Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: Jan Lindkvist Onsdag kväll. Transports förhandlare, med Tommy Wreeth och Marcel Carlstedt i mitten, granskar avtalet innan det skrivs under.

Avtal klart – miljöarbetarna
får 1 787 kronor mer på tre år

Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor.
– Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

I mars startade avtalsrörelsen för Transports medlemmar. Först ut var åkerichaufförer och terminalarbetare, men i april kom även renhållningsarbetarna in i matchen.

– Den här gången var målet att gå först med miljöarbetarna. Tidigare har de hamnat efter vårt största avtal, Transportavtalet. Nu ville vi fokusera på renhållarnas speciella problem. I morgon fortsätter vi förhandla för åkerichaufförer och terminalare, förklarar Tommy Wreeth.

Det nya miljöavtalet gäller i tre år – från den 1 april 2017 till 31 mars 2020. Lönerna i tarifferna höjs i tre steg – först med 2,2 procent, sedan med 2,0 procent och sista året med ytterligare 2,3 procent.

I kronor räknat ser det ut så här:

• Första uppräkningen på 590 kronor gäller retroaktivt från den 1 april 2017.

• Nästa höjning, 553 kronor, kommer den 1 april 2018.

• Sista året, den 1 april 2019, blir höjningen 644 kronor.

Totalt får miljöarbetarna alltså 1 787 kronor. Det motsvarar 6,5 procent, räknat på genomsnittslönen som i dag är 27 067 kronor i renhållningsbranschen.

Vid sidan av höjd lön har Transport valt att prioritera tryggare anställningar i avtalsrörelsen. På många avtalsområden försöker arbetsgivare hyvla tjänster – det vill säga man skär ner jobb till deltider.

I renhållarnas nya avtal har Transport inte lyckats stoppa hyvlingen. Men facket fick igenom en skrivning som ger viss trygghet. Om ett företag skär ner en tjänst från låt säga heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

Tommy Wreeth konstaterar att arbetsgivarna agerar allt mer centraliserat i avtalsrörelserna. Facken har svårt att få igenom några förbättringar över huvud taget, utan att ”betala” med lägre löneökning. För den ökade tryggheten vid hyvling fick miljöarbetarna avstå tio kronor av löneutrymmet.

I förhandlingarna på miljöområdet har Transport i flera år försökt få igenom något som fått arbetsnamnet Waste-side. Det handlar om att inrätta och finansiera en fond eller stiftelse som kan möjliggöra för äldre, slitna renhållare att gå i pension något eller några år tidigare.

En sådan modell – Port-side – finns redan i hamnarna. Där har arbetsgivarna i många år skjutit till pengar till en kollektivavtalsstiftelse.

I miljöbranschen säger arbetsgivarna än så länge nej. Men i dagens uppgörelse har parterna åtminstone enats om att tillsätta en gemensam arbetsgrupp som ska jobba med frågan. Resultatet ska redovisas hösten 2018.

I miljöarbetaravtalet finns en ackordslista, bilaga C. Den tillämpas framför allt i Stockholm där många hämtställen och mycket sopor givit direkt utdelning i lönekuverten.

Bilagan blir kvar och komponenterna som påverkar lönen höjs med samma procentsatser som avtalet i övrigt – totalt 6,5 procent.

Precis som övriga treåriga uppgörelser som tecknats i årets stora lönerörelse är det tredje året uppsägningsbart i miljöarbetarnas avtal.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-04-19
    av Jan Lindkvist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (0)

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser