Transportarbetaren - Tidningen för dig som är medlem i Svenska Transportarbetareförbundet
Tipsa oss!

Foto: Lena Blomquist

Avtalsförhandlingar i gång för tidningsbuden

Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets 12 000-13 000 tidningsbud startar i dag, torsdag. Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

På förmiddagen samlades Transports åtta man starka förhandlingsdelegation hos motparten, Medieföretagen som ingår i Almega.

Budbranschen är speciell. Utbärningen av morgontidningar sker under några intensiva natt- och morgontimmar. Distributörerna jobbar normalt sexdagarsvecka, måndag till lördag. En långvarig trend med vikande upplagor har gjort att många bud bär ut även brev, reklam och andra produkter – antingen under nattrundan eller efteråt på dagtid.

När den fackliga delegationen samlats gav ombudsman Jerker Nilsson en bild över avtalsrörelsen i stort. En rad LO-förbund har nu tecknat treåriga avtal där lönerna höjs med totalt 6,5 procent. Fördelningen har i de flesta fall varit 2,2 procent i lönelyft första året, 2,0 andra och slutligen 2,3 procent år tre.

I det så kallade märket ingår också en låglönesatsning.

Tidningsbuden får sällan heltidstjänster, men lönetabellerna i kollektivavtalet baseras ändå på heltid – 174 timmar. Ingångslönen är 22 628 kronor, men redan efter sex månader får buden ett rejält lönelyft på nästan 2 200 kronor.

Trogna bud som stannar i branschen får ett sista kliv uppåt efter tio år. Grundlönen blir då 26 861 kronor.

Många tidningsbud har utbärningen som ett av flera jobb och under årens lopp har parterna stridit om i vilken utsträckning de anställda ska vara tvungna att fullfölja sina rundor – om tidningarna är försenade från tryckerierna.

I den fackliga delegationen vittnar flera ombud om att andelen bud som har distributionen som enda försörjning ökar. Branschen har också blivit en inkörsport för flyktingar och invandrare. I Stockholm har avdelningen börjat hålla fackliga utbildningar på engelska för att nå ut bättre.

I den första förhandlingsrundan har Transport och Medieföretagen satt ut två dagar för överläggningar, det vill säga torsdag och i morgon, fredag.


  • Publicering

    Senast reviderad: 2017-05-11
    av Jan Lindkvist

Kommentera




  • (Antal tecken kvar:500)
  •   policy för artikelkommentarer *

Kommentarer (2)

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • Z2FtbWVsZmFy
    • gammelfar 2017-05-12

    Varför inte räkna på antalet tidningar och andra tryck som veckotidningar per dag och batteripaket som man kör ut på en runda som är 145km. lång som ska gå på 4,5tim.sommar som vinter,får man ta kaffepaus?som chaufför kunde man dela upp den på 2 pausar.

    Stäng

    Vill du anmäla denna kommentar till en moderator?


    • amFtYmk=
    • jambi 2017-05-11

    Din beskrivning visar på hur viktigt det är att få till stånd en lön med riktiga OB-tillägg. Om man drar bort det så kallade inbakade OB-tillägget så blir lönen en helt annan. Ingen vet vad tidningsbuden tjänar eftersom det finns en okänd summa OB tillägg i lönen,vilket också står i avtalet. Kanske är lönen 16.000 i månaden.Sen kan man välja att ljuga sig fram med fejksiffror, som du gör.

Till startsidan för Svenska Transportarbetareförbundet

Annonser