Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: Magnus Hansson Protester och flygbladsutdelning vid Ikea i Umeå i februari.

Chaufförer kör Ikeagods för svältlön

Förarna från Moldavien har en månadslön på runt 1 500 kronor. I dag berättar brittisk tv om lågprischaufförerna som kör möbler och prylar till Ikea.
– Ännu ett exempel på att Ikea inte har kontroll över sina underentreprenörer, kommenterar Transports Magnus Falk.

Magnus Falk har lett den internationella transportfederationens (ITF) arbetsgrupp som i ett par år har agerat för att Ikea ska ställa krav på samtliga transportörer som kör företagets gods. Möbelföretaget själv köper sina transporter via internationella logistikbolag som Bring och DHL, som i sin tur har underentreprenörer.

Gruppen från ITF har återkommande träffat företrädare för Ikea. Till en början uppfattade facken diskussionerna som öppna och positiva. Men parterna kunde inte enas och på senhösten avbröts samtalen. Sedan dess har Transport och andra transportfack i Europa arrangerat flera protestaktioner utanför varuhusen.

Varför riktar Transport och arbetsgruppen inom ITF in sig på just Ikea när det handlar om chaufförernas villkor?

– Vi har stött på och granskat åkerier som fuskar i både Sverige och övriga Europa, säger Magnus Falk. Och vi har sett att många av dem har kopplingar till Ikea, som är en stor transportköpare.

– Då tänkte vi att Ikea, som har höga mål när det gäller social hållbarhet, skulle vara en bra samarbetspartner. Och när de gemensamma diskussionerna om villkoren för dem som jobbar i transportkedjan gick i stå vill vi belysa det.

Själv tycker Magnus Falk att det är tråkigt att inte kunna gå vidare och hitta en lösning tillsammans med Ikea.

Enligt Ikeas presskommunikatör Josefin Thorell måste transportleverantörerna leva upp till lagarna, både i landet de kör och på EU-nivå. Hon säger till Dagens Nyheter att företaget ”inte har samma bild som facket”. Där hänvisar hon, liksom i tidigare mejlintervju med Transportarbetaren, till egna intervjuer som Ikea gör med chaufförer.

– Det visar att företagets egna kontroller inte är tillräckliga, säger Magnus Falk. I dag visar även BBC vad chaufförerna har för villkor.

Där berättar Emilian, från Rumänien, om att leva i upp till fyra månader i lastbilen. Han är anställd av slovakiska Bring och kör Ikeagods i hela västra Europa – till en månadslön som ligger en bra bit under 5 000 kronor.

– Jag känner mig som en fånge, som en fågel i bur, säger han till BBC.

Tv-bolaget har också träffat moldaviska förare som tjänar betydligt mindre än rumänska Emilian. Runt 1 500 kronor i månaden står det i deras kontrakt.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-03-15
    av Lena Blomquist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (1)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • TGVubmFydA==
    • Lennart 2017-03-16

    Är det kanske denna låglönesatsningen på enkla arbeten som Ylva Johansson satsar på?

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser