Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: John Antonsson Emil Grape, till vänster, är terminalarbetare i Arlöv. Björn Zettervall, till höger, är lastbilschaufför i Ljusdal.

Transportavtalet – så går snacket

Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.

Emil Grape jobbar på terminalen DHL Freight i Arlöv. Han är en av de vanliga medlemmar som fick sitta med i Transports förhandlingsdelegation. Emil Grape är särskilt nöjd med att avtalet gör vardagen tryggare för dem som jobbar på terminaler.

– Jag tycker att de åkerianställda har varit solidariska och osjälviska eftersom de backat upp oss i våra krav.

– För oss är det viktigt att det blir uppsägningstid när arbetsgivaren vill hyvla, hyvling av arbetstiderna är ett stort problem för många som jobbar på terminal. Jag tycker också att det är bra att arbetsgivaren inte får införa delade arbetspass utan en lokal förhandling. Människor har familj och privatliv, det är viktigt att veta vad man ska tjäna och att kunna planera vardagen.

Dagen efter att avtalet blev klart åkte Transportarbetaren till rastplatsen Mora stenar, strax söder om Uppsala. Solen sken och vinden blåste kallt. På just den rastplatsen var det inte särskilt många medlemmar i Transport den eftermiddagen. Björn Zettervall är inte med i facket, men är glad för det nya avtalet och säger att han tänker gå med i Transport snart. Han ska köra hemåt mot Ljusdal och är mycket nöjd med löneökningen.

– Det är ett stort plus, om man säger så. Det blir hur bra som helst. Jag tycker verkligen att facket gör ett bra jobb.

Samtidigt som Transportarbeten var ute på rastplatsen hör Torgny Lundberg från Arvidsjaur av sig. Han jobbar på ett åkeri och är allt annat än nöjd med den nya lönen.

– Efter skatt är det bara ett skrovmål i veckan, säger han.

Han tycker att Transport borde ha struntat i industrins märke och gått ut i strejk.

– Vad har industrifacken någonsin gjort för Transport? Vi borde ta ut tankbilarna i strejk, så stannar hela landet. Om jag går ur facket får jag mer netto än jag får från den här löneökningen, säger han.

Transportarbetaren ringer upp Kim Gewert i Värmland, han jobbar för Smålands logistik, ett av Sveriges största åkerier.  

– Jag tycker att lönelyftet är okej, men det är väl klart man vill tjäna mer pengar.

Särskilt glad är han för att avtalet är tre år.

– Jag tycker att det känns tryggare när båda parter vet hur det ska se ut i några år framåt. Då slipper vi att det är en massa tjafs och spekulationer varje år. Nu vet vi vad som gäller i flera år, vi har det svart på vitt, säger han.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-05-11
    av John Antonsson

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (1)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • TWF0dGlhcw==
    • Mattias 2017-05-12

    Ett avtal som följer industriavtalet är jag inte särskilt glad över, inom industri förekommer löneglidning det är inget som förekommer i vår bransch. Sen har vi premiekompensationen som inte har ökat något under mina 16 år som chaufför. Om vårt förbund inte strävar efter att göra det bättre för medlemmarna kan vi lika gärna lägga ner transport och bilda ett nytt förbund tillsammans med industri, på de viset kan vi kanske spara in några fackliga representanter. Mvh Mattias

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser