Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Nytt medlarförslag i hamnkonflikten i Göteborg

Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.

Transport kan inte göra mycket åt konflikten mellan arbetsgivaren APM Terminals och facket som inte har kollektivavtal i hamnen, enligt Lars Lindgren, ordförande i Transport. Han har tidigare beskrivit hur förbundet förhandlar om de varslade nerdragningarna i hamnen, men inte engagerar sig i den utdragna striden.

Sveriges Hamnar, som företräder APM Terminals, och Hamnarbetarförbundet (HF) mötte medlare i dag. Mötet resulterade i ett förslag på överenskommelse som de båda parterna ska svara på senast på måndag. Tidigare har Medlingsinstitutet föreslagit ett hängavtal med Transport, som skulle ge HF samma villkor som Transport.

– Vi behöver nå en långsiktig och hållbar lösning för hamnen. Att medlarna åter har lagt en hemställan visar på att det inte bara är vi som ser allvaret i situationen, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.

Om ingen överenskommelse träffas bryter Hamnarbetarförbundets liggande varsel ut på måndag. Det innebär övertids- nyanställnings- och inhyrningsblockad till och med den 30 april.

Oavsett denna pågående konflikt lägger medlemmarna i Hamnarbetarförbundet ner arbetet under tre timmar på fredag, både i Göteborgs containerhamn och i hamnarna i Halmstad, Helsingborg, Gävle, Malmö, Söderhamn och flera Norrlandsstäder, berättar tidningen Lag & Avtal.

Punktstrejken är en sympatiyttring för det spanska hamnfacket Coordianora. Bakgrunden är en spansk lagändring som ska göra det möjligt för arbetsgivare att anställa oorganiserade hamnarbetare.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-03-07
    av Lena Blomquist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (2)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • RGFu
    • Dan 2017-03-15

    Så sjukt dåligt av hamnarbetarförbundet skall vi kunna ha fortsatt samarbete mellan arbetsgivare och fack krävs det breda överenskomelser risken är att vi får liknande system som i andra länder där strejker pågår oavbrutet vilket skapar större problem än det problem som hamnarbetarförbundet påtalar om långsiktighet.

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • R2FtbWFsIHRyYW5zcG9ydGFyZQ==
    • Gammal transportare 2017-03-07

    Varför kan ni inte förklara bakrgunden till konflikten, som jag förstår är att Transport tog över som fackföreningen från Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarföbundet hade bättre villkor och bättre avtal sedan gammalt, men låg väl närmast Kommunal, eftersom hamnarna förr var kommunala oftast. Jag skulle vilja höra mer om den bakomliggande orsaken till konflikten.

Bakgrund: Två hamnfack

Våren 1972 splittrades hamnarbetarkåren. En utbrytargrupp lämnade Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet.

Transport har fler hamnmedlemmar än HF, men i vissa hamnar dominerar utbrytarfacket. Till exempel i containerhamnaen i Göteborg.

Transport har tecknat det centrala kollektivavtalet för hamnarbetare. Det gör att HF inte har fredsplikt. Vilket visar sig till exempel i den pågående konflikten med APM Terminals.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser