Bussföraren Örjan Kristensson.
Close
”A-kassans regler är helsnurriga. Är det bättre att jag är arbetslös än jobbar? Jag vill ju jobba”, säger bussföraren Örjan Kristensson.
Close

A-kassans regler en kalldusch

Busschaufförer. Örjan Kristensson kör turnébuss. Uppdragsgivarna kräver att han har eget företag och fakturerar sin lön. Men så tröt uppdragen, Örjan begärde a-kassa och fick en kalldusch.

Låt oss ta det från början. Örjan Kristensson har jobbat som bussförare i 14 år. Han började som anställd, men har under senare år gått över till att köra artister och musikband. Bussen han nu rattar ägs av ett band, som Örjan jobbar mest för.

Arbetsmarknaden har förändrats och i dag begär hans uppdragsgivare att han ska ha eget företag och själv fakturera sin lön, betala in skatt, sociala avgifter och försäkringar.

Så är det för många långfärdschaufförer som kör exempelvis artister, turister och idrottslag, hävdar Örjan. På så sätt slipper beställarna både arbetsgivaransvar och administration.

– Det har varit så i många år och det är väl bara att acceptera. Har beställaren en chaufför med eget företag och en utan väljer han självklart den som själv fakturerar.

Men när uppdragen glesnade och Örjan Kristensson vände sig till a-kassan för att begära ersättning upptäckte han att kassans bestämmelser inte alls är anpassade till hans arbetssituation.

– Reglerna är helt snurriga, tycker Örjan som helst av allt skulle vilja ha tryggheten av en anställning med fast lön, pension och försäkringar.

Som tidigare.

I korthet går a-kassans regler ut på att han bara får göra ett enda inhopp om en uppdragsgivare hör av sig om en körning.

Samtidigt måste Örjan lägga sin firma vilande om han begär arbetslöshetsersättning. ”Väcker” han sin firma ur vilan för ännu ett tillfälligt uppdrag, inom en femårsperiod, ryker ersättningen.

– Jag har hamnat i moment 22, utbrister Örjan.

Ska han hoppa på ett uppdrag när en artist ringer, är frågan. Eller tacka nej, för att få ersättning och säkra pengar till mat och husrum? Körningarna av musiker till olika festivaler och framträdanden
pågår sällan så länge, oftast bara under några intensiva dagar, påpekar han.

– Myndigheter och politiker vill ju att folk ska jobba och jag vill inget hellre än att köra! Men nu sätter de krokben för mig och hindrar mig att arbeta, fakturera och få ut min lön.

Bussen som Örjan brukar köra är nu inlämnad för renovering. Men han hoppas kunna ligga på vägarna med musiker och artister så snart som möjligt igen.

Han stortrivs med jobbet, som kräver ett stort mått av servicekänsla i bussar som numera är som rullande hotell.

– Jag borde kunna ta några fler körningar än en. Självklart begär jag ingen a-kasseersättning för de dagarna! Jag hade aldrig trott att jag inte skulle få a-kassa för en begränsad period, innan jobben börjar komma igen.

Berit Andersson är biträdande föreståndare på Transports a-kassa. Hon håller med om att reglerna kan uppfattas som stelbenta, men förklarar att de styrs av lagen om arbetslöshetsförsäkring.

– Nu finns massor av egenanställda och egenföretagare så lagen kan behöva reformeras. Kommer det nya domar så kan man ju ändra praxis. Den som vill ha en förändring får försöka påverka regering och riksdag, säger Berit

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.