Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: Johanna Kvarnsell Erica Gäfvert och Erica Andersson Sundell har båda varit gravida under sin tid som anställda i containerhamnen i Gävle. Men trots att de har samma arbetsuppgifter har de fått helt olika besked när det gäller graviditetspenning.

Stora skillnader i
gravidas villkor

De har precis samma jobb, men fick helt olika bedömningar. Kranföraren Erica Andersson Sundells ansökan om graviditetspenning godkändes direkt. Men när kollegan Jessica Gäfvert tre månader senare skickade in sina papper till försäkringskassan blev det nej.


Gävle Containerterminal

Gävle Containerterminal är Sveriges tredje största hamn för containerhantering. När företaget startades 2006 var man mån om att anställa även kvinnor som hamnarbetare. I dag är knappt hälften av de anställda kvinnor.

Gävle containerhamn. Klockan börjar närma sig 14 och skiftbyte. När eftermiddagsskiftet börjar ska Erica Andersson Sundell ta hissen 25 meter upp i hamnkranen och börja lasta och lossa containrar.

I hamnens operationscentral står Jessica Gäfvert och försöker hänga med i hur gods, bilar och båtar rör sig in och ut ur hamnen. I snart åtta år har hon arbetat som truck- och kranförare. Nu provar hon på jobbet som planerare och arbetsledare för sina tidigare kollegor.

Både Erica och Jessica har precis kommit tillbaka till jobbet från föräldraledigheten. Men tiden fram till ledigheten skilde sig åt stort.

I Ericas fall ansåg försäkringskassan att hon inte kunde genomföra sitt jobb på grund av graviditeten och beviljade graviditetspenning de sista två månaderna. Jessica, med exakt samma arbetsuppgifter, fick ett helt annat besked. Arbetet var inte tillräckligt tungt för att hon skulle kunna få ersättning, trots att hon överklagade beslutet.

– Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Och vi skickade med exakt samma dokument från arbetsgivaren. Ändå fick jag nej, säger Jessica.

Graviditetspenningen infördes 1980, då med namnet havandeskapspenning, för att kvinnor med tunga jobb i industrin skulle kunna ta ledigt innan födseln. Reglerna utformades efter dåtidens arbetsmarknad och dåtidens kunskaper om risker i arbetsmiljön.

Med den tidens industrijobb i åtanke, var det framförallt tunga lyft man ville förskona gravida kvinnor från.

Att lyfta tungt är något som moderna hamnarbetare ofta slipper. Men det gör inte att arbetet som gravid truck- och kranförare är särskilt enkelt.

Jessica pekar upp mot en av hamnkranarnas förarhytter och berättar om rädslan för att kranen skulle stanna i fel läge de där sista månaderna som gravid. Kranföraren går vanligtvis i och ur förarhytten när kranen är i parkerat läge. Men om något händer och kranen fastnar i ett annat läge går det inte att nå bryggan som leder mellan hytten och hissen. Då måste föraren i stället klättra upp på hyttens tak och vidare upp till en annan utrymningsväg, via en smal passage, 25 meter ovanför marken.

– Den där passagen, den kommer man knappt igenom med gravidmage, säger Jessica.

Ett annat problem är arbetsställningen. Erica visar hur hon sitter när hon kör. Framåtlutat, med benen isär, för att till fullo kunna se containrarna genom det genomskinliga golvet i hytten.

Jessica förklara hur det känns när gravidmagen hela tiden trycks ihop av arbetsställningen.

– I början går det, då märker man ju inte så mycket av det. Men ju längre tid det går, desto större mage får man ju. Och sen börjar barnet sparka upp mot revbenen. Till slut blir man illamående, kroppen protesterar.

Jessica vet vad hon talar om. Hon har varit gravid två gånger under sin anställning i hamnen. 2010 föddes Jessicas första barn, en flicka. Även då fick hon avslag på sin ansökan om graviditetspenning.

Den gången slutade det med att Jessica fick ta sin sista månad semester när hon inte klarade av jobbet längre. Problemet var bara att det var sex veckor kvar till beräknad förlossning. Räddningen kom från oväntat håll. Dottern föddes för tidigt, så semesterdagarna räckte.

En situation som Jessica inte ville hamna i igen. Alternativet till att ta semester skulle vara att ta ut föräldrapenning två månader innan förlossningen. Men det skulle i så fall göra att tiden hemma med hennes nyfödda barn skulle bli kortare.

– Jag tycker det är fel. Jag anser att jag har rätt till graviditetspenning eftersom jag har de arbetsuppgifter jag har, säger hon.

Så Jessica gick hem och läste på. Och slogs av hur många riskfaktorer jobbet som kran- och truckförare innebär för gravida. Med arbetsmiljölagen i bagaget fick Jessica sin arbetsgivare att stänga av henne från arbetet på grund av risker för fostret i och med de vibrationer och det buller som kroppen utsätts för.

Erica och Jessica har fortfarande inte fått något bra svar på varför deras ansökan om graviditetspenning bedömdes så olika. Annat än att de hamnade hos olika handläggare.

Nu är Erica Andersson Sundell gravid igen. Trots att det är tre månader kvar till förlossningen börjar det bli tungt att jobba. Men hon räknar ner, ansökan om graviditetspenning är redan inskickad och det gick ju bra förra gången.

Men veckan efter besöket i hamnen får Transportarbetaren ett telefonsamtal. Det är Erica som ringer.

Hennes samtal visar att man inte kan ta något för givet när det gäller graviditetspenning. Inte ens när man har fått rätt till ersättningen under en tidigare graviditet, med exakt samma arbetsuppgifter.

– Jag fick avslag! Jag har inga tunga lyft, det var det som var motiveringen. Jag är så chockad så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Nu hoppas Erica Andersson Sundell att arbetsgivaren kan stänga av henne från jobbet på grund av riskerna i arbetet.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2014-02-28
    av Johanna Kvarnsell

FAKTA: Graviditetspenning

  • Infördes 1980 för att främst kvinnor i industrin skulle kunna befrias från arbete de sista månaderna av graviditeten.
  • Hette förut havandeskaps-penning.
  • 23 662 kvinnor fick graviditetspenning 2013.
  • Graviditetspenning handläggs av försäkringskassan. För att har rätt till ersättningen ska den gravida antingen utsättas för risker i arbetsmiljön eller ha ett fysiskt ansträngande arbete som gör att man inte kan arbeta heltid eller alls. Först ska dock din arbetsgivare undersöka om du kan bli omplacerad till ett mindre riskfyllt eller lättare arbete.
  • Graviditetspenning på grund av fysiskt ansträngande arbete kan den gravida få som mest 60 dagar innan beräknad förlossning.
  • För risker i arbetet finns ingen tidsbegränsning.
  • De sista tio dagarna innan beräknad förlossning får man ingen ersättning. Då kan man i stället ta ut föräldrapenning.
  • Alla gravida kan ta ut föräldrapenning 60 dagar innan beräknad förlossning.
  • Graviditetspenningen motsvarar 80 procent av lönen, men högst 709 kronor per dag.

 

Jessica Andersson Sundell

Jessica Andersson Sundell är gravid i sjätte månaden. Redan nu börjar magen ta emot när hon sitter framåtlutad och kör hamnkranen.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser