Bussföraren Örjan Kristensson.
Close
”A-kassans regler är helsnurriga. Är det bättre att jag är arbetslös än jobbar? Jag vill ju jobba”, säger bussföraren Örjan Kristensson.
Close

A-kassans regler en kalldusch

Busschaufförer. Örjan Kristensson kör turnébuss. Uppdragsgivarna kräver att han har eget företag och fakturerar sin lön. Men så tröt uppdragen, Örjan begärde a-kassa och fick en kalldusch.

Låt oss ta det från början. Örjan Kristensson har jobbat som bussförare i 14 år. Han började som anställd, men har under senare år gått över till att köra artister och musikband. Bussen han nu rattar ägs av ett band, som Örjan jobbar mest för.

Arbetsmarknaden har förändrats och i dag begär hans uppdragsgivare att han ska ha eget företag och själv fakturera sin lön, betala in skatt, sociala avgifter och försäkringar.

Så är det för många långfärdschaufförer som kör exempelvis artister, turister och idrottslag, hävdar Örjan. På så sätt slipper beställarna både arbetsgivaransvar och administration.

– Det har varit så i många år och det är väl bara att acceptera. Har beställaren en chaufför med eget företag och en utan väljer han självklart den som själv fakturerar.

Men när uppdragen glesnade och Örjan Kristensson vände sig till a-kassan för att begära ersättning upptäckte han att kassans bestämmelser inte alls är anpassade till hans arbetssituation.

– Reglerna är helt snurriga, tycker Örjan som helst av allt skulle vilja ha tryggheten av en anställning med fast lön, pension och försäkringar.

Som tidigare.

I korthet går a-kassans regler ut på att han bara får göra ett enda inhopp om en uppdragsgivare hör av sig om en körning.

Samtidigt måste Örjan lägga sin firma vilande om han begär arbetslöshetsersättning. ”Väcker” han sin firma ur vilan för ännu ett tillfälligt uppdrag, inom en femårsperiod, ryker ersättningen.

– Jag har hamnat i moment 22, utbrister Örjan.

Ska han hoppa på ett uppdrag när en artist ringer, är frågan. Eller tacka nej, för att få ersättning och säkra pengar till mat och husrum? Körningarna av musiker till olika festivaler och framträdanden
pågår sällan så länge, oftast bara under några intensiva dagar, påpekar han.

– Myndigheter och politiker vill ju att folk ska jobba och jag vill inget hellre än att köra! Men nu sätter de krokben för mig och hindrar mig att arbeta, fakturera och få ut min lön.

Bussen som Örjan brukar köra är nu inlämnad för renovering. Men han hoppas kunna ligga på vägarna med musiker och artister så snart som möjligt igen.

Han stortrivs med jobbet, som kräver ett stort mått av servicekänsla i bussar som numera är som rullande hotell.

– Jag borde kunna ta några fler körningar än en. Självklart begär jag ingen a-kasseersättning för de dagarna! Jag hade aldrig trott att jag inte skulle få a-kassa för en begränsad period, innan jobben börjar komma igen.

Berit Andersson är biträdande föreståndare på Transports a-kassa. Hon håller med om att reglerna kan uppfattas som stelbenta, men förklarar att de styrs av lagen om arbetslöshetsförsäkring.

– Nu finns massor av egenanställda och egenföretagare så lagen kan behöva reformeras. Kommer det nya domar så kan man ju ändra praxis. Den som vill ha en förändring får försöka påverka regering och riksdag, säger Berit

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.