Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Besvikna värdeväktare
skriver öppet brev

Vad hände med vår arbetsmiljö? undrar besvikna värdeväktare på företaget Loomis. De är kritiska mot att företaget tänker överklaga Arbetsmiljöverkets beslut som förbjuder Loomis att utföra värdetransporter som ensamarbete.
Nu vill de anställa träffa sin vd, Patrik Högberg.

– Våra medlemmar blev först väldigt glada när Arbetsmiljöverket äntligen satte ner foten. Vi har haft enormt stor personalomsättning sedan företaget började införa enkelbemanning. Men glädjen försvann ju snabbt, säger en facklig förtroendeman som ställt sig bakom ett öppet brev till företagsledningen.

I februari kom beskedet från Arbetsmiljöverket. Från och med den 1 januari 2018 måste Loomis dubbelbemanna alla sina värdebilar. Det är för att öka tryggheten och säkerheten för personalen.

Företaget, som redan börjat införa enkelbemanning i kombination med kroppsburen kamera i stor skala, gick snabbt ut med att Loomis tänker överklaga och driva frågan "hela vägen ut".

Det har i sin tur väckt bestörtning bland de anställda. I det öppna brevet begär fackklubbar runt om i landet att vd Patrik Högberg kommer till ett möte dit både fackombud och vanliga värdetransportörer är välkomna.

– I medierna hävdar företaget att man sätter personalens välmående och säkerhet i första hand. Hur rimmar det med att ledningen med alla medel kommer att jobba mot kravet på dubbelbemanning? Vi vill ha besked, säger ett fackligt ombud.

En rundringning i landet visar att Loomis kommit olika långt när det handlar om driva igenom enkelbemanning i bilarna. Klart är ändå att väktarna över lag ogillar ensamarbetet. En klubbordförande säger:

– Vi bär tungt och kör långa sträckor, uppåt 40 mil. Vi måste hela tiden vara uppmärksamma på omgivningen, om det är något som avviker från det vanliga. Tidigare kunde de anställda få lite återhämtning när det var kollegans tur att köra.

– Nu jobbar man tolvtimmarspass, ensamma. Det har blivit mycket tuffare. Många har sagt upp sig för att man inte orkar. Medlemmarna frågar mig: Hur går det? Vad händer nu? Tyvärr har företaget valt att inte gå ut med information om Arbetsmiljöverkets beslut.

Patrik Högberg har fått det öppna brevet. Men när Transportarbetaren ringer upp har han haft en intensiv dag med möten.

– Jag har inte haft tid att läsa mejlen, och brevet, än. Det blir först i kväll. Så därför har jag ingen kommenterar, säger han.

Loomis har omkring 75 procent av värdemarknaden i Sverige. Transport kommer att driva frågan om dubbelbemanning också mot konkurrenten, Nokas.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-03-13
    av Jan Lindkvist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (19)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • Rmlsb3NvZmlsdXM=
    • Filosofilus 2017-03-17

    @Burväktare, mycket bra argumenterat! @"Till Oss alla andra" .... Utan engagemang skulle ingenting vara möjligt... .....Det är den lilla meningen som yttras som får betydelse..... "Kalkylerad risk" är inte bara ekonomi det är också ökad risk för personal. OPOC är "kalkylerad risk"

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • VXRyeWNrbmluZ3N2w6RrdGFyZW4=
    • Utryckningsväktaren 2017-03-17

    Hej! vilket fantastiskt bra initiativ att få läsa om! Det kan vi behöva göra i övriga delar av bevakningsbranschen med! Jag stöder som ordningsvakt och utryckningsväktare denna aktionen fullt ut! Nästa gång är det min tur och då hoppas jag värdeväktarna på Loomis & Nokas stödjer mig och mina polare på jobbet.

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • UklQIE9QT0M=
    • RIP OPOC 2017-03-17

    Vi måste verkligen stå upp för varandra för annars är vi körda. Undrar om vår VD hunnit läsa brevet än? Eller har man bytt ut honom?

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser