Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Förbud mot ensamjobb
med värdetransporter

Värdetransportörer måste jobba två och två. Arbetsmiljöverket ger facket rätt i sitt krav om att Loomis ska införa dubbelbemanning för alla som jobbar med bankomater och serviceboxar. Om enkelbemanningen fortsätter nästa år kostar det företaget sex miljoner kronor i vite.

– Ett bra och genomtänkt beslut av Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Transport begärde i somras att Arbetsmiljöverket skulle stoppa ensamarbete när det gäller värdetransportörer på Loomis. Argumenten handlar om säkerhet och risker för den som hanterar pengar, men också hög arbetsbelastning med många tunga lyft.

Efter att facket och företaget har fått utveckla sina argument fattade Arbetsmiljöverket i förra veckan sitt beslut:

• Från den 1 januari 2018 ska dubbelbemanning gälla för Loomis anställda som utför transporter till bankomater och serviceboxar. Beslutet gäller i hela landet.

• Om Loomis bryter mot beslutet kräver myndigheten sex miljoner kronor i vite.

• Om Loomis fortsätter med enkelbemanning har skyddsombudet rätt att avbryta arbetet.

– Våra lokala företrädare har kämpat länge med den här frågan, säger Martin Miljeteig. Nu när vi har fått ett beslut som gör jobbet säkrare för en utsatt yrkesgrupp vill jag ge en stor eloge till dem.

Loomis har under processen ansett att det inte finns någon förhöjd risk för de värdetransportörer som har kört enkelturer. Patrik Högberg för företagets talan, men har på grund av sportlov inte hunnit sätta sig in i beslutet från Arbetsmiljöverket.

Han räknar med att företaget senare under denna vecka ska ha bestämt om beslutet ska överklagas eller inte.

När det gäller värdetransportörer som är anställda på Nokas ligger ett ärende och väntar i förvaltningsdomstolen. Den ska avgöra om Transports regionala skyddsombud gjorde rätt när han för ett drygt år sedan stoppade enkelbemannade värdetransporter i Göteborg. Läs artikel om den tvisten.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-02-27
    av Lena Blomquist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (3)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • QnVydsOka3RhcmVu
    • Burväktaren 2017-03-01

    Ärendet började som en lokal fråga vid platskontoret i Stockholm-Akalla. Sedan hamnade frågan hos Arbetsmiljöverket efter att Transport lyft frågan dit. AV valde att göra om ärendet till en fråga för hela riket på det org. nummer som anmäldes. (Loomis Sverige AB). Det är bara Loomis som omfattas av detta beslut och Nokasärendet ligger hos Förvaltningsrätten i Göteborg (högre upp i beslutsprocessen) för avgörande. Om Loomis överklagar AVs beslut lär den hamna hos Förvaltningsrätten i Stockholm.

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • Sm9oYW4=
    • Johan 2017-02-28

    Tycker denna artikel verkar bara vara riktad mot loomis. Bör ju vara ett beslut som gäller alla värdetransport bolag. vilket gör att Nokas ärende i förvaltningsdomstolen borde avslutas rätt snabbt.

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • TFM=
    • LS 2017-02-27

    Änu en gång har fackligt engagemang i arbetsmiljö lönat sig.

Fakta: Loomis

Loomis finns i drygt 20 länder. Företaget har cirka 24 000 anställda och omsatte förra året 16,8 miljarder kronor.

Loomis affärsidé är att hantera kontanta pengar. Kunderna är i första hand banker och butiker.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser