Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: Tommy Harnesk Mittia Skogstransportmässa drar tusentals besökare från olika delar av skogsnäringen. Ett bra skyltfönster för Transport att nå ut till potentiella medlemmar.

Facket lockade på mässa

Det var stor tillströmning i Transports monter på Mittia Skogstransportmässa i Ljusdal.

– Jämfört med tidigare mässor har det varit fler inträdesansökningar den här gången. Vi hade samma monterplats som förra gången, så folk börjar vänja sig vid att vi finns här, säger Per Dufvenberg, ombudsman på avdelning 32 i Östersund.

Att Transport har en egen monter på Mittia Skogstransportmässa är en relativt ny företeelse. Detta var tredje gången man ställde ut på mässan, som arrangeras i Ljusdal vartannat år.

Att vara ute och möta potentiella medlemmar öga mot öga underlättar värvningen, tror Per Dufvenberg. Enligt honom har man fått in fler inträdesansökningar än vid tidigare mässor.

– Det är nog ofta folk som gått och funderat på det ett tag, och sedan när vi står här och de kan prata med oss så blir det äntligen av, säger han.

Till nästa mässa borde man ta med en dator så folk kan gå med direkt via nätet, tycker Johanna Bergström, organizer från avdelning 32.

– Det har varit jättemycket folk här. Men det är verkligen bra att vi har kranen med oss. Annars hade vi nog stått här själva, säger hon.

För man har ett lockbete i montern, i form av en minikran och utmaningen att stapla träkubb på tid. Oemotståndligt lockande för många mässbesökare.

En av dem är Sofia Jons från Alfta, som nästan lyckades stapla alla sex kubbarna inom de utsatta fem minuterna.

– Jag kör flisbil och lastmaskin i vanliga fall, så det här var lite nytt för mig. Det var knepigt men roligt, säger hon.

Även om hon lät sig lockas in i montern av timmerkranen, så är Sofia Jons redan Transportmedlem och behövde alltså inte värvas.

– Men det är jättebra att förbundet är här. Det är på sådana här evenemang de ska synas och informera om vad de gör, säger hon.

En annan som prövar lyckan, och rent av klarar utmaningen, är Alexander Bengtsson från Falkenberg.

– Jag kör skogsmaskin och huggbil till vardags, så jag är van att hantera timmerkran, förklarar han blygsamt sin tid på 2 minuter och 36 sekunder. Dagens rekord hittills.

Medlemskap är dock inte aktuellt för Alexander Bengtsson, eftersom han är F-skattare i skogen.

– Men jag tycker det är jättebra att Transport är här och visar upp sig. De behövs i skogsbranschen, säger han.

Alexander Bengtsson är inte den enda egenföretagaren som besökt montern, enligt Ulf Persson, central ombudsman.

– Det har faktiskt varit en del arbetsgivare in och snackat. Men mest är det anställda skogschaufförer naturligtvis, säger han.

Vad pratar ni om?

– Vi är inte här för att ta upp några specifika ämnen, utan mer för att lyssna och svara på frågor från besökarna. Och den största frågan är väl transportavtalet. De vill veta när det kommer, när får man det i handen så man kan kolla på det? Annars är det mycket frågor om premiekomp kontra premielön, funderingar kring semesterlön och så vidare. Det är spridda skurar.

– Sedan lär det väl dyka upp folk med synpunkter och tips på saker vi borde titta närmare på ute i branschen. De brukar alltid komma när det är lite lugnare så man kan prata på tu man hand.

Johanna Bergsten har fått en hel del frågor om utländsk arbetskraft med låga löner.

– Det är ju inte ett jättestort problem på skogssidan, och folk i branschen vet om att de är mer förskonade än åkerinäringen. Men de är väl medvetna om att problemet finns i Sverige, och många är nog oroliga att det ska sprida sig till skogsbranschen också, säger hon.

Mässan besökts av drygt 6 000 personer. 130 företag och organisationer ställde ut.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2013-09-03
    av Tommy Harnesk

Alexander Bengtsson

Alexander Bengtsson, skogsföretagare från Falkenberg, klarade utmaningen på två minuter och 36 sekunder, bästa tiden dittills under dagen.

Sofia Jons

Sofia Jons från Alfta kör inte kran till vardags, ändå var hon nära att klara kubbstaplingen inom utsatt tid.

Johanna Bergsten, avd 32

Johanna Bergsten, organizer från avdelning 32 i Sundsvall, pratar arbetsvillkor med mässbesökare.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser