över till att köra artister och musikband. Bussen han nu rattar ägs av ett band, som Örjan jobbar mest för.

Arbetsmarknaden har förändrats och i dag begär hans uppdragsgivare att han ska ha eget företag och själv fakturera sin lön, betala in skatt, sociala avgifter och försäkringar.

Så är det för många långfärdschaufförer som kör exempelvis artister, turister och idrottslag, hävdar Örjan. På så sätt slipper beställarna både arbetsgivaransvar och administration.

– Det har varit så i många år och det är väl bara att acceptera. Har beställaren en chaufför med eget företag och en utan väljer han självklart den som själv fakturerar.

Men när uppdragen glesnade och Örjan Kristensson vände sig till a-kassan för att begära ersättning upptäckte han att kassans bestämmelser inte alls är anpassade till hans arbetssituation.

– Reglerna är helt snurriga, tycker Örjan som helst av allt skulle vilja ha tryggheten av en anställning med fast lön, pension och försäkringar.

Som tidigare.

I korthet går a-kassans regler ut på att han bara får göra ett enda inhopp om en uppdragsgivare hör av sig om en körning.

Samtidigt måste Örjan lägga sin firma vilande om han begär arbetslöshetsersättning. ”Väcker” han sin firma ur vilan för ännu ett tillfälligt uppdrag, inom en femårsperiod, ryker ersättningen.

– Jag har hamnat i moment 22, utbrister Örjan.

Ska han hoppa på ett uppdrag när en artist ringer, är frågan. Eller tacka nej, för att få ersättning och säkra pengar till mat och husrum? Körningarna av musiker till olika festivaler och framträdanden
pågår sällan så länge, oftast bara under några intensiva dagar, påpekar han.

– Myndigheter och politiker vill ju att folk ska jobba och jag vill inget hellre än att köra! Men nu sätter de krokben för mig och hindrar mig att arbeta, fakturera och få ut min lön.

Bussen som Örjan brukar köra är nu inlämnad för renovering. Men han hoppas kunna ligga på vägarna med musiker och artister så snart som möjligt igen.

Han stortrivs med jobbet, som kräver ett stort mått av servicekänsla i bussar som numera är som rullande hotell.

– Jag borde kunna ta några fler körningar än en. Självklart begär jag ingen a-kasseersättning för de dagarna! Jag hade aldrig trott att jag inte skulle få a-kassa för en begränsad period, innan jobben börjar komma igen.

Berit Andersson är biträdande föreståndare på Transports a-kassa. Hon håller med om att reglerna kan uppfattas som stelbenta, men förklarar att de styrs av lagen om arbetslöshetsförsäkring.

– Nu finns massor av egenanställda och egenföretagare så lagen kan behöva reformeras. Kommer det nya domar så kan man ju ändra praxis. Den som vill ha en förändring får försöka påverka regering och riksdag, säger Berit

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.