Bussföraren Örjan Kristensson.
Close
”A-kassans regler är helsnurriga. Är det bättre att jag är arbetslös än jobbar? Jag vill ju jobba”, säger bussföraren Örjan Kristensson.
Close

A-kassans regler en kalldusch

Busschaufförer. Örjan Kristensson kör turnébuss. Uppdragsgivarna kräver att han har eget företag och fakturerar sin lön. Men så tröt uppdragen, Örjan begärde a-kassa och fick en kalldusch.

Låt oss ta det från början. Örjan Kristensson har jobbat som bussförare i 14 år. Han började som anställd, men har under senare år gått över till att köra artister och musikband. Bussen han nu rattar ägs av ett band, som Örjan jobbar mest för.

Arbetsmarknaden har förändrats och i dag begär hans uppdragsgivare att han ska ha eget företag och själv fakturera sin lön, betala in skatt, sociala avgifter och försäkringar.

Så är det för många långfärdschaufförer som kör exempelvis artister, turister och idrottslag, hävdar Örjan. På så sätt slipper beställarna både arbetsgivaransvar och administration.

– Det har varit så i många år och det är väl bara att acceptera. Har beställaren en chaufför med eget företag och en utan väljer han självklart den som själv fakturerar.

Men när uppdragen glesnade och Örjan Kristensson vände sig till a-kassan för att begära ersättning upptäckte han att kassans bestämmelser inte alls är anpassade till hans arbetssituation.

– Reglerna är helt snurriga, tycker Örjan som helst av allt skulle vilja ha tryggheten av en anställning med fast lön, pension och försäkringar.

Som tidigare.

I korthet går a-kassans regler ut på att han bara får göra ett enda inhopp om en uppdragsgivare hör av sig om en körning.

Samtidigt måste Örjan lägga sin firma vilande om han begär arbetslöshetsersättning. ”Väcker” han sin firma ur vilan för ännu ett tillfälligt uppdrag, inom en femårsperiod, ryker ersättningen.

– Jag har hamnat i moment 22, utbrister Örjan.

Ska han hoppa på ett uppdrag när en artist ringer, är frågan. Eller tacka nej, för att få ersättning och säkra pengar till mat och husrum? Körningarna av musiker till olika festivaler och framträdanden
pågår sällan så länge, oftast bara under några intensiva dagar, påpekar han.

– Myndigheter och politiker vill ju att folk ska jobba och jag vill inget hellre än att köra! Men nu sätter de krokben för mig och hindrar mig att arbeta, fakturera och få ut min lön.

Bussen som Örjan brukar köra är nu inlämnad för renovering. Men han hoppas kunna ligga på vägarna med musiker och artister så snart som möjligt igen.

Han stortrivs med jobbet, som kräver ett stort mått av servicekänsla i bussar som numera är som rullande hotell.

– Jag borde kunna ta några fler körningar än en. Självklart begär jag ingen a-kasseersättning för de dagarna! Jag hade aldrig trott att jag inte skulle få a-kassa för en begränsad period, innan jobben börjar komma igen.

Berit Andersson är biträdande föreståndare på Transports a-kassa. Hon håller med om att reglerna kan uppfattas som stelbenta, men förklarar att de styrs av lagen om arbetslöshetsförsäkring.

– Nu finns massor av egenanställda och egenföretagare så lagen kan behöva reformeras. Kommer det nya domar så kan man ju ändra praxis. Den som vill ha en förändring får försöka påverka regering och riksdag, säger Berit

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.